handdator

Visa fullständig version : Träna med förkylning


Metal_boy_
2004-12-10, 16:01
det där me att man kan träna bara man har feber har jag hört överallt så det är nog inte bara Ove somm säger det...innan jag klev in på kolo och fick reda på att man inte sk träna direkt så fort man har lite hosta

Griip
2004-12-10, 16:10
det där me att man kan träna bara man har feber har jag hört överallt så det är nog inte bara Ove somm säger det...innan jag klev in på kolo och fick reda på att man inte sk träna direkt så fort man har lite hosta

Förstår 0 vad du säger där faktiskt :)

Om man har feber ska man inte träna, då kan man få sk oxhjärta, har en kompis upplyst mig om. Hade personligen aldrig tränat vid grov förkylning heller men inte så ofta man mår riktigt kasst av det..

Metal_boy_
2004-12-10, 16:12
Förstår 0 vad du säger där faktiskt :)

Om man har feber ska man inte träna, då kan man få sk oxhjärta, har en kompis upplyst mig om. Hade personligen aldrig tränat vid grov förkylning heller men inte så ofta man mår riktigt kasst av det..

oxhjärta? det har väl ändå i samband med anala steroider att göra..då hjärtat börjar växa o det

z_bumbi
2004-12-10, 16:38
Förstår 0 vad du säger där faktiskt :)

Om man har feber ska man inte träna, då kan man få sk oxhjärta, har en kompis upplyst mig om. Hade personligen aldrig tränat vid grov förkylning heller men inte så ofta man mår riktigt kasst av det..

Hjärtmuskelinflamation eller något annat otäckt har jag hört talas om i samband med förkylningar men oxhjärta är något helt annat...

ölobrännvin
2004-12-10, 16:50
Just precis hjärtmuskelinflamation är det som man kan få om man tränar med feber, för övrigt så ska man kanske inte träna som en idiot och springa en mara om man är förkyld men lite lagom sund styrketräning skadar inte så länge man lyssnar lite på kroppen.

Rockhard
2004-12-10, 16:54
Jag har två gamla simmarpolare som fick hjärtmuskelinflammation och tro mej det är inget man vill ha. Jag skulle aldrig träna med feber eller halsont. Om jag däremot bara är snorig så tycker jag inte det är ngn fara...

slobban
2004-12-10, 17:11
Förstår 0 vad du säger där faktiskt :)

Om man har feber ska man inte träna, då kan man få sk oxhjärta, har en kompis upplyst mig om. Hade personligen aldrig tränat vid grov förkylning heller men inte så ofta man mår riktigt kasst av det..

Jag tycker du verkar vara ute och cykla lite då och då. Kul läsning iaf :thumbup:

Griip
2004-12-10, 17:25
Vad är oxhjärta då? Var som sagt en polare som förklarade, skyller allt på honom :D

Arne Persson
2004-12-10, 17:27
Vad är oxhjärta då? Var som sagt en polare som förklarade, skyller allt på honom :D


Kan du eventuellt hitta hos välsorterade köttdiskar. :)

Griip
2004-12-10, 17:35
Kan du eventuellt hitta hos välsorterade köttdiskar. :)

:thefinger

Sverker
2004-12-10, 17:58
Vad är oxhjärta då? Var som sagt en polare som förklarade, skyller allt på honom :D

Kraftig tillväxt av själva hjärtmuskeln. Gör att själva hålrummet inuti hjärtat blir betydligt mindre och hjärtat pumpar ut mindre blod vid varje hjärtslag.

skaparn
2004-12-10, 23:12
Lägger ytterligare en sten i trappan bort från topic.

Feber är väl bara ett symptom på att kroppen har något att jobba med, virus eller dylikt.
Man kan inte säga "gör du X vid feber händer Y" eftersom det enligt mitt första påstående borde bero av feberns bakomliggande orsak. Eller?

Jag hade en maginfektion i början av veckan och kunde knappt äta, hade feber även, men det känns som att oxhjärta inte hade blivit resultatet av ett träningspass..

Griip
2004-12-11, 00:07
Som jag förstått det får man det om man anstränger sig mer(t ex jobbar eller fortsätter sin träning) och inte bara 1 pass. Och jo feber är när kroppens immunförsvar börjar jobba, vet inte riktigt hur det där funkar dock. Men rätt logiskt att inte försöka träna eller jobba när en jevla massa av kroppens energi går åt att seek n destroya virus.

Sverker
2004-12-11, 07:12
De flesta mikroorganismer ( bakterier, virus ) är anpassade för en miljö kring 20 - 30 grader. Vid 37 grader ligger de på sin yttersta gräns av vad de orkar med.

Vi som är anpassade för 37 grader är en höjning till 40 grader är inte speciellt skadligt. Samtidigt som alla reaktioner i kroppen tar fart, speciellt alla de reaktioner som immunförsvaret gör i sin kamp mot inkräktaren.

Det blir som att köra med Efterbrännkammare/EBK på upploppet.


Sedan finns det ju bakterier som trivs vid höga temperaturer som salmonella och EHEC :D

z_bumbi
2004-12-11, 07:51
Vid förkylning så ändras också användandet av energi i kroppen, man använder mer kolhydrater jämfört med vad man gör normalt samt så gör man av med mer energi totalt.
Så att träna när man är förkyld gör att man har mindre energi tillgänglig och det i sin tur sänker funktionen på immunförsvaret.

När man är förkyld ska man alltså tänka sig för innan man tränar, risken för hjärtmuskelinflamation är även ganska liten då det inte är alla virus som går på hjärtat men händer det så är det mindre trevligt också. Vem vill vill leva sitt liv i halvfart resten av livet?

Yooo
2005-01-04, 11:36
Jag har hört någon här nämna att det är ok att träna om man varit feberfri i 2 dagar. Alltså att infektionen då är död men att det kan finnas kvar förkylningssymptom som t.ex. att man är tjock i näsan och slemmig i halsen.

Någon som kan verifiera?

z_bumbi
2005-01-04, 11:56
Jag har hört någon här nämna att det är ok att träna om man varit feberfri i 2 dagar. Alltså att infektionen då är död men att det kan finnas kvar förkylningssymptom som t.ex. att man är tjock i näsan och slemmig i halsen.

Någon som kan verifiera?

Ok som i det är inte risk att man dör av det?
Risken är inte så stor att man dör av det.
Ok man förlänger inte läkningstiden?
Man kommer garanterat inte låta kroppen läkas i fred.
Ok man får bra träningsresultat?
Inte en chans att man får bra resultat om man varit sjuk och sen börjar tidigare än vad som som är bra för kroppen.

gabbiz
2005-01-04, 12:28
jag tränade igår när jag va snuvig i näsan, fick gå o snyta mig 3-4 ggr under passet =).. kanske inte så bra men jag tränade bättre än någonsin.. :D

Numero1
2005-01-04, 13:55
jag tränade igår när jag va snuvig i näsan, fick gå o snyta mig 3-4 ggr under passet =).. kanske inte så bra men jag tränade bättre än någonsin.. :D
Det passet ja, men hoppas att du inte blir sjuk igen...det är ju mycket baciller på ett gym och med ett försvagat och redan ansträngt immunförsvar torde risken vara större för att du blir sjuk igen. Dessutom sänker ett tungt pass immunförsvaret ytterligare....

Hoppas att du inte tränart på mitt gym och smittar mig! Jag vill inte ha dina baciller i alla fall!!!

gabbiz
2005-01-04, 17:40
Det passet ja, men hoppas att du inte blir sjuk igen...det är ju mycket baciller på ett gym och med ett försvagat och redan ansträngt immunförsvar torde risken vara större för att du blir sjuk igen. Dessutom sänker ett tungt pass immunförsvaret ytterligare....

Hoppas att du inte tränart på mitt gym och smittar mig! Jag vill inte ha dina baciller i alla fall!!!

om du är rädd för baciller får du nog stanna hemma i ditt hus och aldrig visa dig.. om du går in i en livsmedelsaffär, tänk om ngn e snuvig då :S auch..

Stab
2005-01-04, 17:56
Vad jag vet så kan Hjärtmuskelinflamation uppkomma vid hög ansträning om man har ont i halsen eller nått, man kan träna på en lätt förkylning utan problem.. men aldrig röra en vikt vid minsta hals känning. Fan annars skulle man få ta så jävla många avbrott på vintern..