handdator

Visa fullständig version : X800 XT kort


Baan
2004-12-10, 22:33
någon som äger ett X800 XT grafikkort, funderar på införskaffa ett för en ny dator, är det värt pengarna? det knäcker definitivt mitt gamla 4200ti kort i all fall (med hästlängder), dock är ju ca 4500 lite mycket att lägga på ett grafikkort hmmm

Yankeee
2004-12-10, 22:36
någon som äger ett X800 XT grafikkort, funderar på införskaffa ett för en ny dator, är det värt pengarna? det knäcker definitivt mitt gamla 4200ti kort i all fall (med hästlängder), dock är ju ca 4500 lite mycket att lägga på ett grafikkort hmmm

Om du måste spela nya spel i högupplösning och med alla möjliga detaljer så är det kanske värt det :)

Baan
2004-12-10, 22:38
jo det förrstår jag har ju läst lite tester och så men vill ju gärna höra vad riktiga människor tycker (för ni är väl riktiga?! heh), och inte bara stirra mig blind på massa benchmarks

sen så skulle man kunna köpa något hyfsat kort för 2000 eller lite mer men man blir ju rätt lack om det inte räcker om ett halvår för att köra spelen på havltaskig grafik

kalleHUND
2004-12-10, 22:42
Du får det värsta men det kostar ju som sagt en slant. Om det är värt pengarna eller inte är ju helt individuellt, men det finns klart bättre kort ekonomiskt sett, 9800pro 128mb ~1900:- i dagsläget ger bra fart för pengarna. Ett grafikkort som x800xt behöver även matchas med en vass processor för att få ut det som kommer krävas för "nästa" generations spel. Du kan ju skriva till vad du har för processor i dagsläget så kan jag återkomma!

Baan
2004-12-10, 22:49
jo det är ju klart, det jag tänkte uppgradera till är väl en en 3.2ghz, har nog inte råd med extreme edition och dom grejerna dock :(
sen blird et vlä nytt moderkort med PCI-express, nytt ram-minne ca 1gb eller så (blir för dyrt med mer) sen nöjer jag nog mig med det så länge, kanske en SATA disk också, har ju iofs 400gb på min nuvarande stationära men kan vara trevligt med ny teknologi där också :)

resten kan man återanvända från min nuvarande 2.4ghz (vilket i stort sett är lådan, skärmen, musen etc heh)

mini_Arnold
2004-12-10, 22:54
ultra och xt är overkill men pro och gt tycker jag är värd pengarna

vilka spel ska du spela?

// riktig människa + väntar på mitt x800pro kort :D

Prankie
2004-12-10, 22:55
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-DOA1WP20T-SE
Det är bara Grub som skulle köpa den. :D
Fast va snålt att man få en 6800 Ultra istället för ATI's Platinum Edition. :)

Baan
2004-12-10, 23:01
ultra och xt är overkill men pro och gt tycker jag är värd pengarna

vilka spel ska du spela?

// riktig människa + väntar på mitt x800pro kort :D

vet inte, det handlar mest om att jag inte vill hitta ett spel där man behöver bli lack och känna sig allmänt analt våldtagen när det inte funkar så bra i den upplösningen man vill uppleva...

men du skillnad i pris mellan ett pro kort och xt kort (dom jag kollat på) är ändå ca 500 spänn, motsvarande märken emellan alltså, tycker det är värt för viktiga grejer som jag egentligen inte vet vad dom gör som pipelines, lite frekvens här o där hehe :P

nä men det är lite skillnad på högre upplösningar, om man ändå ska betala 3500 för ett pro kort kan man lika gärna köpa ett något bättre för ca 500 kr mer (eller lite mer), tycker jag i alla fall. Å andra sidan kanske jag snart bestämmer mig att även 3500 är för mycket pengar :smash:

kalleHUND
2004-12-10, 23:08
Budgetgrafikkort för pci-express så finns ju även x600-serien, nåt kort med 128mb är bästa valet då 256mb´s högre pris inte är motiverat alls. Har du råd så är x800pro/xt inte alls ett dåligt val då du även ska köpa ny processor.
Är du inte inbitet intel-fan kan du ju ta en titt på amd, nya a64 med winchester-kärnan (s939) är inte att leka med :D ~1700:- för 3200+ som du lätt kan klocka MYCKET högre, eller en 3500+ för ~2250:- om överklockning känns osäkert och du vill ha bra fart från början. Båda dessa har bättre prestanda än en intel 3.2 vid sin standardklock, finns massor av recensioner ute. Moderkortsval är väl en smaksak när det gäller tillverkare, men går du på amd så välj iaf nyaste kresten nf3 250gb (finns nf3 250 utan gb också, vet ej skillnaden). 1gb minne låter som ett bra val, finns inga "vanliga" användningsområden som kräver mer. Har du 400gb hårddisk i dagsläget så kör du med den lagringen i nya datorn, sata har inga direkta fördelar, ata100/133 duger utmärkt (antar att det är vad du har i dagsläget).
Vart lite off-topic men du kanske kan hitta nåt matnyttigt!

Köttbullen
2004-12-10, 23:35
ingen anledning med 256MB, pga av processor samt diverse saker inte orkar driva så mycke MB än..

Köp ett 128 MB i stället..

LunaSpice
2004-12-11, 14:13
ingen anledning med 256MB, pga av processor samt diverse saker inte orkar driva så mycke MB än..

Köp ett 128 MB i stället..

Nya CPUs kan driva 256 utan problem.

OT: Jag har ett x800 Pro VIVO som jag flashat till ett XT. Funkar superbra! :D

mini_Arnold
2004-12-11, 15:06
Nya CPUs kan driva 256 utan problem.

OT: Jag har ett x800 Pro VIVO som jag flashat till ett XT. Funkar superbra! :D
Du är haj på det här.
Varför valde du radeon och inte gf?
Av ren nyfikenhet :)

kalleHUND
2004-12-11, 15:13
x800pro med vivo går/gick som sagt (nästan garanterat) att flasha till xt. För pengarna har man då ett kort som nvidia inte kan motsvara.

LunaSpice
2004-12-11, 15:59
Du är haj på det här.
Varför valde du radeon och inte gf?
Av ren nyfikenhet :)

Därför att XT presterar bättre än GF i 90% av alla tester jag läst, kortet är mindre i storlek, fläkten låter inte som en blandning mellan ett Concordeplan och en dammsugare samt att ATI´s anisotropiska filtrering är betydligt snyggare än nVidias.

kalleHUND: Exakt. Nu är de nyare revisionerna av VIVOkorten lasernskurna och går således inte att flasha till XT.

Lillstrumpa
2004-12-11, 17:10
Vänta med köpet tills ATI's nya GPU kommer ut. Priset på ditt tilltänkta X800XT kommer att sjunka då.

Läs mer här > http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2290

aliquis
2004-12-11, 18:05
nvidias 6600 GT ska ju vara riktigt bra och kostar väl drygt 1200kr i pci-expressversion?

Fanns ju även som SLI(?), dvs två grafikkort länkade om man har asus moderkort med 2 pci-expressplatser, borde ju funka ;D

Baan
2004-12-11, 18:09
ATI har ju x850 på g på sin sida men jag har inte sett så mycket produkt än, självklart kommer det något men orka vänta, det är nu man har tid spela :)

pro går nog lätt flashas till xt men besparningen är väl inte så grym ändå

sen angående tester så är faktiskt skillnaden väldigt liten, ultran knäcker faktiskt platinum edition kortet i några spel (spel som visst är optimerade för geforce kort) på resten av dom är det väldigt jämnt, det var något enstaka spel som x800 korten var mycket bättre i i 1600x1200 upplösningar annars tycker jag det är vad man föredrar själv och självklart priset

det fula just nu är att ati korten verkar vara billigare, iaf om man ska ha samma stats på sitt ultra kort och xt kort så får man pröjsa lite mer för nvidia korten. har alltid ägt nvidias kort så vill gärna prova ATI nu ...

LunaSpice
2004-12-11, 18:14
De enda spel som GF "knäcker" Radeon är i openGL-spel och det är väldigt få spel som använder den tekniken. XT-korten är generellt sett bättre än GF-korten i både spel och 3dmark/Aquamark etc. Priserna är sjuka dock... Ska man se till korten under x800 XT och GF Ultra så är nog ett GF 6800 att föredra. Det har fortfarande 16 pipelines (som x800 XT och GF Ultra) men kostar inte lika mkt. Dessutom kan det lätt klockas till ett Ultra eftersom det bara är klockfrekvensen som är skillnaden. x800 Pro har "bara" 12 pipelines och är därför, och enligt många tester, ett sämre val i den prisklassen.

Baan
2004-12-11, 19:12
AguaMark3 så prester ultra bättre på 1024x768 dock VÄLDIGT lite bättre. Om man lirar Call of Duty så är Ultra kortet ganska mycket bättre än X800. Doom 3 så är Ultra ca 5% bättre på alla upplösningar, dock så är det knappast någon större skillnad för att motivera högre pris. På Farcry däremot så är ju ultra ca 5-10% bättre i alla lägen..

Det spel som jag kan se att X800 verkligen knäcker Ultra åp är DTM Race Driver 2 (spel som jag aldrig hört talas om), men i regel verkar dt vara ganska jämnt så det får vara priset som bestämmer

Verkar i o f s vara ganska jämnt prismässigt också, visst ett GT kort är ca 500-600 spänn billigare men när man handlar kort för 3500 kan man lika gärna lägga till ca 500 och få ett X800 XT kort tycker jag, eftersom det ändå handlar om i min värld ganska extrema pengar för ett grafikort :)

LunaSpice så du rekommenderar ett GT kort och sen överklockning? Var lite nyfiken på att testa ett ATI kortr ändå

LunaSpice
2004-12-11, 19:34
Ja, jag rek. ett GF om man måste ha ett nVidiakort. Ett GF 6800 GT (som är det man isf ska köpa) kostar 3700:- på datorhandel.com. Sen är det inget problem att klocka det till ett Ultra med bra kylning. Annars rek jag x800 XT eftersom det är billigare än ett GF Ultra och generellt sett ett bättre kort med bättre bildkvalitet. Dessutom kostar det "bara" strax under 4000:-...också på datorhandel.com.

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/nVidia%2C+AGP/Geforce+6800GT+256MB
http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/ATI%2C+AGP/Radeon+X800+XT+256MB

mini_Arnold
2004-12-11, 19:39
nackdelen med att köpa från it-butiker är den långa tiden man får vänta om man får problem med kortet. Antar jag?

+ verkar inte finnas x800xt vivo kort tillgängligt nånstans :(

LunaSpice
2004-12-11, 19:52
nackdelen med att köpa från it-butiker är den långa tiden man får vänta om man får problem med kortet. Antar jag?

+ verkar inte finnas x800xt vivo kort tillgängligt nånstans :(

Japps...men priset är desto bättre. Man får göra ett val helt enkelt. :)

aliquis
2004-12-11, 20:40
De enda spel som GF "knäcker" Radeon är i openGL-spel och det är väldigt få spel som använder den tekniken. XT-korten är generellt sett bättre än GF-korten i både spel och 3dmark/Aquamark etc. Priserna är sjuka dock... Ska man se till korten under x800 XT och GF Ultra så är nog ett GF 6800 att föredra. Det har fortfarande 16 pipelines (som x800 XT och GF Ultra) men kostar inte lika mkt. Dessutom kan det lätt klockas till ett Ultra eftersom det bara är klockfrekvensen som är skillnaden. x800 Pro har "bara" 12 pipelines och är därför, och enligt många tester, ett sämre val i den prisklassen.
Att välja ut EN ENDA teknisk spec och basera hela sitt val på denna känns ju lite knepigt dock?

LunaSpice
2004-12-11, 22:31
Att välja ut EN ENDA teknisk spec och basera hela sitt val på denna känns ju lite knepigt dock?

Hur ser du att jag endast valt ut en teknisk spec? Jag baserade mitt val genom att läsa åtskilliga recensioner och kom fram till följande ang x800 Pro/XT och GF 6800 GT/Ultra:



XT-korten är snabbare än GF i många spel och applikationer, främst vid höga upplösningar och det är i dessa upplösningar som jag spelar.
XT-korten har snyggare och snabbare AF än GF-korten.
GF-korten är snabbare i OpenGL-spel och applikationer.
XT-korten är billigare än GF Ultra.
Radeon-korten kan använda sig av Omegas versioner av Catalyst drivrutiner vilket boostar de flesta spel och benchmarks rejält.
GF-korten använder sig av en fläkt som låter otroligt högt.
Deras vattenblock från Dangerden kostar 1200:- medan Radeonvattenblocken kostar 500:-. Eftersom jag kör med vattenkylning så var det ett enkelt val.
GF GT är ett bättre val än x800 Pro tack vare sina 16 pipelines jämfört med x800 Pro´s 12.

Baan
2004-12-12, 11:47
det finns affärer på internet som får in xt kort innan januari, itbutikken fick in några saphire och abit x800 runt 25-27 tror jag, så om man beställer kanske man kan få ett innan nyår kanske.. eller drygt nånstnans där :P

men det är inet omöjligt hitta någon som har, hade gärna visat någon affär men orka leta :)