handdator

Visa fullständig version : Tips på fiskrätter


naruto
2004-12-10, 13:20
Fattig student som man är och nu i juletid så blev jag överlycklig när jag kom över 5 paket 400g torsk för ett bra pris här om dagen, men hur ska jag tillaga den? Har lite kryddor och så, kanske kan koka den? Eller steka? Kanske göra något i ugnen?

Mina matlagningskunskaper är inte stora, så kom med tips nu! :)

TTT
2004-12-10, 13:33
Mitt förslag är att du gör en fiskgrattäng.

Lägg fisk i en ungssäker form. spara lite plats i kanterna.
Gör en champinjonsås och häll över. In i ugnen på 200 en stund tills fisken börjar bli klar. Under tiden du gör detta gör du potatismos.

När fisken börjar se färdig ut, ta då ut den och lägg potatismoset runt i kanterna. In några minuter till i ugnen så att potatismoset får lite färg.

kal_erixon
2004-12-10, 13:57
är det filéer så ska du panera och steka den helt klart.
är det bitar så kan du som sagt göra en gratäng eller en soppa på den.
men kom ihåg att fisken ska vara i så kort stund som möjligt (utan att va rå)annars brukar den bli seg.
lycka till

Arnesson
2004-12-10, 14:21
Jag brukar steka den med salt och citronpeppar. Sen tar man pasta och grönsaker till det. Sist brukar jag skvätta en del Oatley iMat över det, och krydda med lite grillkrydda.

:eating: :eating:

pariah
2004-12-10, 15:39
Torsk innehåller en massa gifter. Mycket mer än t.ex sej som smakar likadant. Bara så du vet. :D

emmzan
2004-12-10, 16:39
Rör ihop 1-2 burkar minifraiche, 1-2 vitlöksklyftor, skalet + lite saft från en citron (riv skalet), salt, peppar samt en rejäl näve färska hackade basilikablad.

Småputtra torsken i röran i en traktörpanna tills den är klar!

MUMS