handdator

Visa fullständig version : Samtal med far..


edgen_ÖSD
2004-12-09, 22:52
Satt ner nu och hade ett samtal med min pappa. Nu har jag tydligen både blivit stor och tjock, vilket jag har fått höra fem gånger i veckan i en månad nu iaf. Försöker förklara att jag har vissa mål med min träning, och att vägen dit inte alltid kan vara den mildaste, men det verkar vara förgäves. Betonar hela tiden att jag äter för tre personer, att jag käkar en massa pulver (som förövrigt verkar vara helt främmande för honom, vill inte förstå) och att jag i slutändan kanske kommer fara illa av det här, och då menar jag någon sorts mental kollaps.

Kära bullen, vad ska jag göra? ;)
Känner att jag inte kommer kunna övertyga honom, oavsett hur jag försöker med att jag aldrig har missat ett mål jag någon gång satt upp, oavsett om det gäller skolan, träningen eller annat.

Ska jag vara ärlig börjar det här bli jäkligt jobbigt just nu, inte kul att bara få destruktiv kritik varje dag...

s_himself
2004-12-09, 22:56
deffa ner dig, bli hård. gör en dubbelbicce och skräm honom till vättet! sedan förstår han nog :)


ne men det förstår jag att det är jobbigt.. men det är bara att skita i vad föräldrarna säger, dom är till för att irritera en! det har dom gjort sedan man fick smaka godis första gången, eller första leksaken. Sedan fick man aldrig nåt man ville ha :(

och nu försöker dom knäcka en psykiskt. :rolleyes:

Yankeee
2004-12-09, 22:56
Säg åt honom på skarpen och menar jag på skarpen. Be honom läsa ditt inlägg och be honom läsa alla svar i denna tråden så kanske han inser att han är ute och cyklar.

Menigar
2004-12-09, 22:58
Satt ner nu och hade ett samtal med min pappa. Nu har jag tydligen både blivit stor och tjock, vilket jag har fått höra fem gånger i veckan i en månad nu iaf. Försöker förklara att jag har vissa mål med min träning, och att vägen dit inte alltid kan vara den mildaste, men det verkar vara förgäves. Betonar hela tiden att jag äter för tre personer, att jag käkar en massa pulver (som förövrigt verkar vara helt främmande för honom, vill inte förstå) och att jag i slutändan kanske kommer fara illa av det här, och då menar jag någon sorts mental kollaps.

Kära bullen, vad ska jag göra? ;)
Känner att jag inte kommer kunna övertyga honom, oavsett hur jag försöker med att jag aldrig har missat ett mål jag någon gång satt upp, oavsett om det gäller skolan, träningen eller annat.

Ska jag vara ärlig börjar det här bli jäkligt jobbigt just nu, inte kul att bara få destruktiv kritik varje dag...

Jag har sagt så att om de klankar ner på mig varje dag över att jag är lite småfet just nu kommer jag antagligen inte ha motivationen att gå ner i vikt sen.

hampaN
2004-12-09, 22:59
Försök få med honom till gymmet och knäck honom totalt, sen kommer han inte vara så tuff :)

Überbiffen
2004-12-09, 23:00
Seriöst, jag säger skit i honom. Så länge han inte står direkt i din väg för att nå dina mål så gör det väl inget om han inte förstår (vilket jag tror han gör i slutändan när han ser vad du lyckats med).

edgen_ÖSD
2004-12-09, 23:01
Läste mitt inlägg igen och det låter som jag är en liten skitunge som inte har något att säga till om... :)

Det är inte så jag menar med det, föräldrarna förstår vad jag gör, det är bara det att de inte tror jag kan fixa det och därför är oroliga för hälsan. Och det är alltså därför jag blir lite less, vill ju få dem att förstå så jag slipper få dessa nervärderande kommentarer.

alle
2004-12-09, 23:01
Ibland känner jag mig ovanligt glad över mina föräldrar, de accepterar oftast mina egna val när det gäller träning, tatueringar och annat.

Ett tips är väl att förklara varför man bulkar, min farsa frågade nämligen om det verkligen var bra att käka så mycket druvsocker efter träningen och då förklarade jag det här med snabba kolhydrater. Sedan dess har han inte klagat på mina eftertränignsdrinkar :)

Monoxide
2004-12-09, 23:02
Om nu "the old man" verkligen är så trångsynt att det är omöjligt att få honom att förstå, så är där väl inte mycket att göra förutom att fortsätta i samma takt? Sen om några år när du fått muskler samt deffat ner dig, så kan han ju få se resultaten och kanske lära sig ett och annat på kuppen. :)

Griip
2004-12-09, 23:03
Han gör sitt jobb! Bara att härda ut, föräldrar ska inte förstå.. ;)

edgen_ÖSD
2004-12-09, 23:04
Hehe visa kommentarer allihop! Kul att andra vet vad att göra, tack! :cool:

Muaytudd
2004-12-09, 23:05
Fråga honom vad problemet är.

Det kan vara så att du belastar hushållskassan för mycket kanske.

Unga har en tendens att glömma bort vissa saker.

Mvh

mystic[-_-]
2004-12-09, 23:08
Jag sa så här: Antingen blir jag en otränad tjockis eller tränad tjockis välj :D Sen fick jag förklara varför jag åt pulver osv :cool:

Min farsa borde förstå han var rätt stor själv och min farfar var ännu större så lika bra att köra på :D

Monoxide
2004-12-09, 23:10
Fråga honom vad problemet är.

Det kan vara så att du belastar hushållskassan för mycket kanske.

Unga har en tendens att glömma bort vissa saker.

Mvh


Fast I sådana fall så kan man undra varför farsan inte bara talar klarspråk istället?

Prankie
2004-12-09, 23:11
Stå inte ut? Flytta ut. :D

Muaytudd
2004-12-09, 23:12
Kanske inte vill tala om för sin son att han inte har råd.

(Nu säger jag inte att det är så i detta fallet)

Poängen är att det kan vara saker som man inte har ngn aning om.

Man får prata i lugn och ro helt enkelt.

jakke
2004-12-09, 23:13
Känner igenmig så mycket..
Medans jag bodde hemma fick jag dagligen höra att jag var lika bred som lång, inte snyggt längre, det blir bara hängtuttar och fett kvar när jag slutar osv.
Jag är verkligen inte ngt monster. Det kan folk som träffat mig intyga.
Jag löste det bara genom att säga att detta är vad jag tycker är kul och jag kommer fortsätta träna.Sedan stängde bara av när dom gnäller.Men forfarande när jag kommer hem så snackar dom hur allt gått över styr. Dock köper mamma och pappa alltid hem mat som jag önskar, lånar ut bilen så jag kan träna osv. Dom stödjer mig på ett distanserat vis.

mini_Arnold
2004-12-09, 23:13
du är 18 år gammal?
fuck'em!
Hänvisa till Arnolds pumping iron om det är nåt han inte fattar eller stör sig på! + flexa biccen

Grisen
2004-12-09, 23:26
Känner igenmig så mycket..
Medans jag bodde hemma fick jag dagligen höra att jag var lika bred som lång, inte snyggt längre, det blir bara hängtuttar och fett kvar när jag slutar osv.
Jag är verkligen inte ngt monster. Det kan folk som träffat mig intyga.
Jag löste det bara genom att säga att detta är vad jag tycker är kul och jag kommer fortsätta träna.Sedan stängde bara av när dom gnäller.Men forfarande när jag kommer hem så snackar dom hur allt gått över styr. Dock köper mamma och pappa alltid hem mat som jag önskar, lånar ut bilen så jag kan träna osv. Dom stödjer mig på ett distanserat vis.

MONSTER!!!!!!

Edit. ovidkommande inlägg jag vet.. Men prova det som Yankeee sa och tänk på att de säkert bara vill väl, de tror det inte innebär någon större lycka att bli biff och gymnörd. Vilket de säkert har rätt i.. Har du andra intressen? Är du "för" seriös? Eller har dina föräldrar hjärnspöken?
Lycka till!

TCOG
2004-12-09, 23:30
haha, detta hör jag jag hör fortfarande varje dag av mina föräldrar efter 2 år.

:sleep:

edgen_ÖSD
2004-12-09, 23:41
Klart det finns andra intrssen med, men jag har inga andra intreesen som berör träning. Har hållit på med ca 10 olika sporter innan det här, kan vara därför de är så skeptiska, för att jag alltid tränat för att bli bättre i någon sport, inte för att bli starkare och få snyggare kropp.

Sen kan jag direkt säga att det inte har med pengar att göra. Skulle skämmas om jag sög ut pengar från mina föräldrar för att köpa tillskott, nej allt det står jag för helt själv. Betalar gärna en ganska stor del av "den vanliga maten" med så de inte känner att de sponsrar något de inte gillar.

Lizard
2004-12-09, 23:49
Men vad i hela glödheta är det med er?
Din pappa är orolig och det är väl hans skyldighet att vara omtänksam och framsynt? Gissningsvis har han tillryggalagt en bra bit längre av livets väg än du edgen_ÖSD, allt annat vore en sensation. Han kanske ser, utifrån sina erfarenheter och lärdomar saker inte du kan överblicka?
Att behandla sina egna föräldrar nedlåtande och respektlöst bara för de talar med dig om vad som oroar dem kan du rimligtvis inte nedlåta dig till.
Du är hans barn och du är hans son. Du tränar och mår bra men han ser bara att du svullnar upp och äter pulver. Klart som fan han blir orolig. Du har själv ett ansvar att visa dig ansvarig och det bästa sättet att närma dig din far är att visa att du verkligen lyssnar, även om du förstår att han inte fullt ut förstår. Det är inte att du blir rund eller att du äter pulveriserad mjölk som ororar honom, utan att du kanske är på väg mot en förändring som du kanske sen ångrar.
Prata med honom om vad du vill uppnå - du kan ju undvika att dra fram bilderna på Marcus Ruhl - och hur du tänker och var beredd på att han har andra uppfattningar och andra referenser.
Tänk tanken att om, om allt går åt skogen med något - då kan han i egenskap av en bra far aldrig frånsäga sig sitt ansvar eller inte ge dig sitt stöd. DET vet han kan jag lova och hans oro är inget annat än kärlek i mina ögon.

Lizard

Einar
2004-12-09, 23:51
haha, detta hör jag jag hör fortfarande varje dag av mina föräldrar efter 2 år.

:sleep:

Haha... du är så skön TCOG. Du kör ditt race no matter what!
Med den motivationen du utstrålar lär det gå fint för dig :thumbup:


On topic: När jag bodde hemma för ett halvår sedan så hade jag samma snack med mina föräldrar efter att jag dietat och tränat bort 16 kg. De var på mig hela tiden med att "du kommer få ätstörningar om du håller på...." och "Nu ser det bra ut, mer än såhär behövs inte" osv. Sen tyckte de proteinpulver var konstigt till en början, men min mors stora intresse i näringslära ledde mig till att trycka ut lite artiklar från Fredrik Pauluns hemsida om träning och efter att jag visade upp dessa för henne så tystnade hon och gick över på min sida.

Muaytudd
2004-12-09, 23:51
Men vad i hela glödheta är det med er?
Din pappa är orolig och det är väl hans skyldighet att vara omtänksam och framsynt? Gissningsvis har han tillryggalagt en bra bit längre av livets väg än du edgen_ÖSD, allt annat vore en sensation. Han kanske ser, utifrån sina erfarenheter och lärdomar saker inte du kan överblicka?
Att behandla sina egna föräldrar nedlåtande och respektlöst bara för de talar med dig om vad som oroar dem kan du rimligtvis inte nedlåta dig till.
Du är hans barn och du är hans son. Du tränar och mår bra men han ser bara att du svullnar upp och äter pulver. Klart som fan han blir orolig. Du har själv ett ansvar att visa dig ansvarig och det bästa sättet att närma dig din far är att visa att du verkligen lyssnar, även om du förstår att han inte fullt ut förstår. Det är inte att du blir rund eller att du äter pulveriserad mjölk som ororar honom, utan att du kanske är på väg mot en förändring som du kanske sen ångrar.
Prata med honom om vad du vill uppnå - du kan ju undvika att dra fram bilderna på Marcus Ruhl - och hur du tänker och var beredd på att han har andra uppfattningar och andra referenser.
Tänk tanken att om, om allt går åt skogen med något - då kan han i egenskap av en bra far aldrig frånsäga sig sitt ansvar eller inte ge dig sitt stöd. DET vet han kan jag lova och hans oro är inget annat än kärlek i mina ögon.

Lizard

Håller jättemycket med. :thumbup:

edgen_ÖSD
2004-12-09, 23:53
Men vad i hela glödheta är det med er?
Din pappa är orolig och det är väl hans skyldighet att vara omtänksam och framsynt? Gissningsvis har han tillryggalagt en bra bit längre av livets väg än du edgen_ÖSD, allt annat vore en sensation. Han kanske ser, utifrån sina erfarenheter och lärdomar saker inte du kan överblicka?
Att behandla sina egna föräldrar nedlåtande och respektlöst bara för de talar med dig om vad som oroar dem kan du rimligtvis inte nedlåta dig till.
Du är hans barn och du är hans son. Du tränar och mår bra men han ser bara att du svullnar upp och äter pulver. Klart som fan han blir orolig. Du har själv ett ansvar att visa dig ansvarig och det bästa sättet att närma dig din far är att visa att du verkligen lyssnar, även om du förstår att han inte fullt ut förstår. Det är inte att du blir rund eller att du äter pulveriserad mjölk som ororar honom, utan att du kanske är på väg mot en förändring som du kanske sen ångrar.
Prata med honom om vad du vill uppnå - du kan ju undvika att dra fram bilderna på Marcus Ruhl - och hur du tänker och var beredd på att han har andra uppfattningar och andra referenser.
Tänk tanken att om, om allt går åt skogen med något - då kan han i egenskap av en bra far aldrig frånsäga sig sitt ansvar eller inte ge dig sitt stöd. DET vet han kan jag lova och hans oro är inget annat än kärlek i mina ögon.

Lizard

Jag vet inte om jag uttryckte mig suddigt, men jag har väl aldrig skrivit att jag inte tror att han vill mitt bästa? Det här handlar ju mer om hur man kan få sina föräldrar att förstå.

jakke
2004-12-09, 23:55
Jag vet inte om jag uttryckte mig suddigt, men jag har väl aldrig skrivit att jag inte tror att han vill mitt bästa? Det här handlar ju mer om hur man kan få sina föräldrar att förstå.
Ja men säg bara till dom att dom får sluta då du tänker hålla på resten av livet. Berätta även att om dom inte stödjer dig så stoppar det inte dig även om det är tråkigt.

Lizard
2004-12-10, 00:02
edgen_ÖSD

Du kanske inte menar så illa som hela den totala tråden med alla inlägg ger intryck av, men tänk tanken att du själv sitter där en vacker dag med en tonåring som visar bilder på nåt missfoster till idol och en plan med svälta sig till ett streck eller svulla sig till en koloss (eller vad det nu må vara när din tid är kommen - om Gud är god).
Jag är helt övertygad om att har du fått gåvan att ha en far (många av oss har inte fått det), och dessutom en far som är engagerad i dig så får du förvalta den. Att uppriktigt samtala och vara beredd att både lyssna, försöka förstå och göra eftergifter kan få honom att känna att han har kontakt, och därmed överblick, med dig och över ditt liv.
För, handen på hjärtat, är det inte så du vill bli bemött en vacker dag?

Lizard

Metal_boy_
2004-12-10, 00:04
farsan tjatar jämnt om att jag måsste deffa nu för det är inte bra att väga sådär mycke, samtidigt sitter han och dricker öl o käkar jordnötter framför sporten :D jag tar det med en nypa salt o sitter typ i andra tankar för jag orkar inte predika , folk som inte har intresse förstår inte så är det bara

edgen_ÖSD
2004-12-10, 00:08
Lizard

Jag håller med dig helt, jag vet att min far vill mitt bästa, och jag vet samtidigt att det som är främmande skrämmer. Vill bara försöka få andra att fårstå så att det är lättare att föra en diskussion om det. Att gå in och vara 110% inställd på att det jag gör är rent sagt hälsovådligt är inte bra då man vill diskutera något. Därför söker jag tips härinne, meningen var absolut inte att skriva att jag tycker han är ett psykfall därför han inte tycker som jag. Hoppas inget tog mitt inlägg som att jag tycker så.

Urban
2004-12-10, 00:13
Det ar likadant hemma hos mej, en dag nar jag var ovanligt trott sa visste han direkt vad problemet var. Det var det dar forbannade proteinpulvret som jag kakar. :D

Lizard
2004-12-10, 00:21
edgen_ÖSD

Moraliske Lizards råd:

Arnold hade breda höfter men lyckades ändå se smalmidjad ut på scen. Genom att förstärka det som fick honom att se mindre bredhöftad ut kunde han gång på gång håva hem mr Olympia.

Om jag var du för en tid, skulle jag använda samma strategi att framhäva de andra sidorna av mig genom att visa att jag koncentrerar mig på annat än träning och pulver en tid. Hjälpa till mer hemma, studera(?) hårdare, umgås intensivare med familjen (köp biobiljetter till dig och mamma och hockey till dig och pappa, skriv på så familjen blir faddrar åt nåt barn som du håller kontakten med tex). Allt för att visa att du inte glider ifrån dom på ett obehagligt vis. Ta med farsan på nån BB tävling och städa undan så du inte har högvis med protein- och vitaminburkar framme (utan att smussla med dem - DET kan misstolkas). Förklara att du aldrig skulle dopa dig och på ett sånt vis att det inte kan misstolkas. I övrigt se mina tidigare inlägg. Kort sagt visa social närvaro.

Bra så?

Lizard

Jense
2004-12-10, 00:22
samma råd i alla liknande trådare: slå han på käften!

alle
2004-12-10, 00:26
samma råd i alla liknande trådare: slå han på käften!
Fisken har talat!

Yankeee
2004-12-10, 00:27
edgen_ÖSD

Moraliske Lizards råd:

Arnold hade breda höfter men lyckades ändå se smalmidjad ut på scen. Genom att förstärka det som fick honom att se mindre bredhöftad ut kunde han gång på gång håva hem mr Olympia.

Om jag var du för en tid, skulle jag använda samma strategi att framhäva de andra sidorna av mig genom att visa att jag koncentrerar mig på annat än träning och pulver en tid. Hjälpa till mer hemma, studera(?) hårdare, umgås intensivare med familjen (köp biobiljetter till dig och mamma och hockey till dig och pappa, skriv på så familjen blir faddrar åt nåt barn som du håller kontakten med tex). Allt för att visa att du inte glider ifrån dom på ett obehagligt vis. Ta med farsan på nån BB tävling och städa undan så du inte har högvis med protein- och vitaminburkar framme (utan att smussla med dem - DET kan misstolkas). Förklara att du aldrig skulle dopa dig och på ett sånt vis att det inte kan misstolkas. I övrigt se mina tidigare inlägg. Kort sagt visa social närvaro.

Bra så?

Lizard

Larvigt att vara låtsasintresserad bara för slippa tjat. Passar det inte att vara sig själv, då passar det inte alls.

FÖRKLARA för dem, informera dem. Fungerar det inte, håll ut till du flyttar hemifrån.

Vic_1981
2004-12-10, 00:34
du är 18 år gammal?
fuck'em!
Hänvisa till Arnolds pumping iron om det är nåt han inte fattar eller stör sig på! + flexa biccen

Har du hört uttrycket "man ska inte bita den hand som föder en"?

Om han bodde ensam osv så visst fuck em som du säger men så verkar inte vara fallet.

Hänvisa till pumping iron? jävla retardtips. Då blir dom mycket klokare direkt.

Metal_boy_
2004-12-10, 00:37
samma råd i alla liknande trådare: slå han på käften!

hehe fan jense sånn låg respekt för din far kan du väl inte ha?

Metal_boy_
2004-12-10, 00:39
Har du hört uttrycket "man ska inte bita den hand som föder en"?

Om han bodde ensam osv så visst fuck em som du säger men så verkar inte vara fallet.

Hänvisa till pumping iron? jävla retardtips. Då blir dom mycket klokare direkt.

stämmer...när morsan och farsan såg när jag kollat på pumping iron och coleman filmer när jag bodde hemma, så sa dom bara fy fan han ser ju inte klok ut, ingen vill ju vara tillsamans med en såndär, typ fan dom kan ju inte ha kul i sänhalmen med dom där låren eller vrida på skallen :laugh:

z_bumbi
2004-12-10, 07:39
Skaffa en läkar- och konditionsundersökning åt dig och farsan och se vem som är i bäst form.
Är det du så fattar han kanske att du gör något rätt, är det han så vet jag inte vad du sysslar med om du lägger ner så mycket på träningen som du verkar göra. :D

Shadow Warrior
2004-12-10, 08:18
Själv förklarade jag det som så förut att om jag ska träna så måste jag få resultat... därav måste jag gå upp i vikt... för att sen när det är dax deffa ner mej (som jag förklarade med), sen så förklarade jag mitt mål vilket då var at tävla i bb, samt att jag alltid sade att jag skulle göra vad som krävdes...

Jag fick i allafall mycket stöd, farsan gav och lånade pengar till gymkort o protein pulver.

Nu så blev ju inte allt som planerat då jag fortfarande e en liten skit men det är ju inte relevant för denna tråd.

edgen_ÖSD
2004-12-10, 10:13
Lizard

Tack för tipsen, även om jag inte tror det är där skon klämmer. Har redan en bra kontakt med mina föräldrar, alla är engagerade i basketen bland annat, hjälper till så mycket jag hinner hemma och kan inte göra bättre i skolan.

Sen går inte det här riktigt ut på att bli BB, utan snarare om att få den kropp jag har velat ha väldigt länge. Jag tror personligen det bara är att säga att det här är en tillfällighet, att det är 6 månader av en livstid. Då blir det ju inte mycket i slutändan. Säga att det inte är proteinpulver som gör mig tjockare, utan den kopiösa mängd mat jag äter. Att jag inte kommer bli mer slimmad för att jag slutar ta tillskott, utan att det tvärtemot kommer hjälpa mig nå mina mål.

Jense
2004-12-10, 13:52
nä det va ett skämt ... ber om ursäkt om ni inte förstod.


mitt tips är väl att kanske se om han har rätt. gör en BF% mätning och kom tillbaka.

Garnax
2004-12-10, 15:38
Satt ner nu och hade ett samtal med min pappa. Nu har jag tydligen både blivit stor och tjock, vilket jag har fått höra fem gånger i veckan i en månad nu iaf. Försöker förklara att jag har vissa mål med min träning, och att vägen dit inte alltid kan vara den mildaste, men det verkar vara förgäves. Betonar hela tiden att jag äter för tre personer, att jag käkar en massa pulver (som förövrigt verkar vara helt främmande för honom, vill inte förstå) och att jag i slutändan kanske kommer fara illa av det här, och då menar jag någon sorts mental kollaps.

Kära bullen, vad ska jag göra? ;)
Känner att jag inte kommer kunna övertyga honom, oavsett hur jag försöker med att jag aldrig har missat ett mål jag någon gång satt upp, oavsett om det gäller skolan, träningen eller annat.

Ska jag vara ärlig börjar det här bli jäkligt jobbigt just nu, inte kul att bara få destruktiv kritik varje dag...

Your life your rules...

Garnax
2004-12-10, 15:40
Du kan juh använda Castros bilder för att påvisa vad som är poängen..

jwzrd
2004-12-10, 15:40
Satt ner nu och hade ett samtal med min pappa. Nu har jag tydligen både blivit stor och tjock, vilket jag har fått höra fem gånger i veckan i en månad nu iaf. Försöker förklara att jag har vissa mål med min träning, och att vägen dit inte alltid kan vara den mildaste, men det verkar vara förgäves. Betonar hela tiden att jag äter för tre personer, att jag käkar en massa pulver (som förövrigt verkar vara helt främmande för honom, vill inte förstå) och att jag i slutändan kanske kommer fara illa av det här, och då menar jag någon sorts mental kollaps.

Kära bullen, vad ska jag göra? ;)
Känner att jag inte kommer kunna övertyga honom, oavsett hur jag försöker med att jag aldrig har missat ett mål jag någon gång satt upp, oavsett om det gäller skolan, träningen eller annat.

Ska jag vara ärlig börjar det här bli jäkligt jobbigt just nu, inte kul att bara få destruktiv kritik varje dag...


Testa att kliva ur hela byggarbulkproteinpulverträna-cirkeln och försök se det ufifrån för ett ögonblick. Försök se på ditt sätt att leva ditt liv just nu sett ur din fars perskektiv för att försöka förstå "varifrån han kommer".

Kanske är det inte nödvändigt att träna för Mr. Olympia redan nu? ;)

Garnax
2004-12-10, 15:42
Inte han som ska se det ur sin fars perspektiv utan tvärt om...

Medusa
2004-12-10, 15:44
Kanske är det inte nödvändigt att träna för Mr. Olympia redan nu? ;)

Vill man vinna så måste man göra det nu... :thumbup:

jwzrd
2004-12-10, 15:44
Inte han som ska se det ur sin fars perspektiv utan tvärt om...

Om det var det jag vill säga så hade jag gjort det. En relation mellan två människor är lika mycket den ena, som den andras ansvar.

jwzrd
2004-12-10, 15:46
Vill man vinna så måste man göra det nu... :thumbup:

Den inställningen går det 13 på dussinet av.

*Flash*
2004-12-10, 16:15
Försök att prata med honom och få honom att förstå, som garnax skrev så kan det ju vara bra att visa bilder som andra tagit vid bulk och efter deff så kanske han förstår bättre.
Kanske hänvisa honom till någon bok/internet så han själv kan läsa till sig lite kunskap..

Och om du provat allt sådant liknande och inget funkar så får du väl helt enkelt bråka med honom och säga att du kommer få ätstörningar om dom ska gå och säga att du är tjock hela tiden...
Verkligen inte att rekomendera men det var det enda som funkade för mig med min mamma...

Bjorne
2005-04-18, 12:32
Föräldrar finns till för att klaga, min mamma klagar på mig dagligen, först blev hon glad när jag börja äta mycket, sedan när vikten börja stiga så undra hon ifall jag inte skulle skära ner på träningen och vara nöjd som det är nu, detta fortsatte och jag åt mer, hon började "fråga" (läs ge pikar) ifall jag inte var rädd för att bli tjock, sedan nu när jag deffar så får jag höra att jag äter för lite. Aldrig ska de bli nöjda, men kul att de bryr sig vara fall :)

Gabber
2005-04-18, 12:40
jag brukar få lite kritik av min farsa nu också därför att jag har satt ett mål att väga 100 kg till nästa sommar.

enligt honom väger jag redan 20 kg för mycket och då går han efter BMI och skit. försök förklara för honom VARFÖR jag vill bli 100 kg. det går inte helt enkelt så jag ignorerar det han säger.

sånt är livet, de kasnke är avundsjuka vad vet jag.

kanske han inte är påläst inom området. berätta för honom hur viktigt det med kost och att pulvret du käkar inte är anabola utan det är ett tillskott och varför du tar det. jag det är inte lätt. jag har själv försökt och nu skiter jag i det och han har också gett upp.

Fettecke
2005-04-20, 12:18
mmm, vart där jag med, det va inte mina föräldrar, utan mina svärföräldrar som va lite skeptisk varje morgon jag drog fram alla påsar och pulver och började käka...

jag fick en predikan om anabola, varför man inte ska träna mycket osv, och varför man inte ska äta kosttillskott osv...

Jag förklarade läget, det blev bättre, men inte bra....
Sedan fick flickjvännen hem en bok från skolan uppvärmning eller vad den hette... jag läste igenom den, och gav den till mina svärföräldrar, slog upp biten om just kosttillskott...bad dem läsa... sedan bad de om förlåtelse för deras okunskap

Samma sak vart det med flickvännen som inte visste varför jag proppade i mig massa kolhydrater och protein... "kolhydrater gör ju dig fet", sedan köpte jag lite grejjs från ******** och fick en träningsbok därifrån, hon läste igenom den, särskillt den med kosttillskott... sen va det lugnt

Folk behöver få det bekräftat från böcker(vettiga källor) osv varför man håller på som man gör...

Edgen, köp en bok om träning, visa den för din farsa, be honom läsa specifika avsnitt om det du håller på med... sen borde det vara lugnt tror jag.

stahlberg
2005-04-20, 12:42
Föräldrar vill - om de är bra föräldrar - sina barns bästa. Så långt är allt riktigt.

Problemet är det, att i det viktigaste av alla yrken, att vara förälder - får man ingen utbildning. Föräldrar vet ofta (fastän de själva en gång varit unga) något alls om hur man kommunicerar med unga människor.

Föräldrar ska INTE hela tiden klaga och gräla på sina barn. Föräldrar har merlivserfarenhet än sina barn, vilket kan medföra problemet att de tror att de alltid har rätt, och om barnen inte tycker som de så har barnen mao fel. Föräldrar ska inte (omevetet) försöka ta barns självförtorende, självbestämmanderätt eller ansvar ifrån dem.

Föräldrar ska stöda sina barn att utvecklas till vuxna människor med gott självförtroende, egen vilja och förmåga att ta eget ansvar och göra egna (goda val). Föräldrar borde kommunicera med barnen enligt transanalytisk kommunikationsmodell på nivå vuxen-vuxen, och inte på den nivå som trådstartarens pappa talar till honom (alltså som kommunikativ förälder, vilket förr eller senare leder till att mottagaren svarar tillbaka som förälder eller barn, och inte som vuxen, vilket trådstartaren FÖRSÖKT göra).

Försök en gång till att förklara saken för din pappa på ett vuxet sätt, förklara ingående. Om han då inte kan bemöta dig som en vuxen, så lönar det sig inte att försöka på nytt. Det att du ska fråga vad själva PROBLEMET I VERKLIGHETEN ÄR är ett gott råd. Diskutera problematik, inte person.

Går det inte hem är det bara att gå vidare i träningen som förut, utan att bry dig om vad pappa tycker och säger. Då är det bara att tänka att han egentligen vill ditt bästa, och inte själv förstår bättre.

Min mamma tjatade i tiderna om varför jag hela tiden skulle träna. Förklaringar gick inte hem. Så jag struntade i henne. 10 år senare frågade hon till min bror : "Varför börjar du inte träna, du också?". (Det gjorde han, och han är nu den enda av oss som håller på, medan jag bara tränar andra)