handdator

Visa fullständig version : Konstiga kostråd från "proffs"


Semiramis
2004-12-09, 21:45
Jaha nu har jag varit och fått min Hälsoprofil uppdaterad. Konditionen var på topp och jag hade minskat ett kilo och 7 fettprocent sedan sist så det var ju uppmuntrande. En smula förvirrad blev jag dock när damen som skötte det hela kom med sina kostråd. Enligt henne så var det onödigt att äta frukost om man inte var hungrig, mellanmål var inte bra eftersom magen behövde vila, till lunchen som enligt henne var dagens viktigaste mål (håller i och för sig med där) rekommenderade hon till kvällsmål Sushi och en soppa, helst finfördelad med mixerstav. Hon blev inte avskräckt av mitt påpekande att jag är vegetarian och den mesta vegetariska sushi består i stort sett av ris med i bästa fall en bit avokado och litet tofu. Man behöver inte så mycket protein enligt henne. Jag frågade vad hon hade för teoretisk underbyggnad för detta och hon berättade att hon hållit på i tio år med Ayur Veda. Jag vet inte så mycket om detta så jag vet inte om hennes råd är typiska för den inriktningen, men det är definitivt inte riktigt vad man förväntar sig på en företagsbekostad hälsoprofil och jag misstänker att det inte heller är vad företaget förväntar sig. Summa sumarum, jag blir knappast förledd att övergå till en kost med minimalt med protein och fett och ett energiinnehåll som i bästa fall kan komma upp i 1 000 - 1 500 kcal (broccoli, blomkål och rädisor tyckte hon var bra också..) men hur påverkar sådana råd från ett "proffs" någon med ätstörningstendenser? Ju mer jag tänker på det desto mer upprörd blir jag, i morgon går jag och klagar hos personalchefen! Någon mer som varit med om något liknande?

edgen_ÖSD
2004-12-09, 22:27
Låter sjuk tycker jag verkligen.

Vad sa du att hon var för någon sorts "kostexpert"? Förespråkade hon en viss sorts diet eller var dessa förslag bara allmänna?

Arnesson
2004-12-09, 22:38
Har också gjort liknande profil på mitt extrajobb. Fick cykla med plsklocka, fylla i fråguformulär o skit.

Fel 1: De räkna fram BMI på personer (och tog hänsyn till det i sin bedöming), och det ger ju en ganska felaktig bild av folk som tränar styrketräning.

Fel 2: En fråga var om man undvikte fett, det svara jag att jag absolut inte gjorde (5gradig skala), jag försöker ju få i mig tillräckligt. Även detta svar tog de med i sin bedöming.

Var även fler konstiga frågor jag ej kommer ihåg.

Resultatet fick de genom att sätta siffror på kondision o så, samt "rätta" frågorna mot ett facit.

På punkten mat fick jag icke full pott, pga. av att jag ej undvek fett. Sen när jag påpeka felen, så sa de att de förstpd det. Men det är ju iaf. bedömningen som chefen får se.

aliquis
2004-12-10, 06:35
Det är nu man vill ha tag på den där bilden som någon gjorde någon gång, "I'd hit it... with my shovel".

z_bumbi
2004-12-10, 08:14
Ayur Veda.

Yogainriktning
Som de flesta typer av inriktningar för att förlänga livet så gillar de lite mat.

Som kostrådgivare för ett vanlig företag?
Än är inte den sista idioten född så det går säkert att hanka sig fram. Varför i hela friden köper man in den tjänsten från en organisation som ser ut som nedan?

"Förtroenderåd. "Board of trust."
Förtroenderådet består av Naturläkaren och Filosofen
Maths Blomqvist. Maths har med stor känslighet för individens
integritet hjälpt tusentals människor till mental och fysisk
hälsa."

Rådet består av en person. :confused: Måste kännas bra att kalla sig själv ett råd. :D
http://www.skand.org/Om%20oss.html

B-jay
2004-12-10, 09:34
Låter som en upplevelse jag hade för ett halvår sedan när det var hälsotest här på jobbet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23516