handdator

Visa fullständig version : fram till lumpen..


b.i.g
2004-12-09, 20:00
Jag ska göra lumpen i början av augusti år 2005. Jag ska börja träna kickboxning & thaiboxning efter nyår och tänkte att det är ett bra och roligt sätt att komma i form till "lumparlivet" :rolleyes:
då blir det thaiboxning måndagar och onsdagar, och kickboxning tisdagar och torsdagar, springa nån dag i veckan med, resten vila...Några kommentarer?

Baan
2004-12-09, 21:35
vad ska du göra lumpen som? om det itne är jägare/amfibie eller någon annan krävande tjänst så behöver du nog inte träna något speciellt, visserligen kan det underlätta men man kalrar sig ganska lugnt ändå.

annars om det är något som involverar en del kutande runt med mycket utrustning eller långa marscher så är kuta längre sträckor som gäller och gå runt med tung packning det är det som förbereder bäst på avd du kommer göra. Styrka är i högsta grad ointressant i lumpen speciellt den du får på gymmet

b.i.g
2004-12-09, 22:02
vad ska du göra lumpen som? om det itne är jägare/amfibie eller någon annan krävande tjänst så behöver du nog inte träna något speciellt, visserligen kan det underlätta men man kalrar sig ganska lugnt ändå.

annars om det är något som involverar en del kutande runt med mycket utrustning eller långa marscher så är kuta längre sträckor som gäller och gå runt med tung packning det är det som förbereder bäst på avd du kommer göra. Styrka är i högsta grad ointressant i lumpen speciellt den du får på gymmet


Skyttesoldat Stridsfordon, inte mest krävande tjänsten som finns. Det är mest ben och rygg styrka som krävs har jag hört. Det är därför jag nu lägger av med styrketräning innan lumpen, är ganska så stark och vill få mera uthålliga muskler nu, därför börjar jag kampsport. så får jag kondition där igenom med.. :thumbup:

Yankeee
2004-12-09, 22:50
Lägg in ett mark/böj-pass i veckan så blir det nog bra.

Yooo
2004-12-09, 22:55
Skoj med lumpen. Själv skall jag göra STRILSÄK nästa år.

Tror benträningen är jävligt viktig. Kör knäböjjar, benpressar och varför inte lite marklyft!

Griip
2004-12-09, 22:58
Om du nu ska köra styrketräning, håll det på väldigt höga repetitioner och lätta vikter! Ingen ide att springa ut och leka krig med för mycket vikt och muskler som tar slut på 5 min. Ser bra ut annars, se till att inte bli övertränad bara!

Yankeee
2004-12-09, 23:06
Om du nu ska köra styrketräning, håll det på väldigt höga repetitioner och lätta vikter! Ingen ide att springa ut och leka krig med för mycket vikt och muskler som tar slut på 5 min. Ser bra ut annars, se till att inte bli övertränad bara!

Det känns som att man kan lyfta tungt och ändå ha bra kondition utan några större problem.

Griip
2004-12-09, 23:15
Vad har konditionen med muskeluthålligheten att göra?

Muaytudd
2004-12-09, 23:19
Oj ska du köra sån träning 4 dagar i veckan + mer?

Har du tränat så mycket innan?


Det jag ville säga var att ta det lungt så att du inte får problem med axlar, knän och skenben.

I all välmening.

isato
2004-12-09, 23:28
hahaha träna inför lumpen... är man inte jägare som sagt så muckar de flesta i sämre form än när de ryckte in.... gällde all jag kände iaf :sleep: :eating: :cryout:

Yankeee
2004-12-09, 23:32
Vad har konditionen med muskeluthålligheten att göra?

Vad har muskeluthålligheten med detta att göra överhuvudtaget? Du menar alltså att man orkar springa omkring längre i skogen om man kör 20 reps istället för 5?

Griip
2004-12-09, 23:34
Vad har muskeluthålligheten med detta att göra överhuvudtaget? Du menar alltså att man orkar springa omkring längre i skogen om man kör 20 reps istället för 5?

Med 40kgs packning på ryggen, ja. Förutom det finns det ingen större anledning till att träna styrka.

Yankeee
2004-12-09, 23:43
Med 40kgs packning på ryggen, ja. Förutom det finns det ingen större anledning till att träna styrka.

Tvivlar starkt på att det skulle vara någon som helst fördel. Personligen kör jag bara lågreps. Men visst, min väska med tidningar är ju inte full hela tiden och jag springer ju bara 12500 steg upp och ner i trappor varje natt. Men du har nog full koll :thumbup:

Griip
2004-12-09, 23:45
Just därför jag skrev "Om du nu ska.."

Legance
2004-12-09, 23:47
hahaha träna inför lumpen... är man inte jägare som sagt så muckar de flesta i sämre form än när de ryckte in.... gällde all jag kände iaf :sleep: :eating: :cryout:

känner igen det där :> lumpen är knappast hårt om man inte är jägare typ

Yankeee
2004-12-09, 23:49
Just därför jag skrev "Om du nu ska.."

:confused:

Griip
2004-12-09, 23:51
till BIG alltså. Menade att om han nu ska styrketräna så är det många reps som gäller, ingen ide att köra efter styrka då det är rätt lönnlöst. Alltså har vi i princip hållt med varandra :booty:

Yankeee
2004-12-09, 23:54
till BIG alltså. Menade att om han nu ska styrketräna så är det många reps som gäller, ingen ide att köra efter styrka då det är rätt lönnlöst. Alltså har vi i princip hållt med varandra :booty:

Varför är det lönlöst? Kom inte med att man inte orkar springa omkring motsv.

Griip
2004-12-10, 00:00
RÄTT onödigt som sagt, inte onödigt. Skicka ett PM istället denna diskussionen känns lite onödigt lång nu för att vara i en tråd som egentligen inte handlar om det.

Yankeee
2004-12-10, 00:05
RÄTT onödigt som sagt, inte onödigt. Skicka ett PM istället denna diskussionen känns lite onödigt lång nu för att vara i en tråd som egentligen inte handlar om det.

Seriöst. Du kan inte säga "det är rätt onödigt" utan att förklara varför. Du har inte lagt fram ett enda hållbart argument.


Tråden handlar ju om träning fram till lumpen.

Griip
2004-12-10, 00:09
Finns ingen större användning för att ha råstarka muskler i lumpen eftersom dem bara ger dig extravikt. Om man nu ändå vill extraträna så ska han göra det med höga repetitioner och lätta vikter, eftersom det lämpar sig bäst för att t ex springa runt med packning.

Yankeee
2004-12-10, 00:11
Finns ingen större användning för att ha råstarka muskler i lumpen eftersom dem bara ger dig extravikt. Om man nu ändå vill extraträna så ska han göra det med höga repetitioner och lätta vikter, eftersom det lämpar sig bäst för att t ex springa runt med packning.

Styrka och storlek behöver inte gå hand i hand.

Griip
2004-12-10, 00:15
... du märker ju bara ord hela tiden. Även om han inte har mer vikt pga musklerna(omöjlighet, även om vi snackar minimala skillnader) så har han ingen större användning av råstyrka.

Orkar inte diskutera mer om du inte själv kommer med något argument utan bara märker mina ord. Tom. i mitt första inlägg kunde man förstå vad jag sagt nu i 10 posts.

Yankeee
2004-12-10, 00:20
... du märker ju bara ord hela tiden. Även om han inte har mer vikt pga musklerna(omöjlighet, även om vi snackar minimala skillnader) så har han ingen större användning av råstyrka.

Orkar inte diskutera mer om du inte själv kommer med något argument utan bara märker mina ord. Tom. i mitt första inlägg kunde man förstå vad jag sagt nu i 10 posts.

Kör man lågreps i mark och böj så stärker det hela kroppen på ett ypperligt sätt inför lumpen. Ett utmärkt sätt att slippa skador. Visst är det bättre att köra högreps än att inte stryketräna alls, men att säga att det är "rätt onödigt" är helt åt skogen. Det är inte för musklerna man ska träna, utan för att stärka ben, leder, ligament, senor osv.

Du orkar inte diskutera? Det var du som påstod att det var "rätt onödigt", självklart vill jag veta varför.

Phazony
2004-12-10, 00:46
hmm varför träna både thai och kickboxning då det så gott som är samma sport...

Griip
2004-12-10, 00:59
hmm varför träna både thai och kickboxning då det så gott som är samma sport...

Antar att det är för att det bara är 2 pass i veckan på båda. Samma sport? Kan diskuteras i åratal men tippar som sagt på att det är pga. klubbarnas scheman.

Baan
2004-12-10, 07:23
om man nu _ska_ träna inför lumpesn så tränar man på det man VET behövs, dvs ut o marschera långa sträckor i ganska bra takt, med packning på ryggen som väger as, det är det man behöver förbereda sig för, speciellt om man är pansarskytte.. räkna dock inte med att du går/springer ihjäl dig, på deras slutövning läste dom väl mest porrtidningar och "krigade" lite på dagarna :)

springa medeldistans kan underlätta väldigt mycket också, kommer bli lite kutande i lumpen, om man nu har en hyfsad kondis så kommer man ju lätt klara allt såpnt

reaper
2004-12-10, 09:07
Som sagts. Lägg betoningen på de moment som kommer att utövas i lumpen. Ta mina råd från någon som vet, jag låg inne som amfibiesoldat på amf4 i Göteborg. Öva på att marschera, helst med packning. Om det finns möjlighet att få ut kängorna innan inryck så fixa det. Jag gick in mina kängor innan inryck och det gjorde stor nytta. Kondition är också väldigt viktigt givetvis. Annars kommer det nog att gå bra. Kör hårt!

z_bumbi
2004-12-10, 09:30
Självklart ska man styrketräna, med betoning på styrka, om man ska förbereda sig på lumpen, lika självklart ska man också träna kondition och uthållighet men det är ju inget motsattsförhållande.

Att lägga ner styrketräningen helt låter lite förhastat utan jag skulle, som någon skrev, träna ett pass per vecka i alla fall.
Att börjra träna två olika kampsporter samtidigt och det med fyra pass per vecka låter jobbigt däremot.. men det är väl en annan fråga.