handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp


zirak
2004-12-09, 12:36
Jag har övertränat korsryggen :cryout: , och tänkte den låta få vila lite. Nu behöver jag förslag på övningar för övre ryggen/axlar/nacke som inte belastar korsryggen för mycket.
Tack

Griip
2004-12-09, 13:08
Chins/Pullups/Pulldowns för latsen. Sen finns det ju sån där roddmaskin som inte belastar korsryggen eftersom man har en platta i bröstet. Bah, alla ryggövningar som inte belastar korsryggen är odugliga :D

z_bumbi
2004-12-09, 13:31
Jag har övertränat korsryggen :cryout: , och tänkte den låta få vila lite. Nu behöver jag förslag på övningar för övre ryggen/axlar/nacke som inte belastar korsryggen för mycket.
Tack

Rygg
Rodd i maskin med platta, finns det ingen sådan så kör rodd liggande på en bänk som du har höjt upp på något sätt.

Latsdrag, strikt utan att böja ryggen bakåt. Kan vara ett problem men testa och känn efter själv.

Axlar
Sidolyft utan att gunga.

Hantelpress där man tar stöd mot en pelare eller maskin med hela ryggen, har inte testat hur det känns själv men du avlastar ryggen i alla fall.

Finns det en maskin för axelpress eller sidolyft så testa den och se om det känns bättre.

Nacke känns överdrivet att träna extra om det bara gäller att återhämta nedre delen av ryggen under en period men huvudresningar liggande på bänk är väl en variant som funkar.

zirak
2004-12-09, 14:11
Tack för förslagen.

Z_bumbi: Menar du sittande hantelpress med följande?
"Hantelpress där man tar stöd mot en pelare eller maskin med hela ryggen"

Menar traps inte nacke :em:

z_bumbi
2004-12-09, 14:34
Tack för förslagen.

Z_bumbi: Menar du sittande hantelpress med följande?
"Hantelpress där man tar stöd mot en pelare eller maskin med hela ryggen"

Menar traps inte nacke :em:

Jag menar stående hantelpress, jag tycker risken vid sittande är att man börjar svanka för att få upp vikten. Kör man stående och trycker kroppen mot en stolpe eller motsvarande så kan man inte trycka på med kroppen utan det är bara axlarna och triceps som gör jobbet. Självklart flyttar man mycket, mycket mindre vikt på det sättet och det är inget jag skulle köra som standard men i det här fallet verkar det passa in.

Traps får du med i de andra ryggövningarna och din korsrygg är väl inte så dålig att du är borta under en längre tid från de vanliga övningarna?

zirak
2004-12-09, 19:11
Ok ska testa att köra mot en vägg eller om jag hitta något som passar och se om det funkar.

Jag hoppas att det räcker med 3-4 veckors vila från dom vanliga övningarna.

Ännu en gång ett stort tack.