handdator

Visa fullständig version : 6 dagars träningsschema


Zozza
2004-12-08, 21:06
Måndag: Bröst
Tisdag: Biceps
Onsdag: Ben + Vader
Torsdag: Triceps
Fredag: Rygg
Lördag: Axlar
Söndag: Vila

Tror ni detta skulle funka?

HenrY
2004-12-08, 21:13
Måndag: Bröst
Tisdag: Biceps
Onsdag: Ben + Vader
Torsdag: Triceps
Fredag: Rygg
Lördag: Axlar
Söndag: Vila

Tror ni detta skulle funka?

För lite vila skulle jag vilja säga, Men det vet bara du.
Men triceps t.ex. får träning 3 dagar i veckan, icke bra!
Men vänta på mer svar från mer kunniga personer!

SvenneÅkarp
2004-12-08, 21:35
Måndag: Bröst
Tisdag: Biceps
Onsdag: Ben + Vader
Torsdag: Triceps
Fredag: Rygg
Lördag: Axlar
Söndag: Vila

Tror ni detta skulle funka?

Om du klara av att träna framsida, baksida och vader på samma dag. Då tränar du inte tillräckligt hårt. Ben är en stor muskelgrupp som behöver rejällt med träning. Det klarar man inte på samma pass. Det tar så pass mycket på krafterna om man ska göra det ordentligt.

Varför inte ta baksida och vader ett pass. Och framsida och ev någon annan mindre muskel grupp en dag alt bara framsida ben o köra rejällt! :devil:

aliquis
2004-12-08, 21:39
Fint att du anser dig hinna med framsida lår, baksida lår, arsle och vader på ett pass men inte biceps och triceps.

aliquis
2004-12-08, 21:39
Varför inte ta baksida och vader ett pass. Och framsida och ev någon annan mindre muskel grupp en dag alt bara framsida ben o köra rejällt! :devil:
Blir det inte en jäkla massa pass om man delar upp såpass mycket?

lauria
2004-12-08, 21:42
Måndag: Bröst
Tisdag: Biceps
Onsdag: Ben + Vader
Torsdag: Triceps
Fredag: Rygg
Lördag: Axlar
Söndag: Vila

Tror ni detta skulle funka?

Jag skulle ha gjort så här:

Måndag: Bröst
Tisdag: Bicpes,underamar
Onsdag: Fram -och baksidalår
Torsdag: Axlar
Fredag: Triceps,vader
Lördag: Rygg
Söndag: Vila

Och att tricpes får lite stryk av bröst och axlar är nog ingen fara..

Själv så kör jag såhär:
Måndag: Vila
Tisdag: Bröst,hamstring
Onsdag: Tricpes,bicpes,underarmar
Torsdag: Framsida lår och vader
Fredag: Vila
Lördag: Rygg,traps
Söndag: axlar

Och då "tränas" ju triceps två ggr plus mitt ordinarie triceps-pass och jag har inte märkt några defekter..Utför du bröst och axel pressarna rätt och hyffsad redd på greppet så är det ingen fara :thumbup:

Griip
2004-12-08, 21:44
Yep, fin uppdelning av Lauria.

SvenneÅkarp
2004-12-09, 00:05
Blir det inte en jäkla massa pass om man delar upp såpass mycket?

Jo men vem har sagt att du måste hinna med alla muskelgrupper på 1 vecka dvs 7 dagar. Finns inget som hindrar att du delar på det på lite fler dagar.

Du får ut mer av varje pass om du kan ta i maximalt ju. Det är viktigt med vilan också de får man ju väga in. Själv brukar jag dela upp det enligt följande.

Dag 1: Bröst
Dag 2: Framsida lår, (mage) ofta blir det inte mage jag mår inte så bra efter benen.
Dag 3: Biceps, triceps
Dag 4: Vila
Dag 5: Baksida ben, vader, mage
Dag 6: Axlar, underarmar
Dag 7: Rygg, traps
Dag 8: Vila
Dag 9: Börja om från början

Griip
2004-12-09, 00:10
Jo men vem har sagt att du måste hinna med alla muskelgrupper på 1 vecka dvs 7 dagar. Finns inget som hindrar att du delar på det på lite fler dagar.

Du får ut mer av varje pass om du kan ta i maximalt ju. Det är viktigt med vilan också de får man ju väga in. Själv brukar jag dela upp det enligt följande.

Framsida lår
Baksida lår, vader
Biceps, tricpes
Axlar, underarmar
Rygg
Bröst, mage

Tränar dom dock inte i den ordningen

Så när tränar du knäböj? Tycker själv ben är något man INTE ska dela upp, bortsett från vader dvs. Att däremot satsa en hel dag på bara armar är enligt mig onödigt, för då ska dem armarna ha distans till både rygg och press pass vilket kan bli svårt att få ihop.

SvenneÅkarp
2004-12-09, 00:14
Så när tränar du knäböj? Tycker själv ben är något man INTE ska dela upp, bortsett från vader dvs. Att däremot satsa en hel dag på bara armar är enligt mig onödigt, för då ska dem armarna ha distans till både rygg och press pass vilket kan bli svårt att få ihop.

När jag kör knäböj?

Förhoppningsvis när jag tränar framsida ben. När tränar du knäböj?
Sen är det inte alltid säkert att ja kör knäböj. Kan lika gärna köra djupa hacksquats istället sedan benpress och sist sittande benspark.

Jag upplever inte att ett armpass påverkar mig negativit. Min återhämtning i armarna är bra. Där får jag inte så fruktansvärt mycket träningsverk och blir inte stum i armarna.

Griip
2004-12-09, 00:21
Jag kör knäböj när jag kör framsida lår, baksida lår, röv och vader. Just det, knäböj tränar hela benen! Framsida lår är faktikst inte ens den andra i ordningen när det gäller knäböj. Tar främst på röv och baksidan av låret.

SvenneÅkarp
2004-12-09, 00:24
Jag kör knäböj när jag kör framsida lår, baksida lår, röv och vader. Just det, knäböj tränar hela benen! Framsida lår är faktikst inte ens den andra i ordningen när det gäller knäböj. Tar främst på röv och baksidan av låret.

Möjligt.... det är inte där jag har träningsverken primärt i alla fall!

Men som sagt! Jag kör ofta hacksquat mer än knäböj. Klarar du av att träna dina ben maximalt utan att må dåligt på ett pass så GRATTIS!

Det gör inte jag.... det gör inte många som jag vet i alla fall. Inte om man ska piska på ordentligt.

Men det är olika från person till person.

Griip
2004-12-09, 00:38
Aldrig mått dåligt av ett träningspass, aldrig. Förutom en gång då jag maxade i marklyft, fick lite ont i huvet och blev yr i nån minut.

Lillgrabben
2004-12-09, 00:51
Jag kör knäböj när jag kör framsida lår, baksida lår, röv och vader. Just det, knäböj tränar hela benen! Framsida lår är faktikst inte ens den andra i ordningen när det gäller knäböj. Tar främst på röv och baksidan av låret.


Var / hur det tar beror ju till stor del på vilken teknik man använder då man tränar böj.


Kör man en OL inspirerad böj med ganska smal fotställning, "lodrät rygg" samt skjuter fram knäna en del (alternativt en frontböj) så torde nog den primära muskeln vara quadriceps.

Visserligen påverkas väl även gluteus, hamstring, vader etc av smala böjar.

Säkerligen påverkas de( gluteus, hamstring, vader etc ) inte alls lika mycket som om man tränar breda böjar med den teknik som vissa SL-are använder sig av -> bred fotställning, startar böjen med att skicka bak ändan ryggen mera framåtlutad än vid OL-böjar osv.


MVH

Griip
2004-12-09, 00:58
För att få quadricep att bli den primära muskeln så får du allt nog slänga över stången och köra frontböj. Men jo, om du står smalt eller brett gör väldigt stor skillnad och du kan nog tippa bort röven så det blir hamstring>quads>glutes om du kör med smalt.

aliquis
2004-12-09, 07:49
Jo men vem har sagt att du måste hinna med alla muskelgrupper på 1 vecka dvs 7 dagar. Finns inget som hindrar att du delar på det på lite fler dagar.
Problemet är att jag är lite smått skeptisk till att man skulle växa i en vecka-tio dagar bara för att man har slitit lite i musklerna en timme. Å andra sidan har jag ju en extremt säker källa *host* som säger att exempelvis "Willy Åhgren" skulle köra bara 5-6 set / muskel och vecka, och uppenbarligen har ju det fungerat också (1a luciapokalen 2001 +90kg, 115kg off, 103kg on.), och "alla" som tävlar o grejer verkar ju splitta sakerna över veckan, men men.
(jag tycker alltså att det verkar logiskt med att våra kroppar är gjorda för att arbeta och kan inte riktigt förstå varför de inte skulle tåla av att utföra arbetet lite oftare, å andra sidan är väl anledningen till att man växer att man kör med så pass tunga vikter, om man bara gick runt med plank hela dagarna kanske det skulle gå något långsammare, men alla typer av grovarbetare brukar väl bli relativt grova tack vare det också).

n1klas
2004-12-09, 08:03
som Lau sa:

Måndag: Bröst
Tisdag: Bicpes,underamar
Onsdag: Fram -och baksidalår
Torsdag: Axlar
Fredag: Triceps,vader
Lördag: Rygg
Söndag: Vila

så skulle jag nog också lagt upp det..

SvenneÅkarp
2004-12-09, 09:10
Problemet är att jag är lite smått skeptisk till att man skulle växa i en vecka-tio dagar bara för att man har slitit lite i musklerna en timme. Å andra sidan har jag ju en extremt säker källa *host* som säger att exempelvis "Willy Åhgren" skulle köra bara 5-6 set / muskel och vecka, och uppenbarligen har ju det fungerat också (1a luciapokalen 2001 +90kg, 115kg off, 103kg on.), och "alla" som tävlar o grejer verkar ju splitta sakerna över veckan, men men.
(jag tycker alltså att det verkar logiskt med att våra kroppar är gjorda för att arbeta och kan inte riktigt förstå varför de inte skulle tåla av att utföra arbetet lite oftare, å andra sidan är väl anledningen till att man växer att man kör med så pass tunga vikter, om man bara gick runt med plank hela dagarna kanske det skulle gå något långsammare, men alla typer av grovarbetare brukar väl bli relativt grova tack vare det också).

Jag har aldrig påstått att det är optimalt. Jag själv inte fått några enorma resultat. Jag bryr mig inte heller om det så jätte mycket. Visst hade det varit kul. Men å andra sida tränar jag för att jag

1. Mår bra av det
2. Det är kul och nästan mitt största fritidsintresse
3. Bra för kroppen men inte om man tränar för mycket

Därför viljar jag hellre lite mer än andra kanske gör. Jag vill inte tappa sugen och framför allt vill jag inte ha problem med rygg och axlar som jag redan har lite ont i 22år gammal. Därför delar jag upp det på mer dagar. Men benträningen som detta handlade om från början står jag fast vid att jag alltid vill ha uppdelad på två pass.

aliquis
2004-12-09, 12:16
Mjo, är nog bra mycket vettigare att dela upp benen på flera pass, och eventuellt försöka få mark lite avskillt också, än att dela på exempelvis bröst och axlar, visst blir man kanske lite svagare i axlarna efter att ha tränat lite bröst men det är ju inte i närheten av lika ansträngande som att träna ben, så där håller jag med. Själv har jag ju dock kört rätt få set böj och lårcurl/stela mark i varje pass och lite oftare istället nu på sistone, ökat 3cm på låren på en månad eller två så jag e nöjd =P. Och kör man bara så 3-4 set så är det ju inte så värst jobbigt och man klarar ju faktiskt av att göra det 1-2 ggr till under veckan. Fördelen är ju även att kör du så få set så orkar du ju faktiskt ge allt i dem, men om du skall behöva köra böj, frontböj, stela mark, lite lårcurl, vader osv så känns det ju rätt tråkigt och iaf för mig minskar intensiteten en hel del.

Griip
2004-12-09, 13:10
Dela isåfall upp det med knäböj och stela marklyft för baksida ben och frontböj/knäböj med smalt fotfäste för framsidan. Maskiner för benen är som curls för biceps, överskattat och mindre manligt :)

SvenneÅkarp
2004-12-09, 13:13
Dela isåfall upp det med knäböj och stela marklyft för baksida ben och frontböj/knäböj med smalt fotfäste för framsidan. Maskiner för benen är som curls för biceps, överskattat och mindre manligt :)

Nej det håller jag inte med om... jag kör mycket gärna benspark för framsidan i maskin sist i passet, likaså kör jag liggande lårcurls för baksida men även raka marklyft.

Griip
2004-12-09, 13:17
Du kan belasta muskeln mer med det jag nämnde innan. Benspark kan väl iofs vara ok, eftersom quadriceps ibland kan vara svår att nå. Men lårcurl är onödigt, får mycket bättre träning genom knäböj och raka marklyft.

Vill du vara en cool kille så kör med fria vikter och med så lite maskiner som möjligt :bpump: :D

z_bumbi
2004-12-09, 13:25
frontböj/knäböj med smalt fotfäste för framsidan.

Skillnaden på att köra smalt och brett i aktivering är exakt vad? Det finns ett bra svar men jag undrar lite vad det har med att träna baksida och framsida lår på olika dagar.

SvenneÅkarp
2004-12-09, 14:01
Du kan belasta muskeln mer med det jag nämnde innan. Benspark kan väl iofs vara ok, eftersom quadriceps ibland kan vara svår att nå. Men lårcurl är onödigt, får mycket bättre träning genom knäböj och raka marklyft.

Vill du vara en cool kille så kör med fria vikter och med så lite maskiner som möjligt :bpump: :D

Då är ja nog hellre lite halvmjukis isåfall... jag kör som jag känner för tillfället. Ibland vill ja vara rullstolsbunden 3 dagar efter ett benpass och då är ja oftast det. Ibland vill jag ta det lite lugnare då gör ja det.... jag tränar lite efter känslan som jag har för stunden.

Griip
2004-12-09, 14:49
Helt rätt inställning Svenne :)

bumbi: Han körde ju vanliga knäböj för framsidan, om man ska köra böj för att träna quadricep är det bättre att köra frontböj eller med smalt fotfäste. Kanske inte riktigt förstod vad du menade.

Mccartney
2004-12-09, 16:35
självklart fungerar ett sex dagars program kör själv så.

Måndag:
Snabbhets uthållighet
Mage/rygg
Bröst,Biceps,Rygg

Tisdag:
sprint
Hopp
Benstyrka
Triceps,Axlar

Onsdag:
Benstyrka
Mage Rygg

Torsdag:
sprintuthållighet
Bröst,Biceps,Rygg

Fredag:
Cirkelträning/stationslöpning
Motståndslöpning
Benstyrka
Triceps,Axlar

Lördag:
vila

Söndag:
sprint
hopp
Mage rygg