handdator

Visa fullständig version : Utslag över överkroppen


Solros
2004-12-08, 21:01
Jag har fått några sorts utslag på överkroppen. Dom liknar myggbett till storleken och utseende, svullnar upp när jag kliar på dom, och befinner sig över bröstet och högerarmen. Jag märkte dom första gången i fredags.

Vad kan detta vara? Får väl kika in hos vårdcentralen imorgon kanske. :(

Fangface
2004-12-08, 21:05
Du får lägga av med dom där pillerna.... :cool:

Du har inte bytt tvättmedel nyligen ? Kan vara det...

Officer
2004-12-08, 21:08
Du har inte rakat dig på överkroppen då?

HenrY
2004-12-08, 21:08
Alla får det någon gång i sitt liv, inget att skämmas över!
Nu framöver kommer du även märka lite skillnader i din röst, den kommer pendla från mörk till ljus utan att du kan göra någonting åt det.
Du kommer även att växa mycket åren framöver, och om du har tur kommer du kanske få lite hår på snoppen!
Men som sagt, inget att hetsa upp sig över. Det kallas pubertet! :cool:

Fangface
2004-12-08, 21:10
:rolleyes: :laugh:

erk
2004-12-08, 21:11
Jag har fått några sorts utslag på överkroppen. Dom liknar myggbett till storleken och utseende, svullnar upp när jag kliar på dom, och befinner sig över bröstet och högerarmen. Jag märkte dom första gången i fredags.

Vad kan detta vara? Får väl kika in hos vårdcentralen imorgon kanske. :(
Började det med ett lite större utslag som varade i en månad innan resten av utslagen kom?

I så fall är det en släktning till Bältros, pityriasis rosea, Kliar väldigt över kroppen när du blir varm bland annat.

Fultjack
2004-12-08, 21:41
kan det vara nässelutslag? har jag fått några gånger, doktorn sa att man kunde få det en gång under sin livstid, jag har haft det 3-4 nu..

en gång spred dom sig in i munnen, blev nästan lite orolig då att dom skulle ner i halsen och svälla upp.. iaf doktorn sa att man kan få dom om immunförsvaret jobbar för mkt, typ för mkt antikroppar av nåt slag...

erk
2004-12-08, 21:48
Jag tycker det låter som pityriasis rosea. P. rosea drabbar bara överkroppen som han säger att det gör på honom och hans beskrivning av prickarna låter också träffande.

Nässelutslag skulle det säkert också kunna vara, det är ju lite svårt att bedömma vad det kan vara över nätet utan att ha sett symptomen och med endast en vag beskrivning.

Wayfaerer
2004-12-08, 21:55
...I så fall är det en släktning till Bältros, pityriasis rosea...

Är det? Jag trodde att ursprunget än så länge var okänt. Att det inte orsakas av bakterier, virus eller svampar och är ganska ovanligt förekommande.

Har själv haft det, och det var vad läkaren sa och vad jag själv även läste mig till senare.

erk
2004-12-08, 21:58
Är det? Jag trodde att ursprunget än så länge var okänt. Att det inte orsakas av bakterier, virus eller svampar och är ganska ovanligt förekommande.

Har själv haft det, och det var vad läkaren sa och vad jag själv även läste mig till senare.
Jag har själv haft det jag med, och enligt vad jag hörde var det släkting till bältros.
Varför man får den är dock okänt enligt vad jag läst och fått förklarat för mig vid det tillfället.

Solros
2004-12-08, 23:37
Nej, märkte inget någon månad innan.
Får kila ner till vårcentralen imorgon och sätta mig i den härliga kön!

Metal_boy_
2004-12-08, 23:42
checka om du har dammallergi

Jense
2004-12-09, 00:13
låter som en svampinfektion. många får det pga svett o värme och lätt fetma :D jag hade det förra sommaren!

du får , om du går till doktorn, atarax.. du blir pömsig av dom :D