handdator

Visa fullständig version : Vilken mat är sundast mot magen?


Callister
2004-12-08, 19:01
Mat med mkt fett, mkt/lite kolhydrater?
Exempel på livsmedel?

Callister
2004-12-08, 19:08
Med sund menar jag mat som bearbetas snabbast o så.. så man inte behöver gå o fisa omkring t.ex.. :D

aliquis
2004-12-08, 21:49
nyponsoppa ;D

kanske en fralla och lite glass till? ;/

lauria
2004-12-08, 21:51
Fibrer är väl rätt bra?

Callister
2004-12-08, 21:55
Det är ju bra mot magen men det får ju "igång" magen med fibrer och då fiser man väl runt :d

lauria
2004-12-08, 21:57
Det är ju bra mot magen men det får ju "igång" magen med fibrer och då fiser man väl runt :d
Hehe mycket möjligt..Men det är väl inge fel på det :cool:

Sverker
2004-12-09, 06:49
Sämst mot magen är fet och proteinrik mat.
Fettet ligger kvar länge i magsäcken och proteinet gör att det produceras mer sur magsaft.


Det var kanske inte det som du frågade efter.

Tolkia
2004-12-09, 07:57
Min erfarenhet (utan teoretisk underbyggnad) är att man tenderar att fisa mer än annars om man äter extremt mycket av ett visst födoämne. Grönsaker sägs ju ge en jäkla gasproduktion, men jag måste säga att jag inte brukar märka något av detta (och ja, jag äter mycket grönsaker), undantaget och jag skulle sätta i mig extrema mängder, typ ett kilo broccoli eller ett helt vitkålshuvud något. Bönor skall också vara gasbildande, men jag kan inte säga att jag märkt att mina vegetarianbekanta fiser mer än blandkostarna - de är å andra sidan vana vid bönor och vet hur man bör tillaga dem (t.ex. att man skall slå bort kokvattnet i omgångar just för att få bort lite "gasbildare"). Något som däremot kan få de små tarmbakterierna att fermentera som attan är enligt min erfarenhet socker och stärkelse, mer ju mer raffinerat, alltså t.ex. godis och bröd i stora mängder. Prova och se ... eller kanske inte. :D

B-jay
2004-12-09, 11:15
Sämst mot magen är fet och proteinrik mat.
Fettet ligger kvar länge i magsäcken och proteinet gör att det produceras mer sur magsaft.


Det var kanske inte det som du frågade efter.

jag måste nog säga emot dig där Sverker.
I alla fall om jag pratar för min egen del.

Jag lider av riktigt sur magkatarr och har gjort det en längre period, men när jag drar ner lite på kolhydraterna, och äter mer protein och bra fett så mår faktiskt min mage riktigt bra.

Nu vet jag att det är olika för alla, men jag kan inte märka att proteinrik mat bildar mer magsyra!