handdator

Visa fullständig version : Ny dator till bra pris


mangs
2004-12-08, 17:38
Hej,

Tänkte införskaffa mig en ny burk och snubblade över denna för 8790:-.

Standardkomponenter: Intel® 915G Express chipset
Innehåller Microsoft® Windows® XP Operativsystem
Midnight Grey Mini-tower med 8x USB 2.0, 2x PCI, 1x PCIe x1, og 1x PCIe x16
Integrerad 10/100 Ethernet
Integrerad 5.1 Channel Audio
Integrerad grafik eller PCI Express x16 Grafikkort
Dual channel DDR2 400MHz minne
Dell Media Experience 2.1
Norton Internet Security 2004 (AntiVirus, Firewall, Privacy) - Frånanmälan vald

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition

Service: 1 års hämtservice. - Standard för denna modell (-SEK - 1 238 kr)

CompleteCare: Ingår ej

Processor: Intel® Pentium® 4 Processor 530 med HT teknologi (3.0GHz, 800MHz FSB, 1MB cache)

Minne: 512MB Dual Channel DDR2 400MHz [2x256]

Hårddisk: 160GB Hårddisk SATA (7200RPM) m. 8MB DataBurst™

Grafikkort: 128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X300 SE med DVI/VGA - TV-out via S-video port och dual monitor support

Bildskärm: Dell E173FP 17" (17" VIS) Analog plattskärm

Optisk enhet: 16x DVD+/-RW

Högtalare: Ingår ej

Ljudkort: Integrerad ljudkort

Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition

Modem: Ingår ej

Tangentbord: Dell QuietKey tangentbord, standard PS/2

Mus: Dell PS/2 mus med scroll wheel

Mjukvara: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem och mjukvara: Svenska



Är det ett bra pris eller kan jag hitta bättre till bätttre pris?

/mangs

Halldin
2004-12-08, 17:48
Vad har du tänkt använda datorn till primärt?

Annars tror jag priset är ganska OK för det systemet.

Arnesson
2004-12-08, 17:51
som sagt: Vad ska du använda datorn till?

Många köper dyra balla datorer, sen sitter de och skriver i word bara :)

mangs
2004-12-08, 18:30
hmm, surfa,kolla film, lyssna på musik och lira spel men kanske inte de nyaste ballaste spelen.

Halldin
2004-12-08, 18:36
hmm, surfa,kolla film, lyssna på musik och lira spel men kanske inte de nyaste ballaste spelen.
Då är den helt OK.
Prestandan på det grafikkortet är ungefär som ett Geforce4 ti4400, inte jättehett alltså, men det går helt klart att spela med om man inte är kräsen och kan köra med lägre inställningar.

mangs
2004-12-08, 18:45
Ok, tackar!

Priset verkar i ordning då? :)

Halldin
2004-12-08, 18:49
Ok, tackar!

Priset verkar i ordning då? :)
Kollade runt lite lätt, verkar vara i sin ordning. Speciellt för att vara en märkesdator.

Garnax
2004-12-08, 18:53
Naturligtvis fimpar du Windows XP och får ner priset någon 1000 lapp till.

jwzrd
2004-12-08, 19:27
Kolla efter konfigurationer med AMD isätllet. Det borde få ner priset ytterligare en bupp.

mangs
2004-12-08, 20:54
Vill inte ha AMD så det är Pentium¤ som gäller.

Yxel
2004-12-08, 20:56
Som vanligt är det budgetgrafikkort i märkesdator, men gör man inget speciellt på datorn så funkar det bra :)

aliquis
2004-12-08, 21:46
sämst grafikkort.

vad gäller "vill inte ha AMD", så tja, skyll dig ;D

abjorn
2004-12-08, 21:50
AMD > Pentium

Bobbokrull
2004-12-09, 07:41
Dessutom är det väl lite onödigt att lägga pengar på OP-system och annan mjukvara? Köp datorn utan progz, lägg till så du får 1 GIG i ram-minne istället och satsa på ett bättre grafikkort.

Antar att det är ett färdigt datorpaket? Länk?

JJ
2004-12-09, 09:28
OK pris, men det absolut bästa är att bygga sin egen dator. Det är lätt och du får mycket bättre prylar. Sen hade jag utan att tveka tagit en AMD 64 bitars, de äger just nu, så är det bara. Snart kommer väl 64 bitars Xp också och då blir det riktigt intressant.
Kolla åtminstone lite på paketen t.ex. här www.komplett.se (självklart kan man sätta ihop sitt eget paket också). Välj ett bra chassi och nätagg, så behöver du bara byta innanmätet nästa gång du vill uppgradera.

mangs
2004-12-09, 09:49
Hej och tackar för hjälpen.

Jag har varit med om sååååå mycket strul med AMD som jag aldrig haft med pentium så där tänker jag inte ändra mig. Ingen AMD för mig, även om prestandan skulle vara bättre.

Hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag inte få ihop motsvarande paket för samma pris på länken oven eller på andra sidor. Trots att det ingår ett OS som man inte vill ha. paketet är direkt från Dell men varar bara idag med så jag måste bestämma mig snabbt i så fall. Kan någon hitta en motsvarande dator till bättre pris så informera mig gärna.

tack på förhand!

JJ
2004-12-09, 11:03
Såg att Dell hade speciellt bra priser endast idag (torsdag).
Nej, du tjänar inte pengar vid en första anblick (och kanske inte alls denna gång). Men nästa gång du ska köpa dator? Kolla vad uppgraderingspaketen kostar. Passar de in i ditt Dell chassi? Sen klockar man sin egenbyggda dator, 1 minut efter att jag hade byggt min Barton +2500 hade jag en +3000 och hade tjänat hyfsat med slantar. Det går inte att göra med alla (eller ens några) Dell bios. Gör man lite research kan man alltid klocka upp sin dator och få gratis prestanda. Sen kommer vi till komponenterna. Bygger man sin egen dator kan man ju välja exakt vad man vill. En inte helt oväsentlig faktor idag är hur tyst en dator är. Det krävs mycket kylning = fläktar = oljud. Ett bra chassi (t.ex. Antec Sonata) har dämpande hdd upphängning, 12 cm fläktar (ju större fläkt ju mindre ljud). Bra om man ska ladda ned lagliga saker på nätterna och datorn står i eller nära sovrummet.
Sen kan man fråga sig hur bra skärmen är som följer med i ditt paket. En bra skärm har man länge och den är väldigt viktig. Den skärm som följer med i ditt paket är nog sämre i snabba spel, för att uttrycka mig milt.
Jag säger inte att det är fel på Dell datorn, men lägger du ned mer energi nu så kommer du tjäna prestanda samt nästa gång du köper dator kommer du att tjäna pengar. Sen lär man sig mycket när man bygger ihop datorn själv och kommer kunna hantera ev. fel lättare.
I slutändan handlar det lite om intresse. Som avslutning, jag byggde ihop en dator till mamsen igår, utan skärm 3700 kr. Den kommer räcka till hennes behov de närmsta 5 åren. Lite mer minne och ett bra grafikkort så klarar den samtliga spel på marknaden utan större problem. Min andra AMD dator jag byggt utan några som helst problem.
Bla bla bla.

Mental
2004-12-09, 11:29
ser bra ut.
och billigt för att vara dell. Ni som tycker annorlunda, kan ni inte konfa motsvarande paket, som matchar pris/prestanda, inkl frakt och monitor. Det är inte så lätt.

Som sagt, det är inget vidare grafikkort, och villket av dellsystemen konfar du?

När jag kikar på deras bättre serie mot hemmamarknaden (dimension 8400) så har de sin dubbelt så mycket ram kampanj just nu, dvs 1gig i stället för 512.
Jag skulle inte rekomendera att du köpre större hårddisk än minsta möjliga då dell tar löjliga överpriser för större hårddisk.

Köp separat hårddisk senare från komplett eller datorbutiken.

mangs
2004-12-09, 12:08
JJ: jo, jag vet fördelarna med att konfa själv då jag gjorde det för 3-4 år sedan. Problemet var då att priset sköt iväg och med facit i hand har jag lärt mig att köpa det senaste är bara slöseri med pengarna eftersom jag inte har behov av att runka i sönder HL2 eller Doom3 i max upplösning. Skärmen kan jag hålal med om att den kanske inte är den bästa men den går att uppgradera. Skall kanske göra det.


Sedan när det gäller HD och ljudkort så komemr jag köpa det på annat ställe när detta är klart. Men paketet som sådant tycker jag verkar vettigt i pris och fyller nog de behov jag har nu.

aliquis
2004-12-09, 12:53
ti4400 e ju helt ok, så då äre bättre än jag trodde.

JJ
2004-12-09, 13:07
JJ: jo, jag vet fördelarna med att konfa själv då jag gjorde det för 3-4 år sedan. Problemet var då att priset sköt iväg och med facit i hand har jag lärt mig att köpa det senaste är bara slöseri med pengarna eftersom jag inte har behov av att runka i sönder HL2 eller Doom3 i max upplösning. Skärmen kan jag hålal med om att den kanske inte är den bästa men den går att uppgradera. Skall kanske göra det.


Sedan när det gäller HD och ljudkort så komemr jag köpa det på annat ställe när detta är klart. Men paketet som sådant tycker jag verkar vettigt i pris och fyller nog de behov jag har nu.

Jo, paketet är vettigt. Men varför skulle man välja det senaste bara för att man confar själv. Lättast är att köpa en låda med bra nätagg, ett uppgraderingspaket (med inbyggt ljud, lan) samt hdd, dvd och graffe.
Jaja, du blir nog nöjd.

Arne Persson
2004-12-09, 13:34
Ring Ulf! Utmärkta priser! Utmärkt service! Tveklöst mitt val när det gäller PC! :thumbup: 046-250445.

mangs
2004-12-09, 13:41
who's Wolf?


Vilket företag? :confused:

Arne Persson
2004-12-09, 13:42
who's Wolf?


Vilket företag? :confused:

Han har ett Dataföretag i Staffanstorp. Han är mkt kunnig och servicemind!

mangs
2004-12-09, 22:03
Det blev maskinen ovan fast med bättre skärm. Då får vi se vad den går för. :)

mangs
2009-09-11, 01:42
Vad har du tänkt använda datorn till primärt?

Annars tror jag priset är ganska OK för det systemet.

Tycker du jag skall skippa skärmen för att få ner priset ytterligare? Har en gammal som ligger här hemma och skräpar.

Pirko
2009-09-11, 01:45
Tycker du jag skall skippa skärmen för att få ner priset ytterligare? Har en gammal som ligger här hemma och skräpar.

... 5 år senare.. :D

burre
2009-09-11, 02:26
... 5 år senare.. :D

Plz...

Mangs drog just en "Mangs" på dig.



http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70971&page=4

jag kanske var lite otydlig med det jag menade? visst symetrin kanske är bättre idag än vad den var förr. Dock så har Bodeybuilders liknande problem som grovt överviktiga personer idag så som problem med leder och hjärtproblem och det TROR jag beror på hysterin krig massa t.ex. en kille på 190 väger 130kg fett eller muskler så sliter det oerhört mycket på hjärta och leder.




Nu har han gjort en parodi på nåt som just hände. Alla tycker det är sjukt roligt...



Seså, inget att se här. Cirkulera!!