handdator

Visa fullständig version : Möjligt att behålla vikten?


gazze1
2004-12-08, 13:08
Har en liten fråga som ni som är så allvetande kanske kan svara på. :)
Undrar om det är möjligt att bli starkare och få synligare muskler (mindre underhudsfett) genom styrketräning, men samtidigt inte öka i vikt?

För det är så att jag tävlar i Kickboxning och ligger just nu rätt så bra i vikt (runt 60kg, där gränsen går), Om jag går upp (även om det är i muskler) möter jag tuffare motstånd (vilket betyder att jag skulle få ännu mera storstryk :() och det finns inte heller lika många som tävlar i den klassen.

Zera
2004-12-08, 14:30
Ja om du går ner ett par kilo fett.. så kan du ju gå upp lika mycket i muskler..

RobbeliRobban
2004-12-08, 15:04
Det är nog väldigt svårt att lyckas med det konstycket (inte omöjligt) men 60kg? Du får nog finna dig i att växa ur några viktklasser om du vill bli mycket starkare.

Griip
2004-12-08, 15:36
Hur mycket fett kan man ha om man väger 60kg? Synligare muskler och mer muskler för sporten om du nu vill stanna i fjädervikt får du bäst genom att träna just kickboxning. Vill du bli starkare så får du nog räkna med att gå upp en viktklass, ifall du styrketränar iaf. Finns inte många boxare/kickboxare som är så lätta som styrketränar, möjligtvis tyngdlyftning och mycket magträninge.

z_bumbi
2004-12-08, 15:57
gazze1: Det går att öka i styrka ganska markant utan att öka i volym om du inte har tränat styrka tidigare, ät inte mer kalorier än vad du gör av med och träna tunga övningar med få reps och lång vila mellan seten*. Du bör ha en period då du kör lättare för att undvika skador men du bör kanske inte köra så höga reps för det (3-5 reps men på en vikt som du kan lyfta många fler gånger.)
Du kommer kanske att gå upp en del i vikt i alla fall men då gäller det sen att plocka bort lite av det fett du har samt tömma kroppen på lite kolhydrater och vätska veckan innan tävling.
En målvikt är väl ca 62-63 kg då du slipper banta så himla hårt för att komma ner i 60:an igen, att som många banta i en månad innan tävling brukar innebära att de sen inte kan prestera på tävlingsdagen.

gazze1
2004-12-08, 16:49
Hur mycket fett kan man ha om man väger 60kg? Synligare muskler och mer muskler för sporten om du nu vill stanna i fjädervikt får du bäst genom att träna just kickboxning. Vill du bli starkare så får du nog räkna med att gå upp en viktklass, ifall du styrketränar iaf. Finns inte många boxare/kickboxare som är så lätta som styrketränar, möjligtvis tyngdlyftning och mycket magträninge.

Glömde kanske nämna att jag är flicka, och inte så himla lång (1,62m). Så det finns en del fett att ta av. Fast muskler finns ju självklart (2 års kickboxningsträning har ju gett resultat).


gazze1: Det går att öka i styrka ganska markant utan att öka i volym om du inte har tränat styrka tidigare, ät inte mer kalorier än vad du gör av med och träna tunga övningar med få reps och lång vila mellan seten*. Du bör ha en period då du kör lättare för att undvika skador men du bör kanske inte köra så höga reps för det (3-5 reps men på en vikt som du kan lyfta många fler gånger.)
Du kommer kanske att gå upp en del i vikt i alla fall men då gäller det sen att plocka bort lite av det fett du har samt tömma kroppen på lite kolhydrater och vätska veckan innan tävling.
En målvikt är väl ca 62-63 kg då du slipper banta så himla hårt för att komma ner i 60:an igen, att som många banta i en månad innan tävling brukar innebära att de sen inte kan prestera på tävlingsdagen.

får väl se till att omvandla fettvikten till rena muskler ist.. :)
Jo, målvikten ligger ju däromkring, så slipper jag banta så mkt.. tävlingarna är ligger ju ganska så tätt under säsongen.. Man blir så trött och matt om man måste fixa ner vikten mkt (been there, done that) och då går ju inte tävlingen bra ändå och allt är bortkastad tid!