handdator

Visa fullständig version : Diffus hamstringskada?


RobbeliRobban
2004-12-08, 10:04
Får ont som satan i höger hamstring vid alla hamstringövningar, marklyfts varianter, finnen, roman chair, nästan alla övningar där jag fäller överkroppen framåt, smärtan sitter högt upp precis under gluteus. Konstigt nog går knäböj bra, helt utan smärta. Vad är fel? Vad kan jag göra? Och viktigast hur skall jag träna kotlettraden nu?

Mccartney
2004-12-08, 10:09
Hamstringsskador....troligtvis en bristning.....bästa är att få massage för baksida låret.

Sedan att det inte känns när du kör knäböj....beror på att du troligtvis inte kör så djupa knäböj...utan du kör mer framsidan låret. Kör du sedan knäböj långsamt...utan explosivitet så märkst inte en bristning i baksida låret speciellt mycket.

Det man kan göra själv är att löpa ca. 60m 10ggr med låg fart...får man genomblödning.(obs gör inte detta om det gör för ont). Samt kör Bencurl enbens med väldigt liten vikt och kör 20 -30reps per ben...också det gör att du får genomblödning och att musklen läker snabbare.

RobbeliRobban
2004-12-08, 10:15
Mccartney: Bra tips, tackar!, men jag kör faktiskt böj hela vägen ner, på för mig tunga vikter, dock utan explosivitet.

Mccartney
2004-12-08, 10:19
Explosiviteten är väl det som påverka baksidan mest om man har ont.

men gå och få massage så får du nog bukt med skadan. och kör mycket "genomblödnings" träning just för baksidan.

Dem flesta övningar som du kört kan du säkert köra nu också men sänk vikten och öka antalet istället.

Finnen bör absolut inte köras om du har problem med baksidan.