handdator

Visa fullständig version : Pokerlitteratur


Everest
2004-12-08, 00:38
Är redan många pokertrådar men ingen jag hittade handlade om pokerböcker. Någon som har en bra bok som behandlar det mesta inom texas hold em? och var kan man köpa dessa? ska helst vara på svenska :thumbup:

Perfekt som julpresent :)

Urban
2004-12-08, 04:35
Internet Texas Holdem av Matthew Hilger, om det galler internetspel.

The theory of poker av David Sklansky ar ocksa bra men valdigt mycket matte i den.

Sen finns det ju "Bibeln" Supersystem av Doyle Brunson fast den ar ganska gammal har jag hort, har inte hunnit lasa den sjalv

I feb kommer den nya supersystem2 som ar uppdaterad och den blir nog ett maste att lasa om man ar serios

Jag rekommenderar David Sklansky och Mason Malmuths bocker. Jag har last 7 bocker och 4 av dem ar av Sklansky. puss

Rocco
2004-12-08, 09:41
Det beror lite på vilket område inom Texas Hold'em du tänker satsa på. Själv kör jag nästan uteslutande fixed limit. Oavsett om du vill lära dig om no limit eller fixed limit så bör man lära sig teorin och då är det "Theory Of Poker" av David Sklansky som gäller. Som Urban påpekade är det en hel del matte i den boken men det är väldigt nyttigt att lära sig.

Vidare så har Sklansky/Malmuth skrivit "Hold'em For Advanced Players". Den beskriver lite mer vad du ska göra med olika kort i olika situationer. Ger en mycket bra grund att stå på när det gäller fixed limit. Innehåller även detaljerade beskrivningar av "avancerade" spelmetoder som kanske inte alltid biter på ouppmärksamma spelare men som är tillämpbara på alla nivåer, främst när insatserna är lite högre och alla kanske inte lirar som idioter.

För fixed limit spel på lägre insatsnivåer (vanligt på Internet) så rekommenderar jag starkt att du läser "Small Stakes Hold'em" av Miller/Sklansky/Malmuth. Den boken lär ut hur man kan göra maximala förtjänster mot sämre spelare. Dock bör man redan kunna lira "tight" innan man går vidare med stegen som beskrivs i denna bok. För att komma dit så kan jag även rekommendera "Winning Low Limit Hold'em" av Lee Jones.

Vad gäller no limit så är jag inte så grymt insatt direkt. Vad jag vet är att "Super System" är lite "out-of-date" men att Doyle Brunson precis i dagarna har kommit ut med "Super System 2". I denna kategori verkar de flesta rekommendera "Pot Limt & No Limit Poker" av Reuben/Ciaffone. Enligt säkra källor håller även Sklansky et. al. på med en bok om no limit som ska rikta sig mot de lite grönare spelarna.

Lycka till med spelandet och glöm inte att läsa på ordentligt innan du börjar lira på allvar...

Everest
2004-12-08, 19:44
Beställde "Small Stakes Hold'em" av Miller/Sklansky/Malmuth, verkar vara en bra bok :thumbup:

acidbl00d
2004-12-08, 19:49
Läst många men finns ingen som slår
Small stakes holdem - David Sklansky, mason malmuth och nån mer.

Om du är duktig finns en advanced av sklansky som är bra med.