handdator

Visa fullständig version : Female BB & IFBB


TCOG
2004-12-07, 22:14
For aesthetics and health reasons, the IFBB Professional Division requests that female athletes in Bodybuilding, Fitness and Figure decrease the amount of muscularity by a factor of 20%.

http://www.ifbb.com/ifbbpro/2004news/decrease20.htm

:confused:

mystic[-_-]
2004-12-07, 22:15
De ska med andra ord se mer ut som kvinnor. Tråkig regel om de inte får bli så stora som de vill

Jet
2004-12-07, 22:22
For aesthetics and health reasons, the IFBB Professional Division requests that female athletes in Bodybuilding, Fitness and Figure decrease the amount of muscularity by a factor of 20%.

http://www.ifbb.com/ifbbpro/2004news/decrease20.htm

:confused:

Tycker det verkar vara ett bra initiativ, dock gäller ju detta proffsen, inte amatörerna.....

Honn
2004-12-08, 11:19
Har de inte redan gjort det där en gång? Har ett bestämt minne av att de så åt de tävlande(BB) att komma in mindre och mjukare för något år sedan. Det är nog nyttigt för de tävlande, men jag undrar vad som händer med publiksiffrorna när de största freaken försvinner.

AFanatic
2004-12-08, 11:30
']De ska med andra ord se mer ut som kvinnor. Tråkig regel om de inte får bli så stora som de vill

Tja hur många av killarna (proffsen) i BB ser ut som killar? Freaks, they are freaks I tell you! :rolleyes:

Självklart ska alla få bli så stora som de själva vill.

TCOG
2004-12-08, 11:34
Har de inte redan gjort det där en gång? Har ett bestämt minne av att de så åt de tävlande(BB) att komma in mindre och mjukare för något år sedan. Det är nog nyttigt för de tävlande, men jag undrar vad som händer med publiksiffrorna när de största freaken försvinner.

det verkar vara så att kvinno BB drar inte in publicitet eller pengar. IFBB har tom sagt att de kanske ska ta bort Ms Olympia nästa år för det finns ingen efterfrågan ändå och promoterna som håller tävlingen bara slösar pengar.

Shadow Warrior
2004-12-08, 11:36
Ok att sänka standarden innom BB kanske men Fitness och Figure WTF!! :confused:

abjorn
2004-12-08, 11:46
Är ju som att säga åt en länghoppare att hoppa 1,5 meter kortare.

Shadow Warrior
2004-12-08, 11:50
Nja... du kan ju liksom "prestera max" i bb oavsett bw liksom.... Sen så ska det inte handla om vem som e störst liksom....

Medusa
2004-12-08, 11:50
Är ju som att säga åt en länghoppare att hoppa 1,5 meter kortare.
Snarare som att bespara de stackars kvinnorna några 1000$ i tävlingsdroger och behandling för ev. bieffekter, sen slipper de trycka lika mycket...

mini
2004-12-08, 13:23
Trist om detta bara går ut till kvinnorna, eftersom männen på samma nivå är minst lika freakiga. Dock är intiativet inte helt tokigt, eftersom det kanske minskar lite på steroidbruket (eller iaf doseringen?).

palme
2004-12-08, 13:38
Fitnesstjejerna i USA skull ju vinna SM i BB. Bra beslut.

RobbeliRobban
2004-12-08, 13:43
Trams! Skall BB vara en skönhetstävling eller? vadfan bodybuilding handlar om att få stora muskler inte leva upp till någon masturbationsfantasi.

Det hela bottnar i att domarna är rädda för att få spö av grova damer, samt att de vill ha något att onanera till, köp en porrtidning istället vafan! det var spiken i kistan på allt vad seriös kroppsbyggning heter.

Arne Persson
2004-12-08, 13:46
Trams! Skall BB vara en skönhetstävling eller? vadfan bodybuilding handlar om att få stora muskler inte leva upp till någon masturbationsfantasi.

Det hela bottnar i att domarna är rädda för att få spö av grova damer, samt att de vill ha något att onanera till, köp en porrtidning istället vafan! det var spiken i kistan på allt vad seriös kroppsbyggning heter.

Där har du helt rätt! Den ena nya idiotregeln avlöser den andra! Sedan när dom väl dömer så gäller dom plötsligt inte längre.

Medusa
2004-12-08, 15:45
Trams! Skall BB vara en skönhetstävling eller? vadfan bodybuilding handlar om att få stora muskler inte leva upp till någon masturbationsfantasi.

Det hela bottnar i att domarna är rädda för att få spö av grova damer, samt att de vill ha något att onanera till, köp en porrtidning istället vafan! det var spiken i kistan på allt vad seriös kroppsbyggning heter.
Bodybuilding handlar mycket om pengar, och de finns hos den stora massan. Självklart handlar det om att bli så stor som möjligt, men sporten är oerhört mycket större i USA och det har nått en gräns där de dom helt enkelt blir för "freakiga" och skrämmer iväg folk från sporten, behöver jag nämna tittarsiffror, det är enorma summor vad gäller licens och tv avtal, om då publiken minskar så krymper sporten.

Personligen gillar jag 60-70 talet bättre, fysikerna var mer tilltalande då, smal midja och hyfsad med muskler utan alltför mycket prepp. Idag är proffsen visserligen stora, men GH bukarna och käkbenen skämmer ut sporten...

Metal_boy_
2004-12-08, 16:38
Tja hur många av killarna (proffsen) i BB ser ut som killar? Freaks, they are freaks I tell you! :rolleyes:

Självklart ska alla få bli så stora som de själva vill.

killarna börjar ju inte likna det motsatta könet i bb iaf :D

TCOG
2004-12-08, 17:00
smal midja och hyfsad med muskler utan alltför mycket prepp.


hur vet du hur dom preppade på 70-talet? :confused:

Metal_boy_
2004-12-08, 17:05
tror fan dom preppade mer då men inte hade lika mycke aningar om risker m.m dessutom var det lagligt i usa då vilket gjorde det ännu bekvämare att proppa i sig....träningen och prepparat ha väl utvecklats sen också..

RobbeliRobban
2004-12-08, 17:38
Bodybuilding handlar mycket om pengar, och de finns hos den stora massan. Självklart handlar det om att bli så stor som möjligt, men sporten är oerhört mycket större i USA och det har nått en gräns där de dom helt enkelt blir för "freakiga" och skrämmer iväg folk från sporten, behöver jag nämna tittarsiffror, det är enorma summor vad gäller licens och tv avtal, om då publiken minskar så krymper sporten.

Personligen gillar jag 60-70 talet bättre, fysikerna var mer tilltalande då, smal midja och hyfsad med muskler utan alltför mycket prepp. Idag är proffsen visserligen stora, men GH bukarna och käkbenen skämmer ut sporten...

Bodybuilding är ju och skall inte vara ett ideal, utan en extrem. Att tävla i vem som är "mest lagom" och döma ner framgång (som en extrem fysik är) tar bort all likhet med vettig tävlan. Att försöka få fram ett attraktiv byggarideal är vad jag tror dömt att misslyckas. Inte får BB speciellt många mer i publiken för att damerna är "snyggare" i mångas ögon. Den delen av publiken som går på BB just för att bli attraherade och få masturbationsfantasier, borde väl vara försumbar, eller vill man verkligen locka dem?

Metal_boy_
2004-12-08, 17:44
Bodybuilding handlar mycket om pengar, och de finns hos den stora massan. Självklart handlar det om att bli så stor som möjligt, men sporten är oerhört mycket större i USA och det har nått en gräns där de dom helt enkelt blir för "freakiga" och skrämmer iväg folk från sporten, behöver jag nämna tittarsiffror, det är enorma summor vad gäller licens och tv avtal, om då publiken minskar så krymper sporten.

Personligen gillar jag 60-70 talet bättre, fysikerna var mer tilltalande då, smal midja och hyfsad med muskler utan alltför mycket prepp. Idag är proffsen visserligen stora, men GH bukarna och käkbenen skämmer ut sporten...

käkbenen? dom fanns inte på 70-talet då? Arnold är den som genom tiderna mest liknade en neandertalare då hans byggarkariär ägde rum...och kolla Tom Platz när du pratar käkben, han ser ju ut som han har en galge i käften

rossi
2004-12-08, 17:56
Medusa: Så du menar att denna tjejen preppar ??? HÄR ÄR HON (http://www.bk-sportsmag.se/armsport/bioaktuella_heidi_andersson.htm)

John M
2004-12-08, 18:14
Medusa: Så du menar att denna tjejen preppar ??? HÄR ÄR HON (http://www.bk-sportsmag.se/armsport/bioaktuella_heidi_andersson.htm)


:laugh:

Arne Persson
2004-12-08, 21:06
käkbenen? dom fanns inte på 70-talet då? Arnold är den som genom tiderna mest liknade en neandertalare då hans byggarkariär ägde rum...och kolla Tom Platz när du pratar käkben, han ser ju ut som han har en galge i käften


Vad menar du? Som relativt sakkunnig inom den mänskliga antropologin och den humana evolutionsanatomin så har jag svårt att finna några drag av Homo sapien neandertalensis.

bear.flowertwig
2004-12-08, 21:51
Medusa: Så du menar att denna tjejen preppar ??? HÄR ÄR HON (http://www.bk-sportsmag.se/armsport/bioaktuella_heidi_andersson.htm)

Vilken blick. Helt galen :MrT:

Medusa
2004-12-08, 22:10
hur vet du hur dom preppade på 70-talet? :confused:
Är du go eller? :D

Lizard
2004-12-08, 22:18
Bodybuilding är ju och skall inte vara ett ideal, utan en extrem. Att tävla i vem som är "mest lagom" och döma ner framgång (som en extrem fysik är) tar bort all likhet med vettig tävlan. Att försöka få fram ett attraktiv byggarideal är vad jag tror dömt att misslyckas. Inte får BB speciellt många mer i publiken för att damerna är "snyggare" i mångas ögon. Den delen av publiken som går på BB just för att bli attraherade och få masturbationsfantasier, borde väl vara försumbar, eller vill man verkligen locka dem?


Ska och ska....

Jag har blandade känslor inför det här. Mr Sweden, Mr England etc var ju från början tänkt som en tävling i den mest maskulint välbyggde mannen. Över tiden så har utvecklingen sprungit ifrån ursprunget och redan på 60-talet så ryste de flesta av obehag över de inoljade jättemännen.
Samma utveckling har vi fö sett i tex spjut, där roterande kast förbjudits och själva spjutet balanserats om för en brantare kurva. Skidor, som ni minns gick den motsatta vägen och tillät skateing men först efter nån slags pyttipannavariant med olika tävlingar för olika stilar.
Sen har vi det här med FI där regelverket ständigt har skruvat ned förutsättningarna med förbjudandet av slicks, för stora vingar, mindre motorer, mindre tankar och val av bränsle osv.
I det sistnämda fallet har i alla fall en del av förändringarna, mest kanske att kvalificeringsbilen som används i racet är den som tävlar, varit mycket positiva för sporten.

Man får kanske skilja på pro och vanlig regional nivå i BB iofs. Proffsen har ju inga krav på sig att vara rena, något som de uppenbarligen utnyttjar till fullo.
Nu tror jag inte det är rimligt att backa utvecklingen - då skapas bara en ny tävling för freaksen som ändå drar alla pengarna, utan man får nog se slaget förlorat när det gällar herrarna.

För tjejerna så finns det kanske en chans - om man nu vill det?

Den moraliska knuten som jag ser det är att de visserligen inte har kutat ikapp herrarna riktigt ännu och kan kanske få en mer natrulig fysik.
Men.
Sen är det ju så att tjejer som har väldigt lätt att bygga muskler och därmed bli extremt muskulösa - ska de inte få tävla i någon sport - av rent estetiska skäl?

:confused:

Lizard