handdator

Visa fullständig version : Någon som kan riktigt mycket om hur och varför?


Griip
2004-12-07, 21:55
Samma gamla visa, måste dra den ännu en gång :cryout:

För ungefär 18 månader sedan, lite mer tom., så tog jag 93 i bänkpress. Sen tog det stopp så jag slutade träna just bänkpress för ett tag. Sen började jag igen och gjorde en hårdsatsning men kom aldrig över 93-95. Har gjort en till efter det också och nu är jag på krigsstigen igen.

Problemet är inte särskilt enkelt att förklara men ska försöka. Är 188cm och har väldigt långa armar, brukade förut köra med lillfingret vid ringarna(markeringen på en OL stång), nu har jag gått utt ungefär en cm, alltså ringfingret ungefär. Är det någon som har ungefär samma längd och armar som har haft bra framgång med bänkpress som skulle vilja berätta hur dem har greppet?

Igår så körde jag pressdag. Började med bänkpress på 80 kg 3-3-4-3 och sen körde jag militärpress, bänkpress med tätt grepp och senare ett par tunga pushdowns. Idag har jag enorm träningsvärk i bröstet, som vanligt, men känner absolut ingenting i triceps. En av anledningarna kan ju vara att jag också prioriterar militärpress väldigt mycket(Då det egentligen är en överlägsen muskel för funktionell styrka, punkt slut). Militärpress och bänkpress går på sätt och vis hand i hand, men ändå inte. Har hört från många att det är väldigt svårt att satsa hårt på båda samtidigt, och just därför har jag lagt alla stora drömmar om 100kg i militärpress åt sidan.

Triceps och bröst har jag ingen aning hur stark jag är i, för jag har aldrig tränat varken eller särskilt mycket förutom med bänkpress. Triceps har väl fått rätt mycket jobb med militärpressen och bänk med tätt grepp iofs, men inte vad som kan kallas mycket eller kanske normalt.


För någon vecka sedan så tog jag 6-5-5 på 80 följt av en 3a på 85 och 2 singlar på 90, men nu igår och förra veckan gick det helt åt fanders. I genomsnitt(5 bra och 5 dåliga dagar) så tror jag att jag ligger på ungefär 5 rep på 80 kg. Och tror att jag efter det skulle kunna pressa ungeäfr en 5a på 70 med tätt grepp(hela händerna innanför det sträva).

Så, någon som känner sig kunnig nog att hjälpa mig att besegra den där satans skitövningen :confused:

Zakath
2004-12-07, 21:58
Jag hinner inte svara på allt.

Jag är själv 188-190cm lång. Relativt långa armar.
Kör så brett grepp som möjligt, pekfingret på ringen.
Ökar sporadiskt, men inga direkta platåer.

Men du bör nog också se upp med något som kallas överträning om du inte ökar något. Förutsatt att du äter och sover ;)

Griip
2004-12-07, 22:03
Jora, inte något sånt som är problemet. Brukar gå ungefär 2 dagar utan träningsvärk innan jag kör och på min kassa nivå på bröstmuskler ska det inte vara några problem. Mat och sömn är dessutom min favorithobby just efter styrketräning. Dem kallar mig inte garfield utan anledning :D

mrt4
2004-12-07, 22:31
2 dagar efter träningsvärk? Om jag kör bröst på måndag så har jag träningsvärk på tisdagen och ev på onsdagen, inte går jag och pumpar igen på torsdag el fredag. ÄR ingen träningsguru, men jag tror att bröstet behöver vila en vecka innan det är som det ska igen. Men du kanske har träningsvärk såpass länge så det tar en vecka? Isåfall vet jag inte vad det är.


\R

Griip
2004-12-07, 22:34
Försöker köra 2 pass i veckan har haft småproblem med det just nu dock eftersom jag är i kass form. Blir ungefär 1 bänkpass var femte dag eller nåt sånt. Under dem förra hårdsatsningarna så körde jag däremot 1 gång i veckan och dem gick ju helt å helvete. Får se hur detta går nu men känns fortf som jag kör i enorm motvind.

Beast
2004-12-07, 22:48
Ok, jag orkar inte läsa allt nu men skriv ner exakt vilka övningar du kör för bröst och set+ reps, hur tätt intill kör du axlarna och triceps?
Kör du mer än bröst 2ggr/vecka? du kan börja med att skita i det direkt.

Håller du händerna på dne släta delen???? fan det är ju smalbänk då! håll långt ut!

Griip
2004-12-07, 23:27
Släta delen ja, när jag kör bänk med tätt grepp(smalbänk som det kallas här). Håller som sagt med ringfingret på ringarna och förut så använde jag lillfingret.

Många, väldigt bra lyftare håller med om att en press dag med allt sammansatt är bra. Förut körde jag inte så utan delade upp det, nu senaste månaden jag börjat med det och jag gillar det verkligen.

Och varför skita i 2 bänkpass? Förklara gärna varför, har t ex en polare som bänkade 155 vid 17 års ålder som tränar 2 pass i veckan, och det ändå mer än vad jag gör eftersom jag som sagt oftast kör 1 pass var femte/fjärde dag.

Och snälla, om du ska ändra så mycket så ge gärna något bevis på att du vet vad du snackar om.

Griip
2004-12-07, 23:28
Eller ok, kan säga såhär istället. Orkar du inte läsa posten behöver du inte svara.

Beast
2004-12-08, 01:00
Griip: ok, då svarar jag väl inte... inte mina bröst som inte växer.

Pez
2004-12-08, 02:58
Nu kommer ett, i dina ögon, jävla skitsvar antagligen..

Men jag får uppfattningen att du tänker och teoretiserar runt träningen lite för mycket - haka inte upp dig på vad andra gör för att växa/bli starkare, nu är det du och dina förutsättningar som gäller.. och sluta vara en bänkidiot så kanske det lossnar.

Om du nu måste bli stark i bänken så sök upp en SL-klubb och börja träna där.

Sen är det lätt att vifta bort faktorer som vila/sömn och kost/näring med "jag vet vad jag gör och det är inte där skon klämmer" - nähä... om jag fick en tjuga varje gång nån här på kollo hävdat detsamma för att sen redovisa en rent katastrofal kosthållning så skulle jag ha.. ja en jävla massa cash iallafall... :D

Griip
2004-12-08, 10:59
Jo är medveten om det där med maten, men studerat det en hel del och rätt säker på att jag har det under kontroll. Och jo, måste sluta tänka så mycket. Men grejen är den att jag har aldrig riktigt brytt mig, men sen lite då och då ger jag mig fan på att jag iaf ska kunna ta 100. När jag kör fast eller liknande tänker jag alltid "vad hade jag sagt till mig själv" men funkar verkligen inte här för jag är helt lost på hur muskelbalansen kan bli så fel

mangs
2004-12-08, 11:09
PEZ: :thumbup:



Jag ligger inne med ungefär samma längd (189) och har även jag begåvats med långa armar vilket göra att övningar som bäkpress blir lite tyngre. Som redan har nämnts bör man titta efter sina egenskaper och förutsättningar och sätta ihop et tschema efter det- Att variera sig kan också vara bra. bara för att byggarLeffe kör bänk 3 dagar i veckan så innebär inte att det fungerar för dig.
Små justeringar i kost och vila kan göra stora förändringar på resultatet. Prova att lägga om passen så att du får liite mer vila under en period och se om det lossnar. Vore även bra om du kolalde över kosten. Ett tips kan vara att käka lite mer under en period och verkligen vara noga med maten dagen före och den dagen du kör bröst. Givetvis skall du sköta dig alla dagar men fokusera lite extra på att ladda upp med kolhydrater och mycket sömn under dessa dagar så skall du se att det lossnar.

Du kanske även skall kolla över din bänkteknik lite. Tänk på att pressa ihop skulderbladen och att skjuta fram bröst och bak axlar så får du övningen att ta mer på bröstet och mindre på axlarna.

Eftersom du håller hyffsat smalt så kanske det är dina Triceps som begränsar. Kanske skulle göra en insats för att få dessa starkare?

I vilken del av bänkpressen tar det emot? Om du kör till failure, var i övningsutförandet tar det slut? I Bottenläget, i mitten eller i toppläget?

Medusa
2004-12-08, 11:11
Sluta tänka är det värsta du kan göra...

Griip
2004-12-08, 11:17
Bra inlägg Pez. Tyvärr så är det redan så illa att jag äter lite mer, sover lite mer och förbereder mig innan varje bänkpass redan och än så länge så går det ju åt skogen. Men som är konstigt är ju att jag som sagt håller rätt tätt för att ha så långa armar, men ändå så är det bara bröstet som tar all stryk? Tekniken kan alltid finslipas och speciellt min, något jag jobbar på.

Kommit på att jag förmodligen ska köra hantelpress. Har aldrig kört dem men antar att det är en bra assissterande övning för just detta eftersom dem tar på bröstet riktigt bra?

Jadu, om jag kör till failure stannar det nog vid bröstkorgen om inte 2 cm upp så är ju brösten, FAST att jag har hyfsat tätt grepp :(

Aja, tack för alla inlägg alla lika viktiga

Medusa
2004-12-08, 11:21
Bra inlägg Pez. Tyvärr så är det redan så illa att jag äter lite mer, sover lite mer och förbereder mig innan varje bänkpass redan och än så länge så går det ju åt skogen. Men som är konstigt är ju att jag som sagt håller rätt tätt för att ha så långa armar, men ändå så är det bara bröstet som tar all stryk? Tekniken kan alltid finslipas och speciellt min, något jag jobbar på.

Kommit på att jag förmodligen ska köra hantelpress. Har aldrig kört dem men antar att det är en bra assissterande övning för just detta eftersom dem tar på bröstet riktigt bra?

Jadu, om jag kör till failure stannar det nog vid bröstkorgen om inte 2 cm upp så är ju brösten, FAST att jag har hyfsat tätt grepp :(

Aja, tack för alla inlägg alla lika viktiga
Det handlar om vilken kraft dina bröstmuskler, tillsammans med främre axlar och triceps, kan utveckla. Uppenbarligen kan du inte bli starkare i bänkpressen, ta då en annan övning, ex. lutande hantelbänkpress, använd den tills du så småningom (precis som med bänken) maxar ut den, då kan du gå tillbaka till bänken och du kommer vara starkare än förut. Träna inte triceps tillsammans med bröst, om du redan gör det, de kan vara den svaga länken.

mangs
2004-12-08, 11:25
Att testa lite hantelpress kan ju vara bra då du kan gå lite djupare i den övningen och därmed bli starkare i bottenläget. En annan övning jag skulle rekommendera är DJUUUPA dips. Här kan du med fördel köra med få reps och höga vikter. Det är en kanonövning som dels ger strech i bröstmuskulaturen och en mycket bra styrka i framför allt Triceps men även i Bröst och axel-partiet.

EFtersom du redan käkar och sover ordentligt innan bröstpasset så kan j udet vara svårt att göra någonting åt men prova att ta en vilodag extra innan nästa bröstpass, det kan ju vara en lösning.

jwzrd
2004-12-08, 13:27
Jag är också 188, jag har förbättrat min bänk avsevärt jämfört med tidigare prestationer "in recent history". Jag har riktiga aparmar och kör med långfingrarna på "ringen".

Det jag gjort är att satsa på en del knep jag plockat upp av olika personer och läst här och var. För mig innebär det tex:
1) ner med hela nacken i bänken
2) mer med axlarna i bänken, rakt ner, inte in mot varandra eller upp, utan roterat så som man gör i en latspread, sen drar jag ner axlarna med latsen
3) buktrycket, jag svankar upp en aning, sätter buktrycket och
4) pressar mig mot huvudet genom att "sätta fast" mig i/mot bänken genom att pressa genom benen

Den här listan är ordningsföljden jag använder för att sätta alla positioner innan jag lyfter av stången.

Sen tar jag ner stången i en vinkelbåge runt ett tänkt nav i bakhuvudet/nacken, med start ovanför nyckelbenen och slut ca 5cm under bröstbenets slut, sen pressar jag uppåt/nedåt mot bäckenet med kraft som kommer bröst och triceps primärt, men stabiliserat och kompletterat av latsen.

Jag är inte direkt en mästerbänkare viktmässigt, men med teknike jag fixat nu så har jag gjort treor på 110 utan större problem. Egentligen utan att kämpa alls. Och det är mycket bra för mig.

Komplement som jag upplever fungerar för att förbättra detta är (utan inbördes ordning): plan hantelpress, sned hantelpress och smalbänk. För mig känns det som att smalbänken hjälper mig att ytterligare förbättra positioner och vinklar, och hantelpressen ger mig "råstyrkan".

nottis
2004-12-08, 13:49
Jag skulle prova hålla bredare, särskilt om du är så pass lång. Testa med pekfingrarna på ringen. Du får kortare lyftväg om inte annat.

Griip
2004-12-08, 15:40
Tack för alla tips, får bli att köra hantelpress en hel del fram tills nyår då jag ska maxa.

Ska fiffla lite med tekniken nästa gång(förmodligen på söndag), skriver hur det har gått då.

Pez
2004-12-08, 15:54
Sluta tänka är det värsta du kan göra...
Sluta tänka var det aldrig tal om... men att som nybörjare och amatör fokusera all tankeverksamhet på en och samma övning kommer bara resultera i att det blir som att stånga huvudet i väggen.. att man kan teoretisera runt moment, övningar, näring, vila och träning i stort är en fördel, om inte tom en förutsättning för att kunna utvecklas effektivt både muskulärt som styrkemässigt. Men att överteoretisera och kopiera andras upplägg är ett vanligt nybörjarfel, en del går det såklart bra för men för andra passar det, självklart, inte. Att det som funkar för en person funkar lika bra för en annan är lika troligt som att de två har samma storlek i byxorna...

erk
2004-12-08, 15:56
Jag låg i samma träsk som du för ett par månader sedan. Fast på en vikt och kunde inte öka verkade det som. Jag funderade på vad jag skulle göra, och kom fram till att jag skulle skita i nästan all bröstträning och bara köra några riktigt tunga set snebänk i smithen (där går det ju bra att lassa på).

Sagt och gjort, jag körde på detta i två veckor (ett bröstpass i veckan blir det). När jag på tredje veckan gick tillbaka till vanlig bänkpress blev jag väldigt positivt överraskad när jag hade ökat 5 kg och efter det har jag ökat ytterligare.

Och ja, jag har ungefär samma kroppskonstruktion som du, till och med lite längre och antagligen lite längre armar.

Griip
2004-12-08, 16:50
Pez: Skulle inte vilja kalla mig för nybörjare eftersom jag tränat från och till i flera år. Bara det att som sagt så har bänken aldrig varit en favoritövning även innan jag stannade upp. Amatör går väl bra eftersom jag aldrig tävlat :)

Erk: Funderat på det en del, kör militärpress nu men ska testa snebänk fram tills nyår istället. Är som sagt väldigt svårt att få upp båda lyften effektivt samtidigt så jag får lägga axlarna åt sidan.

Pez
2004-12-08, 18:38
Pez: Skulle inte vilja kalla mig för nybörjare eftersom jag tränat från och till i flera år. Bara det att som sagt så har bänken aldrig varit en favoritövning även innan jag stannade upp. Amatör går väl bra eftersom jag aldrig tävlat :)

Erk: Funderat på det en del, kör militärpress nu men ska testa snebänk fram tills nyår istället. Är som sagt väldigt svårt att få upp båda lyften effektivt samtidigt så jag får lägga axlarna åt sidan.
Jag har tränat i över 5 år (med de vanliga upphållen pg av skador och liknande inräknade) och jag är nybörjare så det ryker om det.. du får kalla dig vad du vill men i mina och många andras ögon är du en nybörjare (inte illa ment).

Griip
2004-12-08, 19:07
Jag har tränat i över 5 år (med de vanliga upphållen pg av skador och liknande inräknade) och jag är nybörjare så det ryker om det.. du får kalla dig vad du vill men i mina och många andras ögon är du en nybörjare (inte illa ment).

Ok, om jag hade åkt till ett styrkelyftar gym så hade jag definitivt kallat mig nybörjare. Menade bara lite mer att "jag vet ungefär vad jag gör" ;)

Pez
2004-12-08, 22:48
Ok, om jag hade åkt till ett styrkelyftar gym så hade jag definitivt kallat mig nybörjare. Menade bara lite mer att "jag vet ungefär vad jag gör" ;)
Och jag menar att du inte har koll. Inte för att vara taskig - men bara för att du har körkort vet du inte hur man bygger en bil, eller hur?

Jag tvivlar inte på att du har kunskaper och erfarenheten att träna och äta någorlunda bra, bättre än de flesta säkerligen... men det är ett vanligt medelnybörjarfel att ha en viss övertro på sin egen kunskap när det kommer till träning och kost - det blir lätt att man fokuserar för mycket på detaljer och missar att man gör fel i det stora...
exempel nr.1: man äter "bra mat" och bra råvaror, men för lite...
exempel nr.2: man tränar hårt och mycket 5 dagar i veckan, men de "vilodagar" man tar från gymmet består av helgen - som i sin tur består av alkohol, sena nätter och fyllekäk.

Säger inte att du gör just dessa missar, men jag undrar om du inte skulle tjäna på att vara öppen för att du kanske inte har så värst bra koll som du vill tro. OCH ÅTERIGEN - det är inte illa ment på nåt sätt. :)

Griip
2004-12-08, 23:24
Inga problem gillar "kritik" som öppnar ens ögon. Har som sagt tränat i flera år från och till och läst böcker och artiklar på internet i ungefär 2 år så har med tiden samlat en hel del kunskap. BRA att du inte bara fnyser, finns många som tror att man är helt bortkommen bara för att man ställer en fråga. Alla har problem och måste få ideér och nya vyer ibland.

Vaknade faktiskt upp lite och ska kolla över just sömnen, något som alltid har varit mig ett stort bekymmer. Men maten är bra, käkar minst en hamburgare, pizza eller tacos om dagen, helst 2. + lite nyttigt förstås :D

Allan
2004-12-09, 00:28
Har som sagt tränat i flera år från och till och läst böcker och artiklar på internet i ungefär 2 år så har med tiden samlat en hel del kunskap....

Ta de där kunskaperna och lås in dom i ett skåp och lär dig att köra skallen av dig, precis som Medusa skrev. Grunden för ALLTIHOP är att man ska kunna träna hårt - kan man inte det spelar det ingen roll hur mycket du kan om var fingrarna ska ligga eller vilket GI det är på vatten...
Det tar ungefär TVÅ år av kontinuerlig träning - och då menar jag helt utan avbrott - för att man ska kunna börja dra slutsatser av sina resultat. Har man avbrott i sin träning kommer alltid det avbrottet att vara den största orsaken till uteblivna resultat.
Man fick bra resultat även med felaktig träning förr i världen, och än idag - bara man tränar tillräckligt hårt. Men...beroende på var du bor kan vi säkert ordna det.

Allan on tour 2005 ligger i startgroparna....


allan

Griip
2004-12-09, 00:35
Är hårt troende av orden i första raden i din signatur allan, men jag är också en jävligt lat kille som inte vill slösa tid på dålig träning, just därför.

Santiago
2004-12-09, 01:31
För någon vecka sedan så tog jag 6-5-5 på 80 följt av en 3a på 85 och 2 singlar på 90, men nu igår och förra veckan gick det helt åt fanders. I genomsnitt(5 bra och 5 dåliga dagar) så tror jag att jag ligger på ungefär 5 rep på 80 kg. Och tror att jag efter det skulle kunna pressa ungeäfr en 5a på 70 med tätt grepp(hela händerna innanför det sträva).

Så, någon som känner sig kunnig nog att hjälpa mig att besegra den där satans skitövningen :confused:

Om du vill testa ett lite experiment så kan du göra såhär: Vila först en vecka från all träning. Kör sedan ETT set bänkpress till failure, förlagsvis med en vikt som du klarar 5-6 reps med (om du har en träningskompis kan du även köra två-tre forced reps). Du ska köra detta set och endast detta set. Vila sedan en hel vecka (ät o sov ordentligt) innan du kör nästa pass. Om du gör så är jag helt övertygad om att du kommer att kunna klara av fler reps med samma vikt i detta andra pass.

Mccartney
2004-12-22, 15:12
Hade jag varit dig hade jag försökt köra både hantelpress och snedbänkpress för att varierar din träning.

försökt hålla något bredare än vad du gör...