handdator

Visa fullständig version : Fundering kring återhämtning


johnnytex
2004-12-07, 20:08
Hmms har funderat på en grej rätt länge, och vart ska man ställa denna fråga om inte här :D

Nu till min fråga. Om man låtet oss säga tränar varannan dag. Så får man ju en hel dag mellan sina träningar att återhämta sig, right. Betyder detta att man inte behöver vara lika strikt på tex återhätmingsdryck eter träning? Jag menar tar man iegn detta på vilodagen? Eller man har liksom sumpat lite av muskeltillväxten om man inte tar och fyller på energi direkt efter träning oberoende på hur mkt man vilar efteråt? Alltså en som tränar varannadag har inte lika stor nytta av en återhämtningsdryck som en som tränar varje dag har?



återhätmingdryck menar jag typ vassle och dextropur...

tokke
2004-12-07, 20:53
Både dina muskler och dina hormonnivåer (CNS) måste "återhämta" sig. Efterträningsdrink till musklerna och vila/sova för hormonerna, du behöver alltså båda. Sen beror tiden på återhämtningen av en mängd olika saker (träning, kost, sömn, stress...).

aliquis
2004-12-07, 21:37
vilket inte alls besvarar hans fråga.

Jag skulle tro du inte behöver vara lika noga, du vill ju bryta nedbrytningen, men vad gäller att fylla på med glukogen osv så har du ju mycket längre tid på dig att hinna äta så det finns tillräckligt med överskott.

Griip
2004-12-07, 21:39
Visst, du behöver inte vara lika noga. Men bara för det ska du ju inte slarva för musklerna mår ändå bra av snabb återhämtning.

z_bumbi
2004-12-08, 13:50
Vill man utnyttja träningen och vilan så är det lika viktigt att sköta återhämtningen oavsett vilket schema man kör, det är kanske inte lika viktigt för glykogeninlagringen men det är ju inte bara det som avgör om man återhämtar sig samt får resultat.

johnnytex
2004-12-08, 16:19
Vill man utnyttja träningen och vilan så är det lika viktigt att sköta återhämtningen oavsett vilket schema man kör, det är kanske inte lika viktigt för glykogeninlagringen men det är ju inte bara det som avgör om man återhämtar sig samt får resultat.

Så om man tränar varanna dag, äter måltid efter var träning samt sköter sig nogerlunda med mat var 3-4 timme så rekommenderar ni en "gainer" efter träning?

z_bumbi
2004-12-08, 16:32
Så om man tränar varanna dag, äter måltid efter var träning samt sköter sig nogerlunda med mat var 3-4 timme så rekommenderar ni en "gainer" efter träning?

Ja.

johnnytex
2004-12-08, 16:41
Ja.

Ah, I see. Exells protein här i webbshopen kanske vore nåt att kombinera med dextropur... :rolleyes: