handdator

Visa fullständig version : Ett par nybörjarfrågor


Brownboy
2004-12-07, 14:34
Vad är egentligen skillnaden mellan att köra flera repetitioner av en lättare vikt än färre av en tyngre? Har inte riktigt förstått skillnaden.

Jag tänkte träna styrketräning 1 dag, sedan en dags vila osv. är det ett bra sätt att träna? Har sett att det finns flera som kör varje dag och så, med olika muskler. Ska man testa sig fram lite eller? Finns det några fördelar/nackdelar med de olika sätten?

Tacksam för svar! / Martin

Numero1
2004-12-07, 14:43
Vad är egentligen skillnaden mellan att köra flera repetitioner av en lättare vikt än färre av en tyngre? Har inte riktigt förstått skillnaden.

Jag tänkte träna styrketräning 1 dag, sedan en dags vila osv. är det ett bra sätt att träna? Har sett att det finns flera som kör varje dag och så, med olika muskler. Ska man testa sig fram lite eller? Finns det några fördelar/nackdelar med de olika sätten?

Tacksam för svar! / Martin
Börja med att läsa lite på forumet så kommer du att få svar på alla dina frågor + några till....

Griip
2004-12-07, 14:46
Börja med att läsa lite på forumet så kommer du att få svar på alla dina frågor + några till....

+1

Brownboy
2004-12-07, 14:47
Tack för tipsen båda två! :-)

aliquis
2004-12-07, 15:45
Skillnaden är att du har en tyngre vikt vid färre repetitioner, såklart. Och musklerna är uppbyggda av flera fibertyper där en del har väldigt dålig uthållighet men å andra sidan är starkare och tvärtom, så du tränar olika fibertyper beroende på hur du kör..

vad som är bäst av split eller inte får du väl prova dig fram till...

Brownboy
2004-12-07, 15:58
Skillnaden är att du har en tyngre vikt vid färre repetitioner, såklart. Och musklerna är uppbyggda av flera fibertyper där en del har väldigt dålig uthållighet men å andra sidan är starkare och tvärtom, så du tränar olika fibertyper beroende på hur du kör..

vad som är bäst av split eller inte får du väl prova dig fram till...

Ok, tack. då förstår jag lite. :)

Scratch89
2004-12-07, 22:34
Vad är egentligen skillnaden mellan att köra flera repetitioner av en lättare vikt än färre av en tyngre? Har inte riktigt förstått skillnaden.

Jag tänkte träna styrketräning 1 dag, sedan en dags vila osv. är det ett bra sätt att träna? Har sett att det finns flera som kör varje dag och så, med olika muskler. Ska man testa sig fram lite eller? Finns det några fördelar/nackdelar med de olika sätten?

Tacksam för svar! / Martin


Jag är också relativt mycket nybörjare (tränat i drygt ett år) och i början tycker jag att du ska träna lite lättare vikter. Dock inte för att du kan skada dig eller nåt sånt trams, utan mest för att du ska få ett korrekt övningsutförande. "Det tar 100 repetitioner att lära sig en övning. Det tar 1000 att lära om en fellärd."
Sen så personligen så tycker jag att det känns gött att köra lite tyngre i t.ex bröst o axlar, men lättare i armar, rygg o ben. Allt är väl en smaksak, och man har möjlighet att växa oavsett repsantalet, bara de inte är otroligt höga.