handdator

Visa fullständig version : nån som sysslar med akvarium?


kal_erixon
2004-12-07, 14:14
nån som sysslar med akvarium?
och som vet vad man ska använda för växter till en svensk sötvattens biotop?
jag har nämnligen 4 abborrar och lite vattenpest men de blir så enformigt.

jag har frågat på olika akvarieforum men ingen verkar kunna nå annat än ciklider.

ps. och nej det är inte bara att gå ut i en sjö och slita med sig ett gäng... det är ju is på sjön för tusan!

hampaN
2004-12-07, 14:31
Gå till någon akvarieaffär kanske?

Annars får du plocka fram isborren :D

kal_erixon
2004-12-07, 14:32
jag har varit där. de enda han kunda tro skulle passa var just vattenpesten.

isborr.. jo kanske :D

Griip
2004-12-07, 14:38
Vad jag vet så har svenska insjöar inte särskilt mycket växtliv. Eller jo, men inte av den vackra sorten ;) Mest tångliknande tentaklar lite här å var vad jag vet.. annrs finns det väl såna där.. hmm.. vad dem nu heter, dem där bladen som flyter omkring.

kal_erixon
2004-12-07, 14:49
haha griip. näckrosor heter dom. näck = för att man trodde näcken gömde sig under dom för i tiden. :D

Griip
2004-12-07, 14:54
Justfan, så var det :hbang:

Big_Vik
2004-12-07, 14:57
Neeeeej, det är det inte :smash: :thefinger

MiNaX
2004-12-07, 17:55
Har själv haft akvarium i många år nu och har på sommrarna haft både abborre och gädda i akvarium!
Jag inredde mest med stenar och en hel den bokgrenar som jag hittade i en skog nära. Hade även vattenpest och näckros.
Var riktigt skoj att sitta och titta på de små liven. När man släppte i småfisk till dem blev de som galna! :D Abborrarna jagade länge och tycktes riktigt njuta av jakten. De bet helt sonika av bytet bit för bit tills det inte kunde simma längre!
Gäddorna däremot var mycket brutalare och bet rakt över och svalde så fort de hann. Hände bara en gång att en av dem tog en för stor fisk som den inte svälja och två dagar senare fick jag hjälpa den att spotta! :angel:

För att svara på din fråga. Tipset från mig är att inte ha så himla mycket växter utan satsa på mycket rötter och kanske en snygg bakgrund i frigolit!

Griip
2004-12-07, 18:00
Hahaha! Låter jevligt skoj att ha aborr/gädd akvarie :) Undra vad som händer ifall man stoppar ner handen till en bamse gädda :laugh:

kal_erixon
2004-12-07, 18:01
heh...snygg bakgrund i frigolit är att glömma...då jag redan gjort en ful :D
den blev rikigt dålig, så vill täcka den med växter.
F.Ö byggde jag mitt akvarium och tänkte inte på att fråga efter spilbitar på glasmästerit (billigare) och gick därför efter vanliga m2 priset. (ca 1500kr) därför gjorde jag det i... hör och häpna. TRÄ. det var nog bland de dummaste jag gjort. det funkar visserligen men blev dyrare än om jag hade köpt begagnat och är dessutom fulare, känsligare, och dyrare om jag vill byta tex min groteska bakgrund :em:

blir ett glas nästa gång :D

vart kan man få tag i näckrosor så här års då?

kal_erixon
2004-12-07, 18:01
Hahaha! Låter jevligt skoj att ha aborr/gädd akvarie :) Undra vad som händer ifall man stoppar ner handen till en bamse gädda :laugh:

största gäddan jag fått vägde 11kg (skryt-varning). den vill man inte bli biten av kan ja säga :D

MiNaX
2004-12-07, 18:07
största gäddan jag fått vägde 11kg (skryt-varning). den vill man inte bli biten av kan ja säga :D

Fasen, min största va på 10.5!! :furious:

kal_erixon
2004-12-07, 18:07
min var på 10.8 för att vara exakt så :D:D:D:D..... edit->:D

edit-> den tog jag när jag var 14 år (skulle fylla 15)

MiNaX
2004-12-07, 18:09
vart kan man få tag i näckrosor så här års då?

Näckrosrötterna finns ju kvar nere i gyttjan på bottnen!
Bara att dra på sig badbrallorna och gräva! :booty:

kal_erixon
2004-12-07, 18:10
Näckrosrötterna finns ju kvar nere i gyttjan på bottnen!
Bara att dra på sig badbrallorna och gräva! :booty:

ELLER!
ska köpa en motorborr till jul så då kan jag kuta runt och borra som en galning. då lär ja ha en vak som e stor nog till slut :D

MiNaX
2004-12-07, 18:11
min var på 10.8 för att vara exakt så :D..... edit->:D

edit-> den tog jag när jag var 14 år (skulle fylla 15)


Haha! jag tog min helgen före midsommarafton när jag va 12 år!
Kommer aldrig glömma den kvällen!
:cool:

kal_erixon
2004-12-07, 18:12
fan

MiNaX
2004-12-07, 18:14
fan


Hahaha! ;)

Men nu vill vi självklart ha en bild på ditt akvarium så här långt in i tråden!!
Man blir ju nyfiken på ditt groteska (?) bygge! Med bakgrund och allt!

kal_erixon
2004-12-07, 18:18
jag har faktiskt tagit bilder men har inte råd att framkalla dom. (sparar till motorborrn ju :D )
men ja ska försöka skramla ihop så de räcker till en framkallning :whipped:

MiNaX
2004-12-07, 18:40
jag har faktiskt tagit bilder men har inte råd att framkalla dom. (sparar till motorborrn ju :D )
men ja ska försöka skramla ihop så de räcker till en framkallning :whipped:

Tyvärr blir bilderna ofta inte så bra om man tar dem med vanlig kamera.. Blir ofta refläxer och skit.
Det krävs nästan en digitalkamera om det ska bli bra!

Sparrisen
2004-12-07, 19:17
Testa på http://www.zoopet.com


btw, den största gäddan vi har tagit upp, tja... då gick tjugokilosvågen i botten :thumbup: Tog för 4 år sedan i Västerviks skärgård. 132 cm lång och fet som en padda. Har bildbevos men måste isf skanna in den. killen som tog den var holländare.


edit: bifogar en bild på en 12-kilos bara för att vis aatt vi tagit stor fisk här. Killen heter Matt Hayes och är programledare på Discovery Channel.

MiNaX
2004-12-07, 19:24
Yeah! Matt Hayes är ju känd! Var lite av min idol när jag va mindre! :D
Och scanningen av den där 20 kilosgäddan är såklart obligatorisk! ;)


Edit: Och länktips var det: www.akvarieguiden.nu

Sparrisen
2004-12-07, 19:59
Yeah! Matt Hayes är ju känd! Var lite av min idol när jag va mindre! :D
Och scanningen av den där 20 kilosgäddan är såklart obligatorisk! ;)


Edit: Och länktips var det: www.akvarieguiden.nu


han brukar komma och hälsa på oss varje vår och sommar. Till våren visas det andra av två program härifrån. :)

Droog
2004-12-07, 20:09
Hmm, vi är ju nästan samma breddgrad. Nu är det ju för sent på året men jag plockade alla mina växter till min damm från en å och ett surdike. Kanske 5-6 olika sorter, vass, kableka, någon annan vass, vita och gula näckrosor, + några till som jah inte kan namnet på. Vass växer som tusan, borde ju funka bra. Bara att klippa och hålla efter så det inte tar över totalt.

kal_erixon
2004-12-07, 20:39
just fan, vass. undra om de växer när man klipper de på mitten :D

finns de inga växter som går att få tag i handeln? frön? någonting där ja inte behöver vänta.
men till sommarn ska ja fan ut me snorkel och gräva. men tills dess!?

s_himself
2004-12-07, 20:41
han brukar komma och hälsa på oss varje vår och sommar. Till våren visas det andra av två program härifrån. :)


va är det du säger?! det visste jag inte om! säg till nästa gång så ska jag åka hem till päronen och glo! Jävlar va coolt! :hbang:

VI HAR HAFT DISCOVERY I VIIIIIKEN! -vilken vik? Västervik! :cheers: