handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i muskelfästen?


Trassel
2004-12-07, 12:44
Efter att ha kört biceps så får jag oftast träningsvärk i muskelfästet i armvecken. Ibland känns det i själva muskeln, men oftast bra mycket värre i fästet.

Frågade runt lite idag och fick höra att det här skulle bero på att jag kör på för tunga vikter, det tycker jag inte låter rimligt, det spelar nämligen ingen roll om jag kör 20 reps på 5 kg hantlar eller 6 reps på 10 kg hantlar, det blir samma sak ändå.

Det här stör mig inte, men det är den enda muskeln som jag får värk i på det här sättet så jag är lite nyfiken vad det beror på.

Någon som kan ha en annan teori?

Lizard
2004-12-07, 13:00
Låter som du anstränger, eller överanstränger, senfästena, dvs du är starkare i bicep än i själva fästet till dem.

Ta det lugnt med vikterna och lägg till en rörelse som sträcker hela muskeln utan att överstäcka den (som scottcurlar). Sittande hantelcurlar med 45grader vinkel där du sakta sänker tills armarna är helt utsträckta brukar hjälpa om bara vikten är moderat.

Lizard

Trassel
2004-12-07, 13:21
Skulle det vara farligt menar du? en indikation på att man inte bör göra den övningen, för just scottcurl med EZ stång är den som känns som att den tar mest, men också den där det känns mest i fästena dagen efter, men är det inte farligt så stör det mig inte, men det känns ju dumt att fortsätta med något om jag riskerar att skada mig.

Om biceps är starkare än fästena så är det väl bara bra att träna upp dem?

Griip
2004-12-07, 13:55
1, curl behövs inte, ror du tillräckligt klarar inte biceps mer, eller behöver inte mer iaf.
2, sträck inte ut armen helt, sliter mer på ledbanden.
3, det är så träningsvärk i biceps känns. Förmodligen så luras man just eftersom musklen är så liten.

kal_erixon
2004-12-07, 14:00
jag har haft/har(?) likadant. var länge sen ja träna pga sjukdom. det var ganska tydligt förrut iaf. men jag har aldrig ökat så mycket i hantelcurl som ja har gjort nu. (snabbt alltså) känns bra att träna trots för mig, höga vikter. på några månader öka ja från 13 till 19 i hantlar. och som sagt. det har aldrig kännts så bra som nu.

TTT
2004-12-07, 14:07
För mycket träning i maskiner och för lite hantlar och fria vikter är förödande för muskelfästena.

Lizard
2004-12-07, 14:15
Skulle det vara farligt menar du? en indikation på att man inte bör göra den övningen, för just scottcurl med EZ stång är den som känns som att den tar mest, men också den där det känns mest i fästena dagen efter, men är det inte farligt så stör det mig inte, men det känns ju dumt att fortsätta med något om jag riskerar att skada mig.

Om biceps är starkare än fästena så är det väl bara bra att träna upp dem?


Ja, det här väntar jag mig påhopp för men eftersom du frågar: Scottcurlar är en i grunden onaturlig rörelse som tenderar att översträcka bicep i ändläget. Det är som att stretcha baksidan av låret med rakt ben (inte nyttigt det heller för nervkapseln) och med belastning därtill.
Sittande curlar, som jag föreslog med lutning, är mer anatomiska och betydligt snällare mot senfästena utan att begränsa rörelseomfånget.

Lizard

z_bumbi
2004-12-07, 15:03
2, sträck inte ut armen helt, sliter mer på ledbanden.


Är du överrörlig?

Har man normal rörlighet i leden ska man sträcka ut armen till rakt läge, annars riskerar man skador i andra övningar iom att biceps "är för kort".

z_bumbi
2004-12-07, 15:18
Någon som kan ha en annan teori?

Hur fort vänder du i nedre läget?
Hur känns det när du sträcker ut armen helt rakt utan att ha tränat på ett tag?

Griip
2004-12-07, 15:25
Är du överrörlig?

Har man normal rörlighet i leden ska man sträcka ut armen till rakt läge, annars riskerar man skador i andra övningar iom att biceps "är för kort".

Kan vara ännu en teori mot en annan men det är så jag blivit "lärd". Är för övrigt inte doktorerad i curls.

z_bumbi
2004-12-07, 15:59
Kan vara ännu en teori mot en annan men det är så jag blivit "lärd". Är för övrigt inte doktorerad i curls.

Kör du inte fulla rörelser i andra övningar? Du verkar ju gilla marklyft och kör du inte full rörelse så ökar ju risken att du sliter av biceps vid riktigt tunga mark.

Trassel
2004-12-07, 16:04
Jag är rätt överrörlig i armbågen, så det är möjligt att jag ska jobba på att inte låta den sträckas helt. Har iallafall fått de kommentarerna när jag kör dips mellan två bänkar, att armarna ser lite skumma ut i toppläget, och att jag där inte ska gå upp på helt raka armar.

Kommentaren om att sånt här sker när man tränar mycket i maskiner så kan jag bara säga att jag kör med stänger och fria vikter, ytterst sällan i maskin och aldrig biceps i maskin.

Har jag inte tränat på ett tag så känns det ingenting, bara efter bicepspass precis som träningsvärk.

vänder väl rätt fort i början på setet, sen kan det kanske dra ut på tiden när man blir tröttare.

Klo
2004-12-07, 16:04
1, curl behövs inte, ror du tillräckligt klarar inte biceps mer, eller behöver inte mer iaf.


:laugh:

Sheogorath
2004-12-07, 18:07
Jag får sådan värk när jag kör högreps i chins. Jag skulle tippa på att det INTE har med varken fästen eller senor att göra i någon högre utsträckning, utan att det är Brachialis-musklen som värker snarare än bicepsfästena:

http://www.exrx.net/Graphics/BrachialisInside.gif

Brachialis belstas i hög utsträckning i bicepsövningar, särskilt i Scottcurl enligt Exrx.net, så att du får värk här verkar inte otroligt på något sätt. Jag kan dra mig till minnes att jag fick sådan värk av rena bicepsövningar precis när jag började gymma, men att det sedan verkar ha blivit så att Brachialis blivit så stark att den inte innebär en "flaskhals" för bicepsträningen längre (och NEJ, det är inte i armvecket träningsvärk i biceps känns, som någon skrev). Numera får jag bara träningsvärk i själva biceps vid curlar, så jag skulle säga att det bara är att köra på så kommer du stärka upp Brachialis över tiden vilket bara kommer medföra positiva resultat för din bicepsutveckling.