handdator

Visa fullständig version : Änu en "Äter jag rätt?" tråd...


Prowler
2004-12-07, 12:04
Hej!

Har ni några synpunkter på mitt kostupplägg? Jag undrar om det är bra. Har tränat i ca 8 mån nu. Ökar bra så kanske ska äta på annat sätt än vad jag gjorde i början.

184 lång
95 kg
Fett% vette fan, men är ju knappast tjock...
Äter runt 3500 kcal/ dag, tränar 3-4 dagar iveckan, bara gym nu, drar igång mer cardio mot våren.

06,00 Frukost: 3dl havregryn, 1 msk linfröolja, 2 msk rapsolja (gröt i micro). Proteindrink. Mjölk. Grov brödskiva med ca 4 skivor skinka, ibland ett ägg.

09,00 Mellanmål 1: 1 burk makrillfilé. Grovt bröd.

12,00 Lunch: Kyckling/Fisk/Köttfärs + ris/pasta/potatis. T ex ca 150 g pasta, 220 g kycklingfilé. Grönsaker. 2 msk rapsolja.

15,00 Näve solroskärnor, banan.

16,00 Rejäl tallrik med sportmusli/havregrynsgröt. Grov macka med massa skinka. Tomat, 1 msk rapsolja

17,15- ca 18,30 Träning + stretchning

18,30 Efterträningsmål: Ca 100 g. snabba kolhydrater (för tillfället geléhallon...)

DUSCH

19,00 fortsättn. efterträningsmål: Ca 70g. proteindrink (ca 56 g. protein)

20,00 Middag: Lika mycket mat som till lunch, men utan kolhydrater, kanske en skiva grovt bröd istället. Halv burk Keso ca 100g. Har hört att man bör utesluta kolhydrater i sista målet, stämmer det?

Hur verkar detta? Stoppar aldrig i mig, saft, smör, oboy, flingor, snabba kolhydrater och sånt.

Är ju ute efter mer massa, så kan jag fortsätta eller? Äta mer? Äta annorlunda??

tacksam för svar!!

Johan
2004-12-07, 13:01
Jag tycker det ser väldigt bra ut, men måltiden efter träningen behöver du inte utesluta kolhydrater.
När du har tömt musklerna på energi så måste du fylla på dom igen.

Och sen är det bara du som kan svara på om du äter tillräckligt, du får jämföra det resultat du får på uppladdningssidan där du räknar ut ditt energibehov med det du äter, eller om du märker att du går upp i vikt, så enkelt är det.
Det ser ut som du äter bra mat vid bra tider, så det är bara att justera mängden.

Prowler
2004-12-07, 13:42
Tack för svar! Jag tycker det blir så konstiga resultat på "uppladdnings sida" så det går jag inte efter. Får pröva att öka några hundra kcal och se vad som händer, om det blir någe mera muskler...men är rädd för att lägga på mer fläsk än nödvändigt. Jag tycker jag ökar ganska stadigt som det är nu, men det kanske kan bli bättre.

MVH, P

Johan
2004-12-07, 13:52
Om du redan ökar stadigt nu så kanske du bör nöjja dig med det, om du äter mer då så finns ju risken att du lägger på dig onödigt mycket fläsk som du inte ville.
Uppladdning kan vara lite knepig i början, och det är inte alltid man behöver räkna på det man äter, ökar man i lagom takt så går det ju i rätt riktning.

HarD
2004-12-07, 15:00
Varför delar du upp gelehallonen och proteindriken. Mer fördelaktigt att ta dem samtidigt.

kelk
2004-12-07, 15:04
Går du och lägger dig 20?

Prowler
2004-12-08, 10:09
Jag delar upp hallonen och proteinet för att jag läst någonstans, någongång att, man först skulle fylla upp bla bla nivåer av någe glukos bla bla (jag vet inte vad fan jag pratar om, men det lät vettigt och han/hon som skrev det var trovärdig...) för att inte proteinet skulle "användas fel". Man fick mer nytta av proteinet om man tog det en stund efter. Är detta helt fel?? Kan någon expert i så fall tala om varför? Det är ju så många olika åsikter på såna här forum så som amatör har man fan ingen aning vad man ska gå efter ibland.


Jag går och lägger mig strax efter 21. Om jag börjar äta middag kl 20 så hinner jag ju knappast bli hungrig igen till 21!

King Grub
2004-12-08, 17:07
[QUOTE=Prowler]Jag delar upp hallonen och proteinet för att jag läst någonstans, någongång att, man först skulle fylla upp bla bla nivåer av någe glukos bla bla (jag vet inte vad fan jag pratar om, men det lät vettigt och han/hon som skrev det var trovärdig...) för att inte proteinet skulle "användas fel". Man fick mer nytta av proteinet om man tog det en stund efter. Är detta helt fel?? Kan någon expert i så fall tala om varför? [QUOTE]

Använder du ett snabbt protein och glukossnabba kolhydrater (geléhallon är inte bästa val efter träning) är det en (åtminstone teoretisk) fördel om glukos, insulin och aminosyreutsöndring toppar samtidigt för en synergistisk effekt.

Prowler
2004-12-09, 07:42
OK! Så gelégodis är inte bra längre? Ett tag höll ju alla på med det verkade det som. Det var ju optimal blandning av fruktos/glukos eller vad det var...fan vad dåligt man hänger med... Vad ska jag ta istället? Maltodextrin? har hört folk prata om det också, däremot har jag inte hört att det är mycket bättre. Vart får jag tag på det? Hur mycket kolhydrater innehåller det per 100g ?

Tack förresten att du King Grub svarar, det verkar som om man kan LITA på dig!

Johan
2004-12-09, 11:46
Maltodextrin funkar bra, du kan köpa det här i kolozzeums webshop, tyvärr är det slut för tillfället.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=29&products_id=128
King Grub kan man lite på, men jag tror han också vill att man ska bilda en egen uppfattning om de studier som han postar och inte bara lite blint på andra, lätt att man blir lat och låter andra tänka och ta beslut åt en.

Prowler
2004-12-09, 12:39
Jag förstår...det är väl en hel del som rycker och drar i de stackare som kan mycket. Man har väl blivit lite bortskämd, men när man i vissa frågor inte har någon som helst anning och inte vill ödsla tid, träning eller pengar på något som är fel så är det ju skönt att kunna fråga de som vet mer och har mer erfarenhet. Detta är ju ändå ett forum. Hade man tid att läsa doktorsavhandlingar och studera i allt man undrade över så vore det ju bra, men utan rätt kunskap så kan ju sina egna uppfattningar vara helt fel. Det är ju som du säger, man ska inte lita blint på andra, och det är ju precis det man är på forum; blind. Man har ju egentligen ingen aning vem det är som ger råd och verkar kunna mycket. Tack för hjälpen i alla fall!