handdator

Visa fullständig version : Kallt vatten, höjer fettförbränningen??


Naom
2004-12-06, 23:12
Hej, jag hörde för nån dag sen att om man dricker kallt vatten så måste kroppen värma upp det och på så sätt höjs fettförbränningen??
Låter inte sant men måste bara fråga om det är sant?

sunkan
2004-12-06, 23:16
Hej, jag hörde för nån dag sen att om man dricker kallt vatten så måste kroppen värma upp det och på så sätt höjs fettförbränningen??
Låter inte sant men måste bara fråga om det är sant?


Fick höra nått liknande av min fysiklärare...att kroppen först måste "värma" maten för att sen kunna smällt den, har för mig att de var nått i den stilen men jag är inte säkert på att det stämmer men.

Doctor Snuggles
2004-12-07, 02:31
Vad jag vet så stämmer det. Men det är försumbart.

Prankie
2004-12-07, 04:08
1 kcal behövs för att värma en liter vatten med en grad celsius. Även om uppvärmningsprocess sker från kroppen så är det inte så mycket energi. Man dricker sällan vatten kallare än 10 grader. SÅ vi kan säga 30kcal max per liter vatten. Hur mycket iskallt vatten är du villig att dricka? :D

hallar
2004-12-07, 08:18
Kanske inte samma sak, men jag vet att mænniskor med svår anorexi tar vara på alla tillfællen att brænna lite extra. De næmde bl a långa iskalla duschar, vilket de anvænde før att førbrænna mer energi. Vet inte hur bra det fungerar, men de verkar tro det i alla fall.

Tolkia
2004-12-07, 08:31
Kanske inte samma sak, men jag vet att mænniskor med svår anorexi tar vara på alla tillfællen att brænna lite extra. De næmde bl a långa iskalla duschar, vilket de anvænde før att førbrænna mer energi. Vet inte hur bra det fungerar, men de verkar tro det i alla fall.
Ja, och där har vi verkligen de mest sakliga och objektiva referenser man kan tänka sig när det gäller kostfrågor ...? :rolleyes:
Det är möjligt att det förbränns en och annan kalori för att värma upp kall mat oich dryck, men den totala mängden torde vara försumbar, i synnerhet som kall mat/dryck inte är hälften så kall som vi upplever den räknat i faktiska grader celsius, och kroppens förbränningstemperatur inte är speciellt hög (som bekant ca 37,5). Det är alltså inte precis fråga om att värma isvatten till kokning. F.ö. ger varm mat/dryck större mättnadskänsla än kall, så det torde jämna ut sig i längden; frågan är om skillnaden på den fronten faktiskt inte är så mycket större att man tjänar på att äta/dricka varmare saker istället. Att dricka sig mätt på baljor av hett te är f.ö. också ett klassiskt anorektikertips.

kal_erixon
2004-12-07, 08:36
om man tävlar i något och behöver energi till att vinna så anser iaf jag att man "ska" dricka varmt/ljummet vatten. men knappast i fettförbrännande syfte.

Griip
2004-12-07, 09:23
Dricka vatten för att bränna fett? Låter galet ;)

HenrY
2004-12-07, 10:44
Dricka vatten för att bränna fett? Låter galet ;)

haha, låter som en typisk "nya forskning kring viktnedgång, drick iskallt vatten!" gjord av Aftonbladet!:D

King Grub
2004-12-07, 17:06
Det stämmer dock, men effekten är, som tidigare nämnt, försumbar, och antagligen uppväger inte resultaten obehagen av att dricka litervis med isvatten i onödan.

bubbleman
2004-12-07, 17:22
Kanske till och med bättre att gå runt med mindre kläder på sig... Kroppen måste ju använda mer energi till att värma den då... Men vad vet jag :confused:

AngelLove
2004-12-07, 18:15
Jag kom över en text på Hälsa.info, där fanns ett "tips" om förbränning som jag tycker är ett av de bästa som jag läst på länge...!!

Den aktivitet som i slutändan bränner mest fett är den aktivitet man orkar utöva dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år. När man väljer att motionera bör man därför välja aktivitet efter vad som är kul och inte efter "vad som bränner mest fett".

Mer klockrent kan det inte bli...