handdator

Visa fullständig version : Nageltrång!?!


jakke
2004-12-06, 22:21
Jag har nu vandrat omkring med mitt nageltrång sen mitten på mars(fick det såklart av m90 kängorna). Har testat diverse hemkurer men inget verkar hjälpa. Även testat att sticka hål med en kanyl fast det rann inte ut ngn vätska.
Så finns det fler med erfarenhet? Hjälper en läkare eller säger dom bara kom tillbaka om 14 dagar?(är inte sugen på att betala 300kr för att höra det)?

påven
2004-12-06, 22:22
:rolleyes: sen mitten av mars??? sök läkare !

s_himself
2004-12-06, 22:30
jag hade det i våras, fick penicilin och så började jag klippa nageln som man ska och bände lite och hade mig + ha asolspritkompress över det infekterade stället. tog 1 vecka så va det bra. sedan har jag varit nog med att sköta nageln. sedan dess har det inte varit några problem.

Men har man svåra problem eller återkommande eller problem som ej går över så är det operation som gäller.

Wahlgrenus
2004-12-06, 22:31
Haha, Kängorna fixa min nageltrång :laugh:

Fisen
2004-12-06, 22:32
"Även testat att sticka hål med en kanyl fast det rann inte ut ngn vätska."

Spydde typ när jag lästa detta :D

vildängel
2004-12-06, 22:38
När min syrra hade det fick hon göra en liten operation som tydligen såg jätteäcklig ut enligt mamma ;) Men efter ett par veckor var det bra igen. Har du haft det sen i mars borde du nog gå till en doktor...

abjorn
2004-12-06, 22:44
har nog råkat ut för den där skiten jag med. Har ingen aingn vad som orsakat det då jag använt samma skor i 3 år snart. Har karvat och bänt lite och tvättat rent med lite sprit. får se vad som händer man jag har fixat sånt här själv förrut när jag sparkade fotboll.

jakke
2004-12-06, 22:51
har nog råkat ut för den där skiten jag med. Har ingen aingn vad som orsakat det då jag använt samma skor i 3 år snart. Har karvat och bänt lite och tvättat rent med lite sprit. får se vad som händer man jag har fixat sånt här själv förrut när jag sparkade fotboll.
Jag har tvättat med sprit klippt nageln rätt osv. Kanske dags att undersöka vårdköerna.

s_himself
2004-12-06, 22:55
Jag har tvättat med sprit klippt nageln rätt osv. Kanske dags att undersöka vårdköerna.


har du ingen husdoktor? brukar väl ha öppen mottagning på morgonen så det bara är att traska dit och sätta sig och vänta. Men man ska se till att vara där tidigt, för alla kärringar är morgonpigga :furious:

Kalleh
2004-12-06, 22:59
Jag har nu vandrat omkring med mitt nageltrång sen mitten på mars(fick det såklart av m90 kängorna). Har testat diverse hemkurer men inget verkar hjälpa. Även testat att sticka hål med en kanyl fast det rann inte ut ngn vätska.
Så finns det fler med erfarenhet? Hjälper en läkare eller säger dom bara kom tillbaka om 14 dagar?(är inte sugen på att betala 300kr för att höra det)?

Har du gått med det så länge och testat hemkurerna är det sannolikt bara en operation som kommer hjälpa. Nageltrång beror på att nagelroten är bredare än vad det finns plats till och nageln börjar växa in i huden. Det kan gå rätt långt, t.ex. i våras när jag operarade mitt hade jag bara två tredjedelar av nageln synlig, resten hade växt in i tån och gjorde förbannat ont.

Ring runt och kolla vilka vårdcentraler som utför sådana här ingrepp. Det finns två olika operationer att göra när man har nageltrång, det är olika från läkare till läkare vilken de använder sig av. Under den första "gräver" man sig in och avlägsnar den delen av nageln som har vuxit fel samt skrapar väck dess rot. Detta ingrepp gör inte det minsta ont tack vare bedövningen men så fort den släppt får du hoppas att du tryckt i dig en tio panodil och somnat. Sen är risken för att skiten går upp och börjar blöda ganska stor, så någon annan motion än att gå från tv'n till kylen är inte att rekommendera den närmsta veckan. Metod nummer två består av att man avlägsnar nageln helt och hållet samt skrapar väck en del av roten. Denna metod gör inte heller det minsta ont, men skillnaden är att den inte gör ont efter att bedövningen släppt heller. Du riskerar inga blödningar, det gör inte ont att vara utan nagel och den växer snabbt ut igen. Jag var ute i joggingspåret bara en dag senare. Jag kommer dessvärre inte ihåg vad de olika metoderna heter, du kanske kan hitta det på nätet någonstans. Med hyffsad erfarenhet eftersom jag provat båda metoderna kan jag råda dig att FÖR H*****E välja metod nummer två :thumbup: .

jakke
2004-12-06, 23:05
Har du gått med det så länge och testat hemkurerna är det sannolikt bara en operation som kommer hjälpa. Nageltrång beror på att nagelroten är bredare än vad det finns plats till och nageln börjar växa in i huden. Det kan gå rätt långt, t.ex. i våras när jag operarade mitt hade jag bara två tredjedelar av nageln synlig, resten hade växt in i tån och gjorde förbannat ont.

Ring runt och kolla vilka vårdcentraler som utför sådana här ingrepp. Det finns två olika operationer att göra när man har nageltrång, det är olika från läkare till läkare vilken de använder sig av. Under den första "gräver" man sig in och avlägsnar den delen av nageln som har vuxit fel samt skrapar väck dess rot. Detta ingrepp gör inte det minsta ont tack vare bedövningen men så fort den släppt får du hoppas att du tryckt i dig en tio panodil och somnat. Sen är risken för att skiten går upp och börjar blöda ganska stor, så någon annan motion än att gå från tv'n till kylen är inte att rekommendera den närmsta veckan. Metod nummer två består av att man avlägsnar nageln helt och hållet samt skrapar väck en del av roten. Denna metod gör inte heller det minsta ont, men skillnaden är att den inte gör ont efter att bedövningen släppt heller. Du riskerar inga blödningar, det gör inte ont att vara utan nagel och den växer snabbt ut igen. Jag var ute i joggingspåret bara en dag senare. Jag kommer dessvärre inte ihåg vad de olika metoderna heter, du kanske kan hitta det på nätet någonstans. Med hyffsad erfarenhet eftersom jag provat båda metoderna kan jag råda dig att FÖR H*****E välja metod nummer två :thumbup: .

Tack!!Äntligen ett svar jag önskade mig.. Tror dock detta får vänta till efter tenta perioden, har inte råd att missa massa dagar pga. extremt ont.

Hades
2004-12-07, 00:55
Äh. Jag har gjort operation nr 1 på båda mina stortår och visst, det gjorde lite ont på kvällen när bedövningen hade släppt, men jag kunde iaf gå till skolan dagen efter, eller om det var två dagar efter. Tycker det värsta var när de satte bedövningen i tån, finns ju inte direkt mycket kött att sticka i.

blekfet2
2004-12-07, 05:05
Jag har nu vandrat omkring med mitt nageltrång sen mitten på mars(fick det såklart av m90 kängorna). Har testat diverse hemkurer men inget verkar hjälpa. Även testat att sticka hål med en kanyl fast det rann inte ut ngn vätska.
Så finns det fler med erfarenhet? Hjälper en läkare eller säger dom bara kom tillbaka om 14 dagar?(är inte sugen på att betala 300kr för att höra det)?




fick det oxå när jag gjorde lumpen, men ja var man nog att operera själv med ett rakblad, skar av cirka en cm kött....fan vad ont det gjorde...=)

:smash:

Janne
2004-12-07, 08:41
Jag fick det också i lumpen...skrapade roten en gång hos läkaren på basen, det kom tillbaka. Gick senare till vårdcentralen och klippte bort samt skrapade bort roten igen, sen dess har det inte kommit tillbaka (7 år sen).

Ingreppet verkar inte vara direkt avancerat om vårdcentralen jag hade då klarade av det!

Nackdelen för mig var att ingen av läkarna fick bedövningen att ta alls (fick tre sprutor i lumpen har jag för mig), så man kan nog lungt påstå att det gjorde ont. Sjukt ont vad jag kommer ihåg t.o.m.

Hoppas du har bättre tur med bedövningen än vad jag hade :)

jakke
2004-12-07, 09:40
Jag fick det också i lumpen...skrapade roten en gång hos läkaren på basen, det kom tillbaka. Gick senare till vårdcentralen och klippte bort samt skrapade bort roten igen, sen dess har det inte kommit tillbaka (7 år sen).

Ingreppet verkar inte vara direkt avancerat om vårdcentralen jag hade då klarade av det!

Nackdelen för mig var att ingen av läkarna fick bedövningen att ta alls (fick tre sprutor i lumpen har jag för mig), så man kan nog lungt påstå att det gjorde ont. Sjukt ont vad jag kommer ihåg t.o.m.

Hoppas du har bättre tur med bedövningen än vad jag hade :)
Jo, annars får jag gå in på toan och proppa i mig egenhavda piller.

Menigar
2004-12-07, 12:37
Jag har nu vandrat omkring med mitt nageltrång sen mitten på mars(fick det såklart av m90 kängorna). Har testat diverse hemkurer men inget verkar hjälpa. Även testat att sticka hål med en kanyl fast det rann inte ut ngn vätska.
Så finns det fler med erfarenhet? Hjälper en läkare eller säger dom bara kom tillbaka om 14 dagar?(är inte sugen på att betala 300kr för att höra det)?

Jag fick operera mitt nageltrång 3 gånger, det hjälpte inte.
Så till slut gav jag upp och ryckte av hela nageln. Gjorde förjävligt ont i några veckor men sen dess har det inte varit några problem :thumbup:

Pingu
2004-12-07, 13:51
Jag har opererat otaliga ggr på båda stortåarna. Dom har etsat på nagelbanden eller vad det nu hette så att det inte kan växa ut någon ny nagel (ca 2/5 delar av nageln är borta) på varje tå. Har varit utan problem i säkert 4 år nu.

henke1001
2004-12-07, 14:09
jag hade nageltrång på stortån när jag var runt 15... gick till öppen mottagning och fick en tid kanske några dagar efter... De gjorde en liten (äcklig) operation sen var det över... ingen smärta eller nåt, bara ett problem: jag kollade på när de opererade så jag hade mentalt ont ett par veckor istället :smash: de klippte upp halva tå nageln rakt in mot tån och slet bort nagel. sen tog de bort all var och skit sen var det slut :D jag hade inga problem att få operationen iaf... om du får en operation KOLLA INTE PÅ NÄR DE OPERERAR! :whipped: