handdator

Visa fullständig version : Vad göra åt hög ämnesomsättning?


MFF
2004-12-06, 19:06
Hej

Jag har hög ämnesomsättning, eftersom jag förbränner fler kalorier än en person med låg förbränning. Jag tränar inget heller.

En person med hög ämnesomsättning måste äta mer för att växa (både fett och muskler). Den har det svårare att lägga på sig fett samt muskler med tanke på att den måste tänka på att hela tiden äta, alltså fler gånger per dag. Detta för att inte kroppen ska bryta ned sig själv.

Hur kan en person få hög ämnesomsättning, och kan man göra nåt åt saken?
Och är förbränningen extra hög på natten? Jag känner mig faktiskt lite smalare kring magen när jag vaknar på morgonen.

/Kalle :eating:

Yxel
2004-12-06, 19:10
Du har inget kvar i magen, därför känner du dig smalare. (Skulle jag tro)

Tror det enda sättet är att äta mycket och ofta. Borde inte vara så svårt att sätta i sig 5000kcal med bra och nyttig mat.

Jay-Z
2004-12-06, 19:12
Hej

Jag har hög ämnesomsättning, eftersom jag förbränner fler kalorier än en person med låg förbränning. Jag tränar inget heller.


Tacka din lyckliga stjärna för att du har lätt att deffa sedan. Under tiden är det väl bara att käka en massa alt. köra med en gainer? :thumbup:

Zakath
2004-12-06, 19:16
Förbränningen ligger på minimum när man sover.

Du har antagligen inte SÅ hög förbärnning som du tror..
Säg vad väger du, längd, ålder och kön?
Sen kan du gärna skriva upp vad du äter en standard-dag så kan vi hjälpa dig mer!

Lösningen kommer med 99% säkerhet inkludera mer mat :thumbup:

jwzrd
2004-12-06, 19:35
Är det något du har fått bekräftat (det med den höga ämnesomsättningen), eller är det så att du helt enkelt äter väldigt lite bara? Skriv ned vad du äter från morgon till kväll ett par dagar, sen räknar du ut hur mycket energi du ätit.

Muaytudd
2004-12-06, 19:42
Om du har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier så kan jag tipsa dig om att hälla i några matskedar olja i prottedrinkarna (om du drar sådana under dagen). Linfröolja t.ex.

Jag håller däremot med ovanstående om att du borde sätta dig ner och räkna på hur mycket du äter och hur mycket du gör av med. Det blir så mycket enklare än att höfta.

Mvh

MFF
2004-12-06, 20:49
Jag äter inte speciellt mycket per dag. En av anledningarna är att min matlust inte är den bästa (misstänker att den minskat pga stress i samband med jobb). Tränar som sagt ej, fast har ett rörligt arbete. Jag hade varit glad ifall jag ätit mycket och samtidigt haft hög ämnesomsättning, men så är ej fallet.

Vad och hur mkt jag äter en vanlig dag (inga stora portioner direkt):

Morgon: havregrynsgröt med ett glas mjölk
Förmiddag: en frukt
Lunch: pasta med köttfärssås eller ris med kyckling
Eftermiddag: en frukt
Middag (kvällsmålstid): någon rätt blir det och den sista för dagen

Ålder: 24
Vikt: 75 kg
Längd: 180 cm

Är lösningen att komplettera med protientillskott/gainer? Men tar kroppen upp dessa tillskott utan fysisk träning i form av styrketräning?

Zakath
2004-12-06, 21:24
Jag äter inte speciellt mycket per dag. En av anledningarna är att min matlust inte är den bästa (misstänker att den minskat pga stress i samband med jobb). Tränar som sagt ej, fast har ett rörligt arbete. Jag hade varit glad ifall jag ätit mycket och samtidigt haft hög ämnesomsättning, men så är ej fallet.

Vad och hur mkt jag äter en vanlig dag (inga stora portioner direkt):

Morgon: havregrynsgröt med ett glas mjölk
Förmiddag: en frukt
Lunch: pasta med köttfärssås eller ris med kyckling
Eftermiddag: en frukt
Middag (kvällsmålstid): någon rätt blir det och den sista för dagen

Ålder: 24
Vikt: 75 kg
Längd: 180 cm

Är lösningen att komplettera med protientillskott/gainer? Men tar kroppen upp dessa tillskott utan fysisk träning i form av styrketräning?




Jag förstår verkligen inte varför du säger att du har hög ämnesomsättning :rolleyes:
Med det matintaget hade jag förväntat mig en vikt närmare 60kg... Och om du itne tränar, varför vill du då väga mer?

davidh
2004-12-07, 15:06
Morgon: havregrynsgröt med ett glas mjölk
Förmiddag: en frukt
Lunch: pasta med köttfärssås eller ris med kyckling
Eftermiddag: en frukt
Middag (kvällsmålstid): någon rätt blir det och den sista för dagen

Ålder: 24
Vikt: 75 kg
Längd: 180 cm

Är lösningen att komplettera med protientillskott/gainer? Men tar kroppen upp dessa tillskott utan fysisk träning i form av styrketräning?

finns folk här på forumet som äter det till frukost hehehe :cool:

nej jag tror inte att lösningen är att kompletera med gainers. Lösningen är mer vanlig mat, speciellt då du inte tränar. Jag hade också lite problem med matlusten ibland förut men man vänjer sig ganska snabbt. Nu är det inga som helst problem :)

Lycka till.

MFF
2004-12-08, 20:57
Jag förstår verkligen inte varför du säger att du har hög ämnesomsättning :rolleyes:
Med det matintaget hade jag förväntat mig en vikt närmare 60kg... Och om du itne tränar, varför vill du då väga mer?


Jag har funderat på att börja träna smått (styrketräning). Men är rädd för att jag ska gå ner i vikt istället för upp, pga det låga matintaget. Jag har tyvärr ingen större matlust att börja äta mer om jag ska börja lyfta skrot. :bpump:

Man and Machine
2004-12-08, 21:25
Jag har funderat på att börja träna smått (styrketräning). Men är rädd för att jag ska gå ner i vikt istället för upp, pga det låga matintaget. Jag har tyvärr ingen större matlust att börja äta mer om jag ska börja lyfta skrot. :bpump:

Mer mat är nog det ända sättet. Eftersom du inte tränar finns det inga kalorier att spara genom minskad träning.

Saj
2004-12-08, 21:37
Jag har funderat på att börja träna smått (styrketräning). Men är rädd för att jag ska gå ner i vikt istället för upp, pga det låga matintaget. Jag har tyvärr ingen större matlust att börja äta mer om jag ska börja lyfta skrot. :bpump:

Jag skulle gissa på att om du börjar träna, så kommer matlusten öka på grund av just träningen. När du gör av med energin kommer kroppen skrika efter mer, och det blir lättare att äta mer. På så vis får du antagligen bättre matlust även då du inte tränar!

Så mitt tips är, lyft vikter och aptiten kommer på det! :eating:

Johan
2004-12-09, 11:49
Precis som Saj säger så kommer säkert hungern med träningen, annars kan du försöka få i dig energitätare livsmedel.
En fläskig gainer efter ett träningspass kan ju innehålla väldigt många kcal.

jwzrd
2004-12-09, 12:05
Du äter alltså som en bofink, har ingen matlust men tror fortfarande att du har hög ämnesomsättning? Jag skulle tippa på motsatsen nästan. Normal till kanske något låg.