handdator

Visa fullständig version : nätverkshjälp


Garnax
2004-12-06, 16:58
Har precis byggt ihop min andra dator och ska skappa ett nätverk till min andra dator.

Båda lirar XP pro med SP1.

Nu till det roliga.

Jag har ett modem från bredbandsbolaget som har portar för 3 datorer, så jag skulle vilja ha ett fungerade nätverk med 2 datorer utan en extra hub utan via modemet.

Går detta?

Om det går hur gör man...

Jag tillhör gruppen som kan göra nästan allt vid en dator men inte bygga nätverk...mest för det aldrig har behövts...

Tack på förhand

ölobrännvin
2004-12-06, 17:20
Jag vet inte om det går men annars så sätter du i ett nätverkskort till i första datorn och så kör du en nätverkskabel till andra datorn,så har du fast ip på ena kortet och internet på andra kortet om en säger. Det funkar bra för mej allafall, hoppas det löser sej det finns nog folk som kan mer än jag här :)

Garnax
2004-12-06, 17:22
Jo det går naturligtvis...om en säger.

Men jag hade hoppats på 1 kort i var sen kabel från båda till modemet och sen på något vänster vill jag då ha ett fungerande nätvark mellan datorerna med modemet som knutpunkt om en säger ;)

acke_t
2004-12-06, 17:23
om ditt "modem" är en nat-router lr liknande, vilket den borde vara om där går att plugga in mer än en dator, så borde det i princip bara vara att stoppa in sladden och börja surfa pr0n

acke_t
2004-12-06, 17:24
iaf om du kör modemet routern som dhcp server, annars får du ta å ställa in en ip i nätverksinställningarna oxå

ölobrännvin
2004-12-06, 17:35
Har du provat att bara bånga in kabeln för att se vad som händer Garnax ?
Vad står det i manualen den kanske kan hjälpa !

reaper
2004-12-06, 19:03
Skriv vad du har för modem så kan jag kolla upp vad den har för funktioner. Antar att det är en router med switchmodul och isf är det inga probs att fixa igång nätverket.

Yankeee
2004-12-06, 19:06
Vad är det för funktioner du vill ha? Är det bara att flytta filer är det kanske lättare med en ftp-server.

Garnax
2004-12-06, 19:08
nej jag har inte bara kört in kontakten...

Då lär den få en internat anslutning och innan jag gör det vill jag ha in antivirus bradväggar och windows uppgraderingar...

modemet är av märket

XAVi

model name: X7722r+

Levereras med bredbandsbolagets 10Mbit via telejacket...

på baksidan finns det 1 port för telefoni och sen 3 för datornätverk.

Manualen är bara en basic kom igång...står inget om det går att köra nätverk med modemet enbart...

Yankeee
2004-12-06, 19:11
Det är ju bara att sätta in winxp:s inbyggda brandvägg. Fungerar hur bra som helst och man slipper något drygt externt program. Du får ju inget virus om du inte tankar ner något. Alltså räcker brandväggen i början.

Garnax
2004-12-06, 19:13
Senast jag kopplade in internet utan att fixat med allt tog det mindre än 1 min innan jag hade blaster med flera.

Nu mer gör jag det grundligt...

Yankeee
2004-12-06, 19:14
Senast jag kopplade in internet utan att fixat med allt tog det mindre än 1 min innan jag hade blaster med flera.

Nu mer gör jag det grundligt...

Hur kan du få det med en aktiv brandvägg?

acke_t
2004-12-06, 19:19
så länge du inte forwardar en massa portar kommer ju modemet i princip agera hårdvarubrandvägg

Garnax
2004-12-06, 19:26
Så nu sitter nätverkskabeln från dator #2 i modemet, allt lyser och funkar...men jag får ingen kontakt med internet...än iaf...

Garnax
2004-12-06, 19:41
så då funkar internet på båda datorerna via samma modem.


Nu behöver jag alltså ganska utförlig hjälp för att få ett nätverk av detta :)

Yankeee
2004-12-06, 19:42
Vad vill du ha för funktioner? Det är inte alltid ett "nätverk" är bästa alternativet.

Garnax
2004-12-06, 19:50
Jag vill kunna skicka filer (stora) snabbt mellan datorerna, vore bra om jag kunde dela dvd-brännare. Dela mappar...

Har dvd brännare i båda men att t.ex kunna bränna från en dvd film från 1 dator till båda brännarna samtidigt...

reaper
2004-12-06, 20:16
Antar att du har lagt dom i samma ip-nät? Det är bara att dela ut en mapp genom att högerklicka på den och sen dela ut. Går också att ansluta nätverksenheter till utdelade mappar. Skickar du mycket filer är det nästan lättast att slänga upp en ftp-server på ena datorn. Det går att dela ut cd-spelare och brännare mm också om du vill det.

Garnax
2004-12-06, 20:22
vill inte ha en ftp, har haft det förr och det handlar om att jag inte vill ha bulletproof igång, o att jag måste ha det igång hela tiden....

jag antar att jag får försöka själv...lagt dom på samma ipnät...

jag stoppade i båda nätverkskablarna i modemet...båda datorerna har internet.

acke_t
2004-12-06, 21:37
som sagts tidigare , fildelning i windows, det funkar bra, men kanske inte alltid e så jättesäkert.

Micke84
2004-12-06, 21:40
vill inte ha en ftp, har haft det förr och det handlar om att jag inte vill ha bulletproof igång, o att jag måste ha det igång hela tiden....

jag antar att jag får försöka själv...lagt dom på samma ipnät...

jag stoppade i båda nätverkskablarna i modemet...båda datorerna har internet.


BBB's modem klarar av internt nätverk men den funktionen är avslagen. Du behöver lösen till deras modem för att kunna ändra detta. Detta ger de inte ut. Så fungerade det iaf för 6mån sen när jag jobbade där.

// Micke

mike82
2004-12-06, 22:55
Får nog installera IPX och File & Printer sharing för att det ska fungera.
Om inte modemet har en brandvägg så fixa en som du kan konfigurera ordentligt.
Fildelning med windows är inte allt för säkert... :)