handdator

Visa fullständig version : Risgrynsgröt


johnnytex
2004-12-06, 15:13
Så ja nu börjas det med risgrynsgröt :)

Min fråga är hur står det till med näringsvärdet för denna goda gröt? Hur högt GI? Något man skulle kunna smälla i sig efter träningen kanske?

Johan
2004-12-06, 15:44
Lågt GI men högt II, inte alls optimalt efter träning tyvärr.
Näringsvärdet finns väl på SLV hemsida.
Men det är väldigt gott och hör julen till :eating:

King Grub
2004-12-06, 16:40
Det GÅR väl att göra den nyttig genom att koka på fettsnål mjölk, spara in på sockret och använda fullkornsris... men hur god är den då?

johnnytex
2004-12-06, 17:49
Attsingens då, jag som tog en porttion nu när jag kom hem efter tränignen...pajjade jag återhätmingen nu? (jag åt potatis och fisk som huvudumål efter)...

Johan
2004-12-06, 17:56
En gång är väl ingen gång..
Men har du inget vassle och snabba kolhydrater du kan inta efter träning?

Efter jag har dragit ner på sockret markant så hamnar risgrynsgröt nästan i efterrätt kategorin för mig, smakmässigt alltså.

johnnytex
2004-12-06, 18:01
En gång är väl ingen gång..
Men har du inget vassle och snabba kolhydrater du kan inta efter träning?

Efter jag har dragit ner på sockret markant så hamnar risgrynsgröt nästan i efterrätt kategorin för mig, smakmässigt alltså.

Hehe jo jag vet, åt efterrätt först, i tron om att risgrynsgröten gav hög insulinutsöndring... :(

Nja jag har ju inte det, funderar på huruvida man ska göra, köpa någon färdig gainer eller köpa så man kan blanda sin egen....?

Johan
2004-12-06, 18:48
Vassle och malto finns att köpa här i kolos egna webshop, bara att blanda ihop.
Skulle 25kg säcken med malto vara för mycket och du inte har nån att dela med så finns det dextropur(druvsocker) i 400g förpackningar att köpa på Ica för runt 20lappen.

johnnytex
2004-12-06, 20:20
Vassle och malto finns att köpa här i kolos egna webshop, bara att blanda ihop.
Skulle 25kg säcken med malto vara för mycket och du inte har nån att dela med så finns det dextropur(druvsocker) i 400g förpackningar att köpa på Ica för runt 20lappen.

Exells protein kanske nåt man får införskaffa nu inför jul :cool: ?