handdator

Visa fullständig version : Tidpunkt för ALA vid deff vs vanlig kosthållning?


joa
2004-12-06, 14:49
Är normalt sett ganska konservativ med mina kosttillskott. Vassle + malto, glutamin och Omega-3 är väl vad jag använder.
Eftersom jag är en non-responder på kreatin har jag fått upp ögonen för ALA. Den skall ju även förbättra insulinresistansen vilket gör att den borde passa alldeles utmärkt vid deff.
Skiljer sig tidpunkt och mängd beroende på vilket syfte man tar det för (deff vs vanlig kosthållning)?
30 minuter innan måltid utspritt över dagen är det jag uppfattat.

//Jocke

Stab
2004-12-06, 15:02
Är normalt sett ganska konservativ med mina kosttillskott. Vassle + malto, glutamin och Omega-3 är väl vad jag använder.
Eftersom jag är en non-responder på kreatin har jag fått upp ögonen för ALA. Den skall ju även förbättra insulinresistansen vilket gör att den borde passa alldeles utmärkt vid deff.
Skiljer sig tidpunkt och mängd beroende på vilket syfte man tar det för (deff vs vanlig kosthållning)?
30 minuter innan måltid utspritt över dagen är det jag uppfattat.

//Jocke

Nääh, deff eller inte spelar ingen roll. Du tar det 30min innan måltid att rekomendera är att köpa det i pulver form pga det grymt mycket billigare priset. Och du skall ligga på minst 0.5gram ED en bra grund är att börja där och höja om du inte märker nått.. mellan 0.5-2gram ED iaf. GL :hbang:

tinus
2004-12-06, 15:05
Glöm inte bort att öka vattenintaget också när du tar ALA..Annars kan du få en fruktansvärd huvudvärk..tro mig, den var inte att leka med :rolleyes: ;)

joa
2004-12-06, 15:20
Det är alltså vätskedrivande!? Är redan en vattenmissbrukare som försöker dra ner så det borde inte vara något problem.


"-Hej, jag heter Jocke och är vattenmissbrukare"

Sverker
2004-12-06, 15:47
Det är alltså vätskedrivande!? Är redan en vattenmissbrukare som försöker dra ner så det borde inte vara något problem.



Har jag faktiskt inte läst eller hört.
Däremot kan du säkert få kraftig huvudvärk av att blodsockret blir lägre.

Men visst. Kombinerar man ALA med kreatin så borde man rimligen binda upp mer vatten i musklerna och därmed behöva mer vatten också.

Knäböj
2004-12-06, 16:23
Nääh, deff eller inte spelar ingen roll. Du tar det 30min innan måltid att rekomendera är att köpa det i pulver form pga det grymt mycket billigare priset. Och du skall ligga på minst 0.5gram ED en bra grund är att börja där och höja om du inte märker nått.. mellan 0.5-2gram ED iaf. GL :hbang:
Köp inte pulver! Liponsyran är inkapslad pga den helt enkelt inte är stabil/hållbar i vanliga luften. Dosering beror på hur mycket som är r-ala resp. s-ala,så jag rekommenderar ingen dosering utan det är bara att gå ut försiktigt och sedan höja lite. Ett riktigt racemat r/s-ala ska inte behöva "överdoseras" för bra effekt. Jag ligger just nu på 400mg av märke X,o det känns likadant som 2000mg av märke Y gjorde...Något att tänka på med tanke på att båda säger sig innehålla samma sak... :rolleyes:

joa
2004-12-07, 07:24
Tack för svaren så långt.
Har inga tankar på pulver faktiskt. Läst lite i andra trådar och kommit fram till det.
Verkar aldrig som man specar andelen R-ALA.
Fairings har dock fått god kritik vad jag förstår!?

//Jocke

Stab
2004-12-07, 11:58
Köp inte pulver! Liponsyran är inkapslad pga den helt enkelt inte är stabil/hållbar i vanliga luften. Dosering beror på hur mycket som är r-ala resp. s-ala,så jag rekommenderar ingen dosering utan det är bara att gå ut försiktigt och sedan höja lite. Ett riktigt racemat r/s-ala ska inte behöva "överdoseras" för bra effekt. Jag ligger just nu på 400mg av märke X,o det känns likadant som 2000mg av märke Y gjorde...Något att tänka på med tanke på att båda säger sig innehålla samma sak... :rolleyes:

ALA pulver från NF är något som jävligt många köper, och på andra forum talas det väl om det spec. pga priset iaf.

Knäböj
2004-12-07, 16:52
Tack för svaren så långt.
Har inga tankar på pulver faktiskt. Läst lite i andra trådar och kommit fram till det.
Verkar aldrig som man specar andelen R-ALA.
Fairings har dock fått god kritik vad jag förstår!?

//Jocke
Tips: Fairing,Eiselt,eller AST. Sen om det kallas för "Super r-ALA" eller nåt är bara o skita i...Det är blandningar allihop,men bra sådana verkar det som.