handdator

Visa fullständig version : gött soja protein!


skillz
2004-12-06, 13:19
e det nån som använder soja protein just nu??
käkar själv maxielits soja 90% 26g protein per drink..dricker 5 om dagen...växer sm ogräs...jäkligt nöjd faktsikt...va ändå väldigt många som snackade emot sojan innan jag bestämde mig för att testa...men nu känns det som rätt val!

har även köpt nytric efx..kan dock inte testa det ännu pga idiotisk förkylning!!
nån annan som testat nytric efx här på forumet som har lite reflektioner att dela med sig av?

mini_Arnold
2004-12-06, 13:53
vad kostar sån där sojaprotein ?

n1klas
2004-12-06, 15:22
Skulle vilja veta också vart du fick tag på det och vad det kostade?

skillz
2004-12-06, 16:24
139 kronor på maxielit för ett kilo då...det är okej tycker jag..använder ni själva soja protein?

Yxel
2004-12-06, 16:26
Kan man beställa det på nätet?

ölobrännvin
2004-12-06, 16:54
och hur är smaken ? Jag äter naturells soya protein, när jag har pengabrist, och det smakar verkligen fan !

aliquis
2004-12-06, 17:04
Vad är maxielit då? Får väl leta upp det. Jag äter det ju.

ölobrännvin: Hum, kan det bero på detta:
Vegetabiliskt protein, 73% sojaprotein, 1kg
66g protein, 10g kolhydrater, 13g fett, smakar halvbeskt och är "grusigt" som fan.
Pro 92, 500g
92g protein, 0g kolhydrater, 0g fett, smakar fan så mycket bättre.

Samma tillverkare, men hälsokostbutikerna brukar bara ha skabbproteinet. 500g av det kostar dock 94, brukar få dem för 79 men 1kg för 139 vore ju ännu bättre, speciellt om man kunde få 10kg för typ 1200..

aliquis
2004-12-06, 17:05
Fan vad schysst, röhnisch var återförsäljare för maxielit och instruktören på "jobbet" är röhnischgrabbens flickvän, måste jag försöka utnyttja på något vänster :)

aliquis
2004-12-06, 17:07
Skillz: Vad gäller eventuella nackdelar med soja så är det ju sojabönan som helhet det gäller isf, sojaisolatet innehåller ju antagligen i princip ingenting av det man misstänker eventuellt kan vara negativt (som eventuellt är positivt, men ändå).

n1klas
2004-12-06, 17:33
Finns det att köpa någonstans över nätet?

skillz
2004-12-06, 17:46
vet inte om jag åker på en direkt länkning nu men :nono: :nono: Jo, det gör du.
jag tycker smaken e helt okej..o jag va ändå väldigt kräsen när jag var yngre...jag blandar med lättmjölk..man får en eftersmak som man tycker e sådär dem tre första drinkarna typ..men sen har jag vant mig..tycker den är helt okej..den är inte god men den är helt okej jag dricker fem drinkar om dagen blir då 130 gram protein/dag..och jag väger 85kg...det fungerar bra för mig..jag är ju bara 18 också så jag reagerar ju starakre på protein än vad ni äldre gör i och för sig..och det är inte alls grusigt..men man får skaka om ordentligt kan bli lite klumpar men blir en pytte liten klump per drink så det är inget typ...


så att än så länge bara positiv, jag blir mer o mer övertygad om att de tär ett bra köp

skillz
2004-12-06, 17:48
Fan vad schysst, röhnisch var återförsäljare för maxielit och instruktören på "jobbet" är röhnischgrabbens flickvän, måste jag försöka utnyttja på något vänster :)


din gris!! ;)
hehe..men du måste ju testa..du kan ju inte få mer än nej liksom..hehe go for it! :devil:

aliquis
2004-12-06, 17:50
Finns det att köpa någonstans över nätet?
Tog mig ca 2 sekunder att ta reda på det, du borde kunna göra detsamma.
Att fråga här är meningslöst eftersom ingen kommer posta en länk ändå.

Stab
2004-12-07, 12:16
soya protein funkar väl å ta som en extra sak jämnsides riktigt proteintillskott osv. Dom flesta här i sverige har inte ätit soya till maten hela tiden så vi har inte ett bra soya upptag. För kroppen inte är van som tex. asiaterna är.. så att bara köra på soya protein är riktigt dåligt, men visst man kan väl ta det då som "extra" grej.. ja har en 850 tabbs burk för 60:- som innehåller 3333mg 90% soya per 10 tabbs å jag tar 10 om dagen, inga pengar direkt så funkar det så funkar det.. :smash:

aliquis
2004-12-07, 15:27
hela 3.3 gram protein för knappt kronan... vad tror du att de tabletterna skall ge?

vad gäller upptaget så låter det som skitsnack rätt igenom, varför skulle det inte tas upp.

skillz
2004-12-07, 16:07
funkar bra för mig..soja protein är för närvarande mitt ända proteintillskott ligger på lite drygt 1.5 gram per kilo och det har gett mig bra resultat, gått upp 3 kilo på tre veckor jag äter i och för sig som en gnu också men jag har lagt på mig bra med massa o börjat känna goda resultat i framfrallt basövningarna så jag vet inte..det här med upptaget känns lite som bull crap i mina öron...kan du styrka dina påståenden STAB om att det inte skulle tas upp ordentligt

n1klas
2004-12-07, 17:34
Tog mig ca 2 sekunder att ta reda på det, du borde kunna göra detsamma.
Att fråga här är meningslöst eftersom ingen kommer posta en länk ändå.

Trodde du kunna vart snäll å säja ja eller nej...

Sverker
2004-12-07, 18:15
I den råa sojabönan finns ämnen som blockerar enzymerna i magen som bryter ned protein till aminosyror sk trypsininhibitorer.

Dessa ämnen förstörs när sojan värmebehandlas och proteinet blir nu tillgängligt.



OBS detta gäller alla mäniskor oavsett ras och ursprung.

Stab
2004-12-07, 18:39
funkar bra för mig..soja protein är för närvarande mitt ända proteintillskott ligger på lite drygt 1.5 gram per kilo och det har gett mig bra resultat, gått upp 3 kilo på tre veckor jag äter i och för sig som en gnu också men jag har lagt på mig bra med massa o börjat känna goda resultat i framfrallt basövningarna så jag vet inte..det här med upptaget känns lite som bull crap i mina öron...kan du styrka dina påståenden STAB om att det inte skulle tas upp ordentligt

Har faktiskt inga källor jag kan paste:a ut men det är fakta jag fått från BBs och en rätt kunnig snubbe som säljer kosttillskott.. visst kanske det e lite skrock idet men jag tror verkligen inte att "vi" från norden som inte ens är vana med soya kan ta upp soyaprotein effektivt för träning men det får väl stå för mig då.

aliquis
2004-12-07, 19:01
Har faktiskt inga källor jag kan paste:a ut men det är fakta jag fått från BBs och en rätt kunnig snubbe som säljer kosttillskott.. visst kanske det e lite skrock idet men jag tror verkligen inte att "vi" från norden som inte ens är vana med soya kan ta upp soyaprotein effektivt för träning men det får väl stå för mig då.
jää, BBs, eliten inom vetenskapsmän :rolleyes:

Tur att vi är vana vid att äta errr.... exempelvis potatis, eller kanske jordnötter, eller... uhm.. jaja, whatever.

skillz
2004-12-07, 19:24
:eating:

tokke
2004-12-07, 19:31
jää, BBs, eliten inom vetenskapsmän :rolleyes:

Tur att vi är vana vid att äta errr.... exempelvis potatis, eller kanske jordnötter, eller... uhm.. jaja, whatever.

Du du du, ursprungligen kommer potatisen från Sydamerika, är du sydamerikan? Annars bör du fundera på om din kropp (som inte är sydamerikansk) kan tillgodogöra sig näringsämnena i potatisen. :rolleyes: (förlåt att jag sabba tråden...) Tummen upp för soja proteinet.

skillz
2004-12-08, 09:28
potatisen kom på 1600talet till vårt avlånga land så jag hoppas att vi lyckats "anpassa" oss på den tiden ;)

aliquis
2004-12-08, 12:54
oja, evolutionen går ju grymt snabbt just när det gäller livsmedel så där anpassar vi oss på ca 400 år, men inte på 40...

Maverick
2005-02-04, 11:27
haha här var det sandlåde nivå ;) istället för att vara barn så e det väll bara att prova elr låta bli om det funkar så märker ni det elr tvärt om, alla har olika uppfattningar om saker "thats life"! :love:

CroCop
2005-02-04, 14:57
Har läst att sojaprotein sänker vissa hormoner i kroppen som kan va bra att ha höga vid träning, stämmer det? och isf hur mycket?

King Grub
2005-02-04, 15:16
Har läst att sojaprotein sänker vissa hormoner i kroppen som kan va bra att ha höga vid träning, stämmer det? och isf hur mycket?

Det stämmer att sojaprotein sänker testosteronnivåerna.

"Serum testosterone statistically decreased but remained within limits of normal during therapy. Supplementation with soy protein powder (SPP) reversibly decreases testosterone levels in healthy men."

Goodin S, Shen F, Shih W, et al. Clinical and biologic activity of soy protein powder (SPP) in healthy male volunteers: effect on testosterone and luteinizing hormone (LH). Program and abstracts of the 40th annual meeting of the American Society of Clinical Oncology; June 5-8, 2004; New Orleans, Louisiana. Abstract 4611.

CroCop
2005-02-04, 15:46
Det stämmer att sojaprotein sänker testosteronnivåerna.

"Serum testosterone statistically decreased but remained within limits of normal during therapy. Supplementation with soy protein powder (SPP) reversibly decreases testosterone levels in healthy men."

Goodin S, Shen F, Shih W, et al. Clinical and biologic activity of soy protein powder (SPP) in healthy male volunteers: effect on testosterone and luteinizing hormone (LH). Program and abstracts of the 40th annual meeting of the American Society of Clinical Oncology; June 5-8, 2004; New Orleans, Louisiana. Abstract 4611.
Den givna följdfrågan, hur mycket sänker det testot? hittade häromdagen sojabiffar med 72% proteinhalt i, till väldigt väldigt lågt pris, men är det värt?

King Grub
2005-02-04, 16:20
Hur mycket är inte något som går att sätta en exakt procentsiffra på, som stämmer för alla. Individuell variation. Sänkningen räknas som signifikant, men den var inte tillräcklig för att sänka nivåerna under vad som räknas som normalt, för någon deltagare i studien.

CroCop
2005-02-04, 22:56
Hur mycket är inte något som går att sätta en exakt procentsiffra på, som stämmer för alla. Individuell variation. Sänkningen räknas som signifikant, men den var inte tillräcklig för att sänka nivåerna under vad som räknas som normalt, för någon deltagare i studien.
Okej. inte riktigt vad jag hoppats på, för "inte tillräckligt för att sänka nivåerna under det som räknas som normalt" låter inte särskillt betryggande, trodde mig ha hittat en fullvärdig och bra proteinkälla som samtidigt var billig :/ Aja får väl fortsätta på den ensidiga tonfisk/kycklingvägen dårå.. :)

Pdaddy
2005-02-04, 23:06
VARFÖR SOJA ??? *slap*

*kissass* BLÄÄÄ