handdator

Visa fullständig version : Laktos, Kasein och Vassle


jwzrd
2004-12-06, 11:34
Jag undrar lite om hur det ser ut idag med proteintillskott och laktosinnehåll. Jag sökte lite i det här forumet och hittade rekomendationer om att äta proteintillskott med kasein som huvudsaklig proteinkälla för oss laktosintoleranta. Men .. jag käkade en burk Protec+ och det var rena döden för mig mage, och jag får rekomenderat för mig att inte käka kaseintillskott i "hälsobutikerna". Det enda nuvarande tillskott min mage inte har några större problem med är Twinlanbs Triple Whey Fuel, och den kostar som bekant en smärre förmögenhet.

Så vad tycker grabbarna och tjejerna? Bara att fortsätta sälja sig för att ha råd med Twinlab? :D

aliquis
2004-12-06, 11:43
Visst det inte i princip laktosfria isolat? Om inte annat kan du väl köpa ett protein med äggvita istället?

jwzrd
2004-12-06, 11:47
Jag tycker kosttillskottsbranchen och hela den bataningssvängen är så fantastiskt ointressant, så jag har ingen aning om vad som finns :)

Men jag har fått för mig att jag vill ha ett kaseinproteinpulver eftersom blahblah långsamt blahblah. Är det inte billigare än ett bra vassle också? Finns det förresten vassleisolat att köpa i vanliga kosttillskottaffärer?

TTT
2004-12-06, 11:47
EAS har ett par 99% laktosfria proteintillskott.
Tror dock att det är vasslehydrolysat.

jwzrd
2004-12-06, 11:49
Hur ligger vassletillskotten generellt mot kaseintillskotten då? Jag inbillar mig att det är mindre mängd laktos i vassledito, eller hur ser det ut?

TTT
2004-12-06, 11:55
Jo kassein återfinns ju för det mesta i mjölk så. :P
Skulle kolla efter micellärt kassein om jag var du.. läste något om att det var den renaste naturliga formen av kassein.

jwzrd
2004-12-06, 11:57
Jo kassein återfinns ju för det mesta i mjölk så. :P
Skulle kolla efter micellärt kassein om jag var du.. läste något om att det var den renaste naturliga formen av kassein.

Både kasein och vassle kommer från mjölk :)

z_bumbi
2004-12-06, 12:00
Det går lättare (Billigare.) att framställa kasein med hög proteinhalt och låg laktoshalt än vad det går att göra ett vassle med de egenskaperna.
Kollar man i webshopen så är Slow protein rent kasein, Completen är kasein och vassle (50/50) och sen finns det numera även isolat. Prisbilden återspeglar även kostnaden att tillverka varje produkt (Exakt hur mycket får någon annan diskutera.).
Ska man ha så billigt protein som möjligt men med låg laktoshalt så är det alltså rent kasein som gäller.

TTT
2004-12-06, 12:17
Både kasein och vassle kommer från mjölk :)

haha ja, my bad. Tänker ibland inte längre än vad näsan räcker. =P

Men hur är det med kalciumkaseinat då? med laktosnivåer d.v.s.

Sverker
2004-12-06, 15:57
haha ja, my bad. Tänker ibland inte längre än vad näsan räcker. =P

Men hur är det med kalciumkaseinat då? med laktosnivåer d.v.s.


Tittar du i shopen så har Slow Protein 0.3 % laktos till 87 % protein.
Nu deklareras det som kaseinat men jag ger allt på att det är kalcium-kaseinat i Slow Protein.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121

TTT
2004-12-06, 16:21
Tittar du i shopen så har Slow Protein 0.3 % laktos till 87 % protein.
Nu deklareras det som kaseinat men jag ger allt på att det är kalcium-kaseinat i Slow Protein.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121

Och det var ett överkomligt pris för mig som fattig student. =P

Fairing
2004-12-06, 20:24
Tittar du i shopen så har Slow Protein 0.3 % laktos till 87 % protein.
Nu deklareras det som kaseinat men jag ger allt på att det är kalcium-kaseinat i Slow Protein.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121

helt rätt (som vanligt) Sverker , det är Kalcium Kaseinat i sloow protein

EiseltUK
2004-12-08, 15:36
Jag undrar lite om hur det ser ut idag med proteintillskott och laktosinnehåll. Jag sökte lite i det här forumet och hittade rekomendationer om att äta proteintillskott med kasein som huvudsaklig proteinkälla för oss laktosintoleranta. Men .. jag käkade en burk Protec+ och det var rena döden för mig mage, och jag får rekomenderat för mig att inte käka kaseintillskott i "hälsobutikerna". Det enda nuvarande tillskott min mage inte har några större problem med är Twinlanbs Triple Whey Fuel, och den kostar som bekant en smärre förmögenhet.

Så vad tycker grabbarna och tjejerna? Bara att fortsätta sälja sig för att ha råd med Twinlab? :D

Det är troligen proteinsammansättningen du inte tål i Protec+. Kaseinhalten ligger på ca 0.3 %, men ibland kan det (micellära)kaseinet ställa till problem om man är känslig. Det har vi hört några gånger tidigare. Du kan i så fall testa rent kalciumkaseinat eller ett vassleprotein med låg laktoshalt (antingen isolat eller wheyfx). Fairing har vassleisolat och kaseinat som du kan beställa på Kolozzeum.

Om du kan äta Triple Whey så verkar du tåla laktos för det är ganska mycket laktos i den, men om du inte tar så stora drinkar så kanske det funkar även om du är laktosintolerant.

/ Henrik

aliquis
2004-12-08, 20:36
EAS har ett par 99% laktosfria proteintillskott.
Tror dock att det är vasslehydrolysat.
lol, ja så kan man ju också se på det, eller som att det har 1% laktos ;D

Om du nu inte ska ha det efter träning och det fick vara långsamt osv kan du väl nästan lika gärna ta sojaprotein så är det garanterat ingen laktos, eller ägg.

aliquis
2004-12-08, 20:37
Jo kassein återfinns ju för det mesta i mjölk så. :P
Skulle kolla efter micellärt kassein om jag var du.. läste något om att det var den renaste naturliga formen av kassein.
Borde inte risken vara STÖRRE att det är laktos i det ju mer "naturligt" det är? Ett processat kasein kanske inte innehåller lika mycket micellärt kasein om det nu heter så men det är kanske renare.

Fairing
2004-12-08, 21:06
Det är troligen proteinsammansättningen du inte tål i Protec+. Kaseinhalten ligger på ca 0.3 %, men ibland kan det (micellära)kaseinet ställa till problem om man är känslig. Det har vi hört några gånger tidigare. Du kan i så fall testa rent kalciumkaseinat eller ett vassleprotein med låg laktoshalt (antingen isolat eller wheyfx). Fairing har vassleisolat och kaseinat som du kan beställa på Kolozzeum.

Om du kan äta Triple Whey så verkar du tåla laktos för det är ganska mycket laktos i den, men om du inte tar så stora drinkar så kanske det funkar även om du är laktosintolerant.

/ Henrik

Åh fan. är det bara 0,3% kasein i protec.... trodde i alla fall at det var 70% :laugh:

EiseltUK
2004-12-08, 23:53
Åh fan. är det bara 0,3% kasein i protec.... trodde i alla fall at det var 70% :laugh:

Jag måste vara litte snurrig idag. Stavade inlkuderad som inklödderad på Exhale... :D

Jag menar givetvis att det är 0.3 % laktos om det var någon som missuppfattade.

/ Henrik

jwzrd
2004-12-09, 10:48
Det är troligen proteinsammansättningen du inte tål i Protec+. Kaseinhalten ligger på ca 0.3 %, men ibland kan det (micellära)kaseinet ställa till problem om man är känslig. Det har vi hört några gånger tidigare. Du kan i så fall testa rent kalciumkaseinat eller ett vassleprotein med låg laktoshalt (antingen isolat eller wheyfx). Fairing har vassleisolat och kaseinat som du kan beställa på Kolozzeum.

Om du kan äta Triple Whey så verkar du tåla laktos för det är ganska mycket laktos i den, men om du inte tar så stora drinkar så kanske det funkar även om du är laktosintolerant.

/ Henrik

Skumt. Dricker jag ett glas mjölk så förvandlas magen till en zeppelinare, kallsvettig, ont i huvudet, släpper zyklon-b ur diverse kroppsöppningar osv. Men jag fixar utan problem att dra i mig 150g om dagen i protein från Triple Whey.

Med Protec+ fixade jag 20g 1-2 gånger om dagen utan att må dåligt.

EiseltUK
2004-12-09, 11:37
Det verkar som att det är mjölkproteinet du inte tål. Det är inte helt ovanligt.

/ Henrik

jwzrd
2004-12-09, 14:02
Men borde jag inte ha rätt stora problem med kosten då? Vad finns det mjölkprotein i? Iofs, finns kanske inte mjölkprotein i fler saker än det finns produkter med laktos i.

z_bumbi
2004-12-09, 14:22
Iofs, finns kanske inte mjölkprotein i fler saker än det finns produkter med laktos i.

Typ.

Jag tänkte fråga hur du tål ost då det kan vara enbart kaseinet som spökar, iofs mådde inte min mage bra av protec heller men tål laktosfri mjölk, ost och kasein från andra källor.

jwzrd
2004-12-09, 14:35
Typ.

Jag tänkte fråga hur du tål ost då det kan vara enbart kaseinet som spökar, iofs mådde inte min mage bra av protec heller men tål laktosfri mjölk, ost och kasein från andra källor.

Min mor är laktosintolerant och tjatar alltid på mig att tillagning av tex mjölk, eller att äta ost, ska vara snällare. Men jag upplever tammefan inget sånt. Mjölk/grädde == döden för min omgivning :D .

Jag fixar nån ostmacka med normal mängd ost på till en måltid, men mer än 1dl mjölk vid ett och samma tillfälle är att leka med hälsan.

Av någon anledning är choklad tokeffektivt för att paja mig mage, jag är vansinnigt förtjust i svårt mörk och bitter choklad, men mer än 3-4 cm^2 så får jag alla symptomen.

vrålapa
2004-12-10, 13:51
Måste få fråga en sak, om man har kasein i sin protein så är det långsamma, men laktos? blir det också långsamma proteiner eller är det fortf. snabba?
Tänkte ett protein med vassel?

Sverker
2004-12-10, 18:15
Laktos har inget med proteiners snabbhet att göra.

Mjölksockret/laktosen kör sitt eget race genom kroppen och påverkar inte alls proteinet.
Laktos är relativt långsamt socker med lägre GI eftersom galaktosdelen i laktos måste omvandlas i levern
( laktos = glukos + galaktos )