handdator

Visa fullständig version : VM i bänkpress-världsrekord av FinnPower!


vxcv
2004-12-05, 22:05
http://home.aland.net/m03552/news_04.htm#bank_vm_04

Grattis Kenta och Ove!

Allan
2004-12-05, 22:10
Grattis!!! Vi tackar för Ålandslänken och passar på att puffa för vår egen bevakning - http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34092

allan

mystic[-_-]
2004-12-05, 22:13
:hbang: :hbang: :hbang:

Hades
2004-12-05, 22:17
Grattis Kenneth!

scythe
2004-12-05, 22:17
Hell yeah! :cheers:

Froddan
2004-12-05, 22:22
Bara en undran, hur många av dom där kilona är teknik? Eller är det bara råstyrka som gäller?

puppas
2004-12-05, 22:25
Men va fan, kommer han aldrig sluta att ta mer ? :confused: :thumbup:

När kommer du och gymmar hos mig då FinnPower ? Har ju tagit upp ett par traktorvikter till på gymmet för din skull :bpump:

J.Saarela
2004-12-05, 22:27
Chef!!!!!!

Jense
2004-12-05, 22:27
Chef!!!!!!


2nd that

Allan
2004-12-05, 22:30
Bara en undran, hur många av dom där kilona är teknik? Eller är det bara råstyrka som gäller?

Myyyyyycket teknik. Och en jävla massa rå styrka! (Tänk vad häftigt det låter att säga "rå - styrka" istället för "råstyrka ")


allan

kraftsport.nu
2004-12-05, 22:37
Bara en undran, hur många av dom där kilona är teknik? Eller är det bara råstyrka som gäller?

Jadu... Det är ingen lätt fråga att svara på råstyrka är naturligtvis en grundförutsättning för att det ska bli något. Tekniken sitter nog i ryggmärgen efter att man tränat bänk tävlingsinriktat ett antal år...
Sen är det ju så i dagens styrkelyft och bänkpresstävlingar att man också skall vara van med den utrustning som är tillåten. I bänken har man ju speciella bänktröjor som ger extra skjuts. Hur mycket den ger beror på många faktorer så som kroppsform, teknik och naturligtvis hur tight den är.

För Ove som nu gjorde 300kg på VM så kan jag säga att tröjan ger i runda slängar 50kg mot om han skulle ta ett tävlingslyft utan den, för Kenta så ger den till och med lite mer. Detta kan man naturligtvis diskutera i all oändlighet, men nu är reglerna sådana som de är och så länge tillverkarna av utrustningen tjänar stora $$$ och också pumpar in en del i sporten så är det inte så mycket att göra...

Man kan ju då i alla fall konstatera att både Ove och Kenta har en vettig storlek på sina tröjor och vet hur de skall utnytjas. Hur kan jag säga det? Jo, ta en titt i resultatlistorna så ser du många många lyftare som har försökt på enorma vikter men inte fått något lyft alls godkännt. Orsak: deras tröjor är så tighta att de helt enkelt inte kan lyfta i dem, men man chansar att man skall få en lyckträff ock kanske en medalj.
Kenta hade tre godkännda lyft av tre möjliga och Ove två (varav det första var slarv pga dåligt stopp) därav mitt påstående.

Måste väll här också påpeka att IPF är det hårdaste förbundet vad det gäller utrustning, man tillåter inte riktigt vad som helst. Andra förbund har egna "regler" vilket i praktiken betyder att du kan kränga på dej vad som helst som tillverkarna kan åstadkomma så som tex skortor med tredubbla lager med jeanstyg... Där är jag övertygad om att man kan hitta lyftare som får ut långt över 100kg ur sina skjortor. Frågan är var gränsen mellan Circus och sport går...

palme
2004-12-06, 08:41
Kung! :bow: