handdator

Visa fullständig version : omöjligt att ta till sig mer än 150g protein???


stiffler
2004-12-05, 18:55
Tjena

Började snacka med en polare om träning i fredags på en fest, då han kläcker ur sig: "det är omöjligt för en person att ta till sig mer än 150g protein om dagen, hur mycket han än tränar". Jag vet att detta är fel, men vet inte hur jag ska motbevisa det. Kan NÅGON bara ge mig den perfekta come-backen så jag kan vinna vår dispyt? Tack :)

aliquis
2004-12-05, 19:38
Jag tror det är skapligt svårt att behöva mer än 150gram till muskeltillväxt iaf. (om allt skulle bli muskler skulle du öka ca 750gram muskler om dagen, läste någonstans om runt 27% användning av proteinet så säg isf 150*0.27*5 vilket fortfarande skulle bli 2 hekto muskler om dagen... fast det där är väl rätt ointressant då man behöver ha en del för att överleva också.)

Beror ju helt på vad han menade med "ta till sig", utnyttja till tillväxt? ta upp i tarmen?

stiffler
2004-12-05, 20:19
nej inte muskler utan att kroppen tar upp det. Han sa att resten passeras

Fors
2004-12-05, 20:45
Passerar gör det knappast. Det blir glukos av det som inte används till proteinsyntesen.

Sverker
2004-12-05, 21:07
Skulle proteinet passera genom tunntarmen kommer bakterierna i tjocktarmen att jubla:

- Det är fest grabbar :D

Den omedelbara effekten blir då gaser och diarre´
Kroppen kan säker annars ta upp ett kg protein eller så. Att allt i princip blir energi är en annan sak.

Griip
2004-12-05, 21:09
Eftersom det finns dem som försöker få i sig mer än 250g om dagen så tvivlar jag på det. Men om det nu ger dubbelt effekt att käka 200g istället för 100g är väl en annan sak. Tror det mesta är i överflöd så fort du kommer över en viss gräns beroende på hur mycket du tränar och i vilken form du är i. Och denna gräns tror jag dem flesta proffs gärna passerar enbart för att vara på den säkra, överdriva sidan.

King Grub
2004-12-06, 16:37
Det finns hursomhelst inga studier som säger att mer än 2 gram per dygn och kilo kroppsvikt ger någon somhelst ökad proteinsyntes. Över det är det nog mest "säkerhetsmarginal".

Zakath
2004-12-06, 19:38
Det finns hursomhelst inga studier som säger att mer än 2 gram per dygn och kilo kroppsvikt ger någon somhelst ökad proteinsyntes. Över det är det nog mest "säkerhetsmarginal".


Men du sa någon gång att tunntarmen kunde ta upp, upp till 700g protein?

abjorn
2004-12-06, 19:43
finns det några studier gjorda på protein och njurar? min biologilärare säger att högproteindieter är skadligt för njurarna och att man pissar ut allt överskott av protein man får i sig.

henke1001
2004-12-06, 20:31
finns det några studier gjorda på protein och njurar? min biologilärare säger att högproteindieter är skadligt för njurarna och att man pissar ut allt överskott av protein man får i sig.


det har jag också hört? hur är det egentligen, pissar man ut överskottet eller itne?

Sverker
2004-12-06, 20:46
det har jag också hört? hur är det egentligen, pissar man ut överskottet eller itne?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33973&highlight=urea

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33499&highlight=urea

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=15918&highlight=urea


...ungefär...

abjorn
2004-12-06, 21:10
ska snacka lite med läraren på onsdag :whipped: