handdator

Visa fullständig version : Hur bygga effektivt? Trots begränsning..


Tracker
2004-12-05, 10:20
Jag åkte på en knepig axelskada för några månader sedan och har därmed inte kunnat träna så mycket förräns nu på sista tiden då jag så sakta kunnat börja igen.

Vad jag märkt är att det inte funkar att träna "tungt" :-(

Jag läste något för länge sedan om att man kunde bygga hyggligt bra även om man inte kör tungt, det var "Ove Rytter" som skrev något om detta.

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag bör träna och lägga upp ett program för att "bygga" effektivt trots att jag inte kan köra "tungt".

Hur ska jag göra? Vad ska jag tänka på? Vad är viktigt?
Jag antar att det är ännu viktigare hur man planerar träningen, hur många reps man kör osv, när man tränar under begränsningen att inte kunna lassa på vikter hur som helst.

Muaytudd
2004-12-05, 10:28
Låt axeln läka. Sen har du säkert varit hos en läkare som gett dig rehabanvisningar... Följ dom och satsa på ngt annat under tiden som ben t.ex.

pTr
2004-12-05, 16:55
jag rekomenderar att gå till speciallist direkt, inga almänläkare för de ger i regel bara smärtstillande

z_bumbi
2004-12-05, 17:08
Tracker: Den som vet bäst hur du kan träna är du själv. Lite att fundera på är.
Vilka övningar funkar?
Hur många reps kan du köra?
Kan du köra några reps som inte når failure på en ganska tung vikt?
Går det att förändra tekniken så att du får större belastning av en lättare vikt?
Tempot i en övning kan bli ganska viktigt när man inte kan köra för fullt, hur fort har du kört ett reps tidigare?

Griip
2004-12-05, 17:15
Kolla med läkare så att själva skadan verkligen har läkt.
Börja om från början, börja med många repetitioner och ta det lugnt! En skadad axel är inget att leka med och sådana skador återkommer ofta om man slarvar som jag förstått det.

Kör många repetitioner några veckor tills du är i form igen, är iaf mitt mindre professionella tips :)

Tracker
2004-12-06, 21:16
Griip, z_bumbi, Muaytudd & pTr

Tack för era tips! :thumbup:

Jag kan berätta att jag varit hos en läkare för ett par månader sedan, och visst har skadan börjat läka även om jag inte vet hur lång tid det tar att bli 100% återställd? Jag fick veta att det rör sig om en rotatorcuff-skada. Det ena biceps-sen/muskelsfästet och kanske också sen/muskelsfästet för "minor pectoralis" har fått sig en skada. Så jag tränar rotatorcuffövningar och går hos en sjukgymnast för att få det hela att bli bra igen.

Tyvärr har jag förstått att just sådana här sen/muskelskador i axeln är förrädiska eftersom man inte vet eller känner när dom läkt ut? Så jag är försiktig nu. ..


=> z_bumbi
Det är bra frågor du ställer där! Jag kan knappt svaret på dom själv? Elller till viss del, här är ett exempel på vad jag skulle kunna köra på curlen, jag känner inte av skadan så mycket här heller.

Exempel:
3 x 20 x 18kg


Hur ser ni alla på antal träningspass per vecka och hur de skall fördelas?

Jag vet inte om detta bara är en myt eller inte, men jag har fått för mig att det är bra att träna flera dagar efter varran utan vila?

Räcker det med 4 pass i veckan, under mina speciella förutsättningar eller behövs det fler?

Och hur ska man fördela passen under veckan för att nå bästa resultat?

Exempel:
2 v 2 v v = 4 pass i veckan
4 v v v = 4 pass i veckan

(* v = vilodag)

4 dagar på raken kanske är lite overkill? Är det för mycket kanske?

Tracker
2004-12-07, 18:49
Kom igen nu grabbar! :cool:

Ge mig lite synpunkter och goda råd! :thumbup:

Griip
2004-12-07, 18:52
Vad menar du med 2v2vv?

Tracker
2004-12-07, 20:07
Griip!
Ursäkta jag var lite otydlig,...

Exempel:
2 v 2 v v = 4 pass i veckan
4 v v v = 4 pass i veckan

2 = 2 dagars träning efter varran
4 = 4 dagars träning efter varran
v = Vilodag

Då går sjudagarsveckan ihop.

Griip
2004-12-07, 21:22
Beror helt på vad du diggar bäst. Själv hade jag föredragit en vilodag emmellan. Alltså 2v2vv