handdator

Visa fullständig version : ipod mini eller creative zen mini?


kalle_banan
2004-12-04, 19:53
jag ska ha mig en ny mp3spelare!
men jag vet inte vilken utav dom två jag ska välja, har ni erfarenheter eller tips o sånt? vilket är det bättre valet?

länkar till den o den andra:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/260124/details
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/194720/details

Zozza
2004-12-04, 20:06
Jag vet inget om den förstnämnda förutom att ipod mini är mycket snyggare.


Jag har själv en mini ipod och är extremt nöjd!

aliquis
2004-12-04, 20:07
miniipod är väl finare och billigare, och 4 eller 5gb är väl sak samma. Om nu inte batteritiden är bättre på creative skulle jag gå med apple.

(begagnatpriset lär ju vara bättre om du får för dig att sälja den med)

Munter
2004-12-04, 20:10
Creatives spelare är pure crap! Har avverkat ett par-tre stycken av deras tidigare mp3-spelare och de gick sönder på löpande band. Returtiden på garantin är läskigt lång också, så jag skulle nog rekommendera allt utom Creative. Har själv Iriver nu, de funkar bra trots att man dänger in den i vikter på gymmet och svettas på den. Tummen upp!

kalle_banan
2004-12-04, 20:16
min rhomba har hållit i alla väder! snart ett år sen jag köpte den, och även om playknappen blivit intryckt så funkar den än!
men minnet är ju så himlans litet att jag måste ha en ny nu....
batteritiden på ipoden har jag läst att den är _kass_.... micron har 12 h (vid "optimala" förhållanden, ipoden har 8 h vid optimala igen, så man kan ju räkna med några timmar mindre/spelare right?
sen har micron 1 ggb mer utrymme, radio och röstinspelning inbyggt, den är billigare. men man kanske borde betala lite mer för kanske lite mindre då man antagligen får kvalitet på köpet....
men frågan kvarstår, mums eller filibabba?

aliquis
2004-12-04, 20:19
Bekant köpte creative zen när den kom och den pajade också, lämnade in o skickade tillbaka men butiken vägrade ta den så den hamnade på creative så fick han tillbaka den utan kartong eller något så pajade den igen o så vare samma strul då för att han ju inte hade kartonen eller något... en jävla massa strul och väldigt lite användande hur som helst, så den var också värdelös. Säger ju inte att de nyaste är det dock, men gränssnittet ser ju sämre ut och spelaren är fulare o dyrare :)

kalle_banan
2004-12-04, 20:23
inte är den väll dyrare? kolla in länkarna får du se, ipoden är dyrare minsann!

Prankie
2004-12-04, 20:29
Ipoden kostar 1800 och zen kostar 2200.
Hur som helst, jag skulle ha tagit ipod. MAC är lite som bang olufsen så man känner sig trygg när man handla hos de. :D

wreka
2004-12-04, 20:29
inte är den väll dyrare? kolla in länkarna får du se, ipoden är dyrare minsann!
ipoden är någon hundring billigare enligt dina länkar

MacLeod
2004-12-04, 20:46
Köp en I-pod för fan. Garantin är outstanding. Dom hämtar o lämnar med bud vart du än är i världen. Tar inte mer än 2 veckor. Sen är det extraprylarna du kan köpa till, det är en underbar värld med extraprylar. Gör som jag säger nu.

Garnax
2004-12-04, 20:58
har en Ipod mini...mycket nöjd

Genesis
2004-12-04, 21:09
Jag är också en mycket nöjd Ipod mini-ägare. :hbang:

ante
2004-12-05, 01:38
Ipoden har väll ingen radio, det är ju lite tråkigt! Annars tror jag de är ganska likvärdiga. Skulle nog själv köpa Zen av de två.

X-Change
2004-12-05, 12:13
Jag har en ZEN Micro, som jag köpt för ca 2 veckor sen. Är väldigt nöjd med den.
Kan lista lite för och nackdelar med den:

+ Batteritiden! Slår Ipod på 4 h och då är 12 h ganska lite ändå tycker jag.
+ Storleken! Tycker den är mindre än Ipoden, dock 5 mm tjockare kanske.
+ Ljudet! Mycket bra.
+ Mikrofon i, väldigt kul att dryga sig med.
+ 5gb istället för 4gb, som ipoden har. Får plats med strax över 1000 mp3-låtar och då har jag 192 kbps-kvalite på det mesta av min musik.
+ Du kan använda Zen Micro som en portabel hårdisk, alltså ställa in hur mycket av dessa 5gb som ska användas till musik och hur mycket som ska vara hårdisk (om man far till en polare och vill ta en film från hans dator tex) största utrymmet för den "portabla" hårdiska som man kan använda är 2 gb.
+ Priset. När jag jämförde på de ställen jag hittade så var ipoden dyrare. Iför sig så vågade jag inte beställa från tyskland eller liknande ifall nåt skulle skita sig!

- "Playlists" måste du ordna i datorn. Gör det för hand och du blir fast i timmar.
- Du kan sätta "knapplås" på Zen som gör att du inte kan byta låt av mistag om du är ute och går och ha den i fickan, dock sitter lås-knappen fel till och det är bökigt att komma åt den.

Jag är hur nöjd med min Zen som helst. Och vill du köpa den lokalt så är det bara att knalla in på närmsta on-off butik! :thumbup:

Prankie
2004-12-05, 12:19
Sony NW-HD1 Network Walkman Digital Music Player

30 timmar per laddning!!!!

Sen hade sony en annan som klarade av 70timmar per laddning.

wreka
2004-12-05, 12:28
Sony NW-HD1 Network Walkman Digital Music Player
Är det inte den som bara spelar upp atrac3? Och kodar om mp3 till atrac3 när man skickar över dom till spelaren?

ceflower
2004-12-05, 14:25
Är det inte den som bara spelar upp atrac3? Och kodar om mp3 till atrac3 när man skickar över dom till spelaren?

Jepp.. men det kan man nästan leva med. Extremt lätt, litet format, galet lång batteritid och hårddisk som en stor ipod (även om vikten är som en liten).