handdator

Visa fullständig version : Fullkornspasta vs Pasta


HarD
2004-12-03, 23:07
Jag har funderat på vad det finns för skillnad på kolhydrater. Om vi tar fullkornspasta och pasta som exempel.

GI på dem är liknande. Jag antar att det finns mer vitaminer i fullkornspastan. Men vad är det som menas när t.ex. Grub säger att fullkornspastan är mer näringsrik. Syftar han på de vitaminer som tillkommer eller är det nåt om hur kolhydraten i sig är uppbyggd?

Hades
2004-12-03, 23:31
Jag har funderat på vad det finns för skillnad på kolhydrater. Om vi tar fullkornspasta och pasta som exempel.

GI på dem är liknande. Jag antar att det finns mer vitaminer i fullkornspastan. Men vad är det som menas när t.ex. Grub säger att fullkornspastan är mer näringsrik. Syftar han på de vitaminer som tillkommer eller är det nåt om hur kolhydraten i sig är uppbyggd?
När man gör "vanlig" pasta försvinner en del av vitaminerna, mineralerna, fibrerna och så vidare i tillverkningsprocesserna. I fullkornspasta finns det mer av det nyttiga kvar. Kolhydraterna i sig är det ingen skillnad på.

LunaSpice
2004-12-04, 15:11
Jag har dessutom märkt att man blir mättare snabbare och längre när man äter fullkornspasta...självklart av förståeliga anledningar med tanke på fiberinnehållet. Därför kör jag alltid med fullkornspasta de mål jag ska äta pasta. Funkar finfint! :thumbup:

Munter
2004-12-04, 15:24
Någon som lyckats hitta bulkpaket av fullkornspasta? Har kikat på de stora mathusen (ICA Maxi, COOP/Obs o.s.v), men det finns bara såna löjliga 0.5 eller 1 kg paket. Dyra är de också, borde det inte vara samma tillverkningsprocedur för fullkorns- och vetemjölspasta? Trodde det bara var kornslaget som skiljde dem åt, men det kanske är mera?

Muaytudd
2004-12-04, 15:34
Ville bara säga att fullkornsris är ganska trevlig också.

HarD
2004-12-04, 15:43
Någon som lyckats hitta bulkpaket av fullkornspasta? Har kikat på de stora mathusen (ICA Maxi, COOP/Obs o.s.v), men det finns bara såna löjliga 0.5 eller 1 kg paket. Dyra är de också, borde det inte vara samma tillverkningsprocedur för fullkorns- och vetemjölspasta? Trodde det bara var kornslaget som skiljde dem åt, men det kanske är mera?

Efterfrågan är antagligen inte så stor. Priset stiger eftersom inte så många handlar fullkornspastan, tror jag. De ser det som en udda vara som de kan mjölka kunderna på pengar på. :)

skaparn
2004-12-04, 15:49
Efterfrågan är antagligen inte så stor. Priset stiger eftersom inte så många handlar fullkornspastan, tror jag. De ser det som en udda vara som de kan mjölka kunderna på pengar på. :)

Antagligen är det så. Men börjar inte folk vara medvetna nuförtiden? Jag tror bestämt att det inte dröjer länge förr än det kommer 3-5 kg förpackningar, kanske ännu fortare om alla sätter sig och skriver brev till Kungsörnen/ICA och visar intresse för sådana paket.
Forza konsumentmakt!

LunaSpice
2004-12-04, 15:50
Priset stiger eftersom inte så många handlar fullkornspastan, tror jag.

Helt korrekt. Så fungerar marknaden gällande de flesta produkter.

skaparn
2004-12-04, 17:11
Helt korrekt. Så fungerar marknaden gällande de flesta produkter.

Med risk för att idka besserwissism.
Orsak och verkan, de flesta teorier kopplar priset med efterfrågad kvantitet, så långt stämmer det. Men det är snarare priset som orsakar kvantiteten, både på utbuds och konsumtionssidan. Ser ut ungefär som på bilden jag ritat så snyggt nedan.
S = Supply, D = Demand, p = price och q = quantity
Högre pris -> producenten är villig att sälja fler enheter. Lägre pris konsumenten är villig att köpa fler enheter. Jämviktspriset uppstår där producentens marginalkostnad är lika stor som konsumentens marginella betalningsvilja.

Muaytudd
2004-12-04, 17:25
Med risk för att idka besserwissism.
Orsak och verkan, de flesta teorier kopplar priset med efterfrågad kvantitet, så långt stämmer det. Men det är snarare priset som orsakar kvantiteten, både på utbuds och konsumtionssidan. Ser ut ungefär som på bilden jag ritat så snyggt nedan.
S = Supply, D = Demand, p = price och q = quantity
Högre pris -> producenten är villig att sälja fler enheter. Lägre pris konsumenten är villig att köpa fler enheter. Jämviktspriset uppstår där producentens marginalkostnad är lika stor som konsumentens marginella betalningsvilja.

Haha, ngn som läst ekonomi ngn? :D

LunaSpice
2004-12-04, 17:38
Med risk för att idka besserwissism.
Orsak och verkan, de flesta teorier kopplar priset med efterfrågad kvantitet, så långt stämmer det. Men det är snarare priset som orsakar kvantiteten, både på utbuds och konsumtionssidan. Ser ut ungefär som på bilden jag ritat så snyggt nedan.
S = Supply, D = Demand, p = price och q = quantity
Högre pris -> producenten är villig att sälja fler enheter. Lägre pris konsumenten är villig att köpa fler enheter. Jämviktspriset uppstår där producentens marginalkostnad är lika stor som konsumentens marginella betalningsvilja.

Det var mest en lekemansteori jag hade som har stämt på det mesta jag sett iaf. Men tack för korrigeringen... :D

HarD
2004-12-04, 17:40
Med risk för att idka besserwissism.
Orsak och verkan, de flesta teorier kopplar priset med efterfrågad kvantitet, så långt stämmer det. Men det är snarare priset som orsakar kvantiteten, både på utbuds och konsumtionssidan. Ser ut ungefär som på bilden jag ritat så snyggt nedan.
S = Supply, D = Demand, p = price och q = quantity
Högre pris -> producenten är villig att sälja fler enheter. Lägre pris konsumenten är villig att köpa fler enheter. Jämviktspriset uppstår där producentens marginalkostnad är lika stor som konsumentens marginella betalningsvilja.

Det där har jag också lärt mig i Samhäll B. :rolleyes:

Menigar
2004-12-04, 18:21
Med risk för att idka besserwissism.
Orsak och verkan, de flesta teorier kopplar priset med efterfrågad kvantitet, så långt stämmer det. Men det är snarare priset som orsakar kvantiteten, både på utbuds och konsumtionssidan. Ser ut ungefär som på bilden jag ritat så snyggt nedan.
S = Supply, D = Demand, p = price och q = quantity
Högre pris -> producenten är villig att sälja fler enheter. Lägre pris konsumenten är villig att köpa fler enheter. Jämviktspriset uppstår där producentens marginalkostnad är lika stor som konsumentens marginella betalningsvilja.

Ojoj! Någon som har hängt med i grundskolan här minsann! :rolleyes: :D

Kebab-Arne
2004-12-04, 20:03
Det där har jag också lärt mig i Samhäll B. :rolleyes:

Jag gjorde det i samhäll A. :thefinger