handdator

Visa fullständig version : Tyngdlyftnings träning


Player
2004-12-03, 22:53
Jag har börjat bli smått intresserad av tyngdlyftning och undrar nu hur tex. en månads träning kan se ut för en nybörjare inom denna sport. Vad för övningar tränas för styrka förutom ryck och stöt då, som förmodligen nöts med teknik stenhårt i början.
Skulle vara intressant att få lite erfarenheter från människor som tränat tyngdlyftning, vilka muskelgrupper som blir starkast, vilka övningar man blir stark i, smidighet, allmän styrka, sorts styrka (explosivitet förmodar jag), komplement till annan träning såsom ex. boxning, komplement till styrketräning, mm mm.

Tack på förhand!

Jense
2004-12-04, 19:28
bump

tp_88
2004-12-04, 19:47
Farsan tränade förr och har berättat lite...

De körde förutom stöt och ryck övningar som:

* Knäböj Fram/Bak
* Stöt drag
* Ryck drag
* Överstötar/Pushpress
* Vändningar
* Omvänd Bicepscurl
* Pressar över huvudet
* Lite bänkpress

Allt jag kommer på nu. De tränade 3-4 dagar / vecka ungefär,
oftast 5rep, Inför tävlingar lite lägre

Allt jag kommer på just nu

Maaattias
2004-12-05, 17:13
kolla i min journal.. där är det mycket T-lyft som gäller!

z_bumbi
2004-12-06, 07:54
Nybörjarträning avgörs mest av vilka förutsättningar du har, du kanske inte får köra ryck och stöt på ett halvår om du inte har rörligheten och kordinationen för det.
Sen är det ett program som är anpassat till svagheterna som varje person har ungefär som vid vanlig styrketräning (Om man har tillgång till tränare som har tid att utforma något sådant.) men det är nog viktigare vid tyngdlyftning då man kan korrigera mer i efterhand vid annan träning.
Styrka sitter i rygg, axlar, ben samt i hela kroppen i övrigt.