handdator

Visa fullständig version : Knas bland polarna ang schema...


Paradiddle
2004-12-03, 20:58
Okej, nu är det knas bland mig och träningspolarna...
Har sökt lite och allt varierar, men det känns som om att ett direkt svar är det enda som tillfredsställer som flame'a inte please :(
Vi brukar köra 2ggr i veckan, måndagar och fredagar. Här är passen vi kör:

Måndag, pass 1:
Bänkpress 8x4
Axelflies 8x4
Bänkpress m. hantlar 8x4
Chins 8x4
Dips 12x3
Kabelrodd med smalt grepp 10x4
Ryggövning i maskin 8x4
Räckhäv med omvänt grepp 8x4

Fredag, pass 2:
Benpress 8x4
Benspark 12x3
Lårcurl 4x10
Stående vadpress 12x4
Bicepscurl med Z-stång 8x4
Stående enhands hantelsträck (tricep) 8x4
Hantelcurl (biceps) 10x4
Omvänd tricep i maskin 12x3
Crunchmaskin 15x3
Sittande handledscurl
Omvänd handledscurl

Nu är det så att det vart snack om att vi skulle träna lite oftare därför att vilan mellan samma pass är en hel vecka så en av oss föreslog att vi ska träna måndag, onsdag och fredag. Det är nu de olika förslagen kom:

1) Lägga in cardio på onsdag, resten oförändrat.
2) Köra pass 1 på måndag, pass 2 på onsdag, pass 1 igen på fredag och sen pass 2 på måndag osv.
3) Behålla de två passen i veckan men lägga till fler övningar.
4) Ändra inte på något.

Sen undrar vi om passet som det är nu, är det för mycket vila? Och övertränas man ifall man väljer något av de nya förslagen? Denna diskussion har lett till en jäkla massa onödigt tjafs och det vore trevligt om det tog slut som jag hoppas de eventuella svar vi får här leder till. Vi vore väldigt tacksamma om ni kom med kommentarer och ev. egna förslag.

Allan
2004-12-03, 21:11
Byt träningspolare...Varför måste ni köra samma? Räcker det inte med att ni är i gymet samtidigt?

allan

z_bumbi
2004-12-04, 12:29
1) Lägga in cardio på onsdag, resten oförändrat.

Tre pass konditionsträning är lagom per vecka, mindre så tappar man en hel del mellan passen och det är betydligt slitigare att upprätthålla en grundkondition. Ett pass är bättre än inget iofs.

2) Köra pass 1 på måndag, pass 2 på onsdag, pass 1 igen på fredag och sen pass 2 på måndag osv.

Kan funka, testa och se vad som händer. Gissningvis kommer de av er som sköter kosten svara ganska bra i början medan de som inte sköter kosten kommer att få problem med den högre volymen.

3) Behålla de två passen i veckan men lägga till fler övningar.

Låter som rejält jobbigt med så långa pass som det blir då.

4) Ändra inte på något.

Varför inte dela kroppen på tre delar istället om ni vill träna mer? Behåll övningarna och seten som ni kör nu men dela upp det på tre dagar och lägg till lite konditionsträning efter varje pass då några verkar vilja träna kondition också.

Paradiddle
2004-12-06, 23:16
Tack för svaret, ser ut som om vi ska prova på 2)

Griip
2004-12-06, 23:27
Skulle vilja säga +1 på det Allan sa.

För övrigt så undrar jag vad ni vill ha ut av träningen. En kropp som inte får ryggproblem med åldern, bodybuilding eller styrka?

Paradiddle
2004-12-06, 23:39
Skulle vilja säga +1 på det Allan sa.

För övrigt så undrar jag vad ni vill ha ut av träningen. En kropp som inte får ryggproblem med åldern, bodybuilding eller styrka?

Kan man säga en kombination av de tre? Vi vill öka i vikt, resten är bonus. En fråga dock, hur är skillnaden när man vill öka i vikt och styrka? Känns som om jag tar mkt i vikt men är inte lika stor som många på gymmet som kör samma vikt som jag :confused:

Griip
2004-12-06, 23:51
Jag själv är väldigt stor och ser nog mycket starkare ut än vad jag egentligen är. Jag hade offrat en get för att vara tvärt om! Var glad att du ser svag ut, mycket kaxigare att se liten och svag ut men vara stark än att se stor och stark ut men egentligen inte vara det.

En kombination:

Måndag:
Knäböj
Straight legged deadlift (SLDL)
Knäböj (front squat, frontböj)
Vader

Onsdag:
Bänkpress
Militärpress
Bänkpress med tätt grepp
Push downs

Fredag:
Marklyft (Lär dig vad marklyft är eller gör dem inte alls)
Framåtlutad rodd eller sittande rodd
Chins/pullups/Pulldowns

Testa detta 1 vecka sen märker du själv vad du vill ha mer eller mindre av. Gör inte marklyft om du inte tar dig tid att lära dig dem. Men lär du dig marklyft är det något du aldrig kommer att ångra eftersom det är övningarnas KUNG! Och det viktigaste: Vill du/ni träna på ett riktigt effektivt sätt så finns det bara en sak att göra, och det är att själva förstå sig på träningens hur och varför. Köp en bok eller läs på internet, finns information överallt.