handdator

Visa fullständig version : Pseudoefedrin, förkylning och kaffe


Callek
2004-12-03, 14:14
Jobbar för tillfället i Litauen och har dragit på mig en liten höst/vinter förkylning med halsont som följd. Hur det än är fick jag tipset av en kollega att jag skulle använda TheraFlu. Min kollega var faktiskt riktigt omtänksam så dagen efter stod där en förpackning TheraFlu på skrivbordet, jag slet genast upp den och blandade i ordning en dos.

Den smakade inget vidare så jag tog en kopp kaffe på det, efter ett tag började jag må lite konstigt. Var som en blandning av en REJÄL koffein-kick och salongsberusning.

Jag blev oroligt och det kändes olustigt, kollade då upp medlet på internet och såg att det innehöll pseudoefedrin. När jag sedan av en slump mailade min mamma berättade hon om en gång när jag var liten och fick nått läkemedel med efedrin och hur dålig jag blev. Att hon också hade provat det då för att se "hur det var" och det blev samma effekt på henne.

Konstigt nog var det bara 60mg pseudoefedrin i en "dos" och jag drack en kopp kaffe på det, 100mg koffein kanske? Pseudoefedrin är ju inte ens "riktigt" efedrin som jag har fattat det.

Tänker inte ta det där läkemedlet igen, fast det verkar vara ett känt medel.

Nån som har råkat ut för något liknande?

blekfet2
2004-12-03, 14:23
en liten rättelse enligt forskare bla bla bla...en vanlig kopp kaffe innehåller ungefär endast mellan 45-65mg koffein =)

Callek
2004-12-03, 15:04
en liten rättelse enligt forskare bla bla bla...en vanlig kopp kaffe innehåller ungefär endast mellan 45-65mg koffein =)


Jag höftade med ett värde utan att kolla upp det... Jag tackar och bugar.

blekfet2
2004-12-03, 15:43
lugnt....men nu kommer säkert Grub snart med exakta värden med 30 olika källor! =D
hähää