handdator

Visa fullständig version : vad skulle ni ha gjort?


mangemani
2004-12-02, 19:58
min samling utav tennfigurer/elastolin/leila figurer ligger på ett värde högt över mitt eget förstånd.detta har jag fått ärva av min morfar,vilket var hans stora passion och sammlingen var hans allt kan man nästan säga...den här samlingen är allt jag har kvar efter min morfar vilket jag svor på att jag skulle fortsätta med,den är väldigt helig för mej,jag vårdar den ömt.jag är själv väldigt intresserad av just detta med tennsoldater osv.

om ni nu var i min situation,där ni hade en sammling som skulle göra er rika om ni nu sålde den,vad skulle ni ha gjort?skulle ni sälja nått som är heligt för er?skulle ni sälja det som ni har fått ärva utav den person som ni ser/såg upp till?skulle ni välja att bli rika men samtidigt bli av med nått så kärt?

nu skulle jag aldrig sälja sammlingen,men är lite nyfiken på vad ni skulle göra.

edgen_ÖSD
2004-12-02, 20:00
Hur mkt skulle du få för den?

Metal_boy_
2004-12-02, 20:01
aldrig!..pengar kan inte ersätta sådant typ av värde

Yankeee
2004-12-02, 20:02
Sälja. Jag har inget nöje av saker som står och samlar damm.

mangemani
2004-12-02, 20:04
Hur mkt skulle du få för den?

har ej hunnigt räkna ut vad själva tenn sammlingen är värd,men elastolin och leila figurerna tillsammns ligger på ett värde runt 200000

abjorn
2004-12-02, 20:04
eftersom jag inte äger någonting värdefullt så är det en svår fråga. men jag tror inte jag skulle sälja det.

Tricklev
2004-12-02, 20:05
Vad gör något till heligt?


Skulle sällja.

Yankeee
2004-12-02, 20:07
Vad gör något till heligt?


Skulle sällja.

Heligt är ju abstrakt, alltså inte värt något ;)

alle
2004-12-02, 20:11
Sälj de flesta men spara ett antal.

Lägg dessutom pengarna på något redigt.

stridis
2004-12-02, 20:12
Sälj inte så länge du inte verkligen behöver pengarna, samlingen kommer leva kvar som ett fint minne. Känns lite fel att sälja för att köpa sig en nyare bil eller något sådant.

Yankeee
2004-12-02, 20:17
Sälj inte så länge du inte verkligen behöver pengarna, samlingen kommer leva kvar som ett fint minne. Känns lite fel att sälja för att köpa sig en nyare bil eller något sådant.

Men egentligen. Vad har man för nöje / nytta av något som står på en hylla?
Glömmer man bort personen som man fick samligen av om man inte har kvar den?

Jorgen
2004-12-02, 20:19
Du har svaret här: den här samlingen är allt jag har kvar efter min morfar vilket jag svor på att jag skulle fortsätta med,den är väldigt helig för mej,jag vårdar den ömt.
Mao sälj den inte.

//Jörgen

Wahlgrenus
2004-12-02, 20:20
Skulle aldrig sälja det.

Samvetet skulle stå och slå mig med en slägga oavbrutet så länge jag levde och alla dem tusen anledningarna jag fick för det skulle aldrig hjälpa

Sälj om det är sista utvägen. (Du är fattig och ryska maffian står utanför dörren och ska skära knoddarna av dig)

Tricklev
2004-12-02, 20:20
Men egentligen. Vad har man för nöje / nytta av något som står på en hylla?
Glömmer man bort personen som man fick samligen av om man inte har kvar den?

Ungefär min poäng, ser inte vad som är poängen med att säga att något helt plötsligt är heligt, men förstår folk som gör det.

Mago
2004-12-02, 20:32
Skulle nog sparat ett par gubbar som minne och sen sälja resten och använda dem till något jag har glädje av.
Skulle nog minnas min morfar på precis samma sätt varesig det stod 5 eller 5000 gubbar på hyllan.

Köttbullen
2004-12-02, 20:48
sälj... minnen har du kvar i huve

Metal_boy_
2004-12-02, 20:50
Vad gör något till heligt?


Skulle sällja.

Personligt värde...vi säger att han köper en bil och lite möbler för pengarna...bilen blir gammal, möblerna likaså..han säljer och det blir mindre och mindre pengar. Pluss! att det där minnet är borta..han får aldrig tag i dom igen och värdet går alltså inte ersätta i pengar...skit samma om dom blir mer och mer värda, det är bara han som kan värdera dom men då ej i pengar

Diggler
2004-12-02, 20:55
Spara. Öka på den, ge till ett av dina barn som sparar och ökar på, fortsätt så i sex-sju generationer till efter det. Låt det passera och växa genom generationerna. Sen får ditt barnbarnsbarnbarnbarns etc. sälja hela klabbet och bli rik som satan.

200000 för dig, mycket penagr visst, men

om 300 år en helvetes massa stålar.

abjorn
2004-12-02, 20:58
Kanske skulle kunna sälja om det var ett känt museum som ville ha sakerna. Då kan ju fler få njuta av det.

Yankeee
2004-12-02, 20:59
Spara. Öka på den, ge till ett av dina barn som sparar och ökar på, fortsätt så i sex-sju generationer till efter det. Låt det passera och växa genom generationerna. Sen får ditt barnbarnsbarnbarnbarns etc. sälja hela klabbet och bli rik som satan.

200000 för dig, mycket penagr visst, men

om 300 år en helvetes massa stålar.

Det där måste vara det absolut dummaste man kan göra.
1. Inbrott, allt är borta.
2. Vad säger att hans barnbarn inte säljer dem.
3. Brand osv.

Chansen att något händer på 300, eller 100 år är ganska stor. Om han inte lägger dem i något bankfack motsv. Dessutom är chansen för t.ex krig ganska stor också. Om han ska spara dem i 100+ år.

Mart|n
2004-12-02, 21:00
Smält skiten och gör en hantel av det :)


















Hehe, skämtar bara. Jag hade iaf sparat det.

Zakath
2004-12-02, 21:01
Aldrig aldrig aldrig att jag skulle sälja något sådant, det skulle vara som att spotta på din morfars grav! Men de tankarna hade du ju inte, bra :)

Men jag kan förstå lockelsen i det..

s_himself
2004-12-02, 21:07
Smält skiten och gör en hantel av det :)



Hahaha! :laugh: klockren!

Jag skulle nog spara det, för jag är nog för lat för att hitta en bra köpare heehe. Annnars hade jag sålt det!

Edit: jävligt smart sagt såg jag nu "skulle sparat det, annars skulle jag sålt det" :rolleyes: jag bjuder på den istället för att editera :thumbup:

Tabac
2004-12-02, 21:07
Sälj det. Jag tror han skulle unna dig pengarna mer än att ha kvar allt. Spara en del om det inte drar ner värdet på sakerna.

Weird
2004-12-02, 21:08
jag skulle aldrig sålt det

Matte_Maiden
2004-12-02, 21:10
Vad tror du att din morfar velat att du skulle göra? Spara på något som du själv inte har någon egentlig nytta av eller sälja och faktiskt göra något som DU tycker är roligt för stålarna. Jag tror inte att han skulle tycka att du gör något illa om du säljer dem och sedan gör något DU vill.

Skulle vara om han innan sa att han inte ville att du skulle sälja dem, men så är väl inte fallet? Gör något du gillar för pengarna, jag tror att din morfar faktiskt hellre värnar om dig än om sin gamla samling.

Zodd
2004-12-02, 21:15
Skulle inte sälja.

hampaN
2004-12-02, 21:26
Jag skulle inte sälja, men om man nu skulle göra det så skulle jag har gjort det till ett museum. Då kan du själv gå dit och minnas och andra får chansen att se dom fina gubbarna.

Garnax
2004-12-02, 21:36
Det är bara materiella ting. Sälj det och gör något kul.

Hade jag gett något jag samlat på mig under ett helt liv till min son eller sonson och detta sen blir värt flera 100.000kr så skulle jag vilja att han sålde och se pengarna som ett arv så han kan göra lite kul i livet som annars är fyllt med jobb och ansvar. Få en liten ekonomisk boost i livet.

Minnen har man i huvudet och ett fotografi är mycket viktigare då så man kan hålla en klar bild om hur han såg ut om man så vill.

Hedra någon saknad gör man inte via materiella ting....

mangemani
2004-12-02, 21:47
som sagt,sälja kommer jag aldrig göra,även om jag har ont om pengar.
museum pratades det om när väl sammlingen var sorterad och i bra förvar här hemma,men blev ej av pga att jag var rädd(såsom nån skrev)att den skulle stjälas eller att nått skulle råka förstöras eller komma bort.
min morbror tyckte jag skulle sälja direkt,men min mor sa ifrån + jag själv.
just nu ligger det mesta i lådor här hemma,men när jag väl flyttar så ska alla 50000 upp på hyllor och i skåp,kan jag lova,mina egna som jag har gjort själv(runt 6000)ska jag eventuellt ge bort till min systers son som har ett lika stort intresse som mej.
sen när man väl får barn så ska jag lära dom allt jag kan och få dom att förstå värdet i sammlingen och sen låta dom ärva den,om dom sen säljer den kan jag ju inte göra nått åt.