handdator

Visa fullständig version : styrketränings böcker?


mange_
2004-12-02, 15:27
är det nån som har några intressant titlar? gärna några med utförliga beskrivninar inklusive anatomisk text.

Cupofcoffee
2004-12-02, 15:34
Jag köpte Effektiv Bodybuilding (av Ove Rytter) för en vecka sedan. Tycker att den är väldigt tydlig och enkelt upplagd. Varje muskelgrupp har ett kapitel med ett antal övningar med tydliga fotografier och texter till.

Jäkligt bra faktiskt, men boken skrevs -93 och han verkar snacka en del strunt, bland annat när det gäller kosten. Det är llite veckotidningsvarning på de delarna.

Men det var övningarna jag var ute efter, och trots att han kör mycket med drag (vilket inte jag har möjlighet till) så finns det att välja på.

Han har några förslag på träningsprogram, en anatomisk översikt, en stretch-del, en del om hemträning och ett speciellt kapitel om att komma i form för tävling.

Kostade inte så mycket heller, 198kr på bokus.se

Numero1
2004-12-02, 15:39
är det nån som har några intressant titlar? gärna några med utförliga beskrivninar inklusive anatomisk text.
Titel: Styrketräning
Författare: Frederic Delavier
Antal sidor: 124
ISBN: 0736041850

randig
2004-12-02, 16:10
dinosaurtraining förmodligen den bästa boken som finns. kolla på ironmind där finns massa bra böcker

Numero1
2004-12-02, 16:19
Jag köpte Effektiv Bodybuilding (av Ove Rytter) för en vecka sedan. Tycker att den är väldigt tydlig och enkelt upplagd. Varje muskelgrupp har ett kapitel med ett antal övningar med tydliga fotografier och texter till.

Jäkligt bra faktiskt, men boken skrevs -93 och han verkar snacka en del strunt, bland annat när det gäller kosten. Det är llite veckotidningsvarning på de delarna.

Men det var övningarna jag var ute efter, och trots att han kör mycket med drag (vilket inte jag har möjlighet till) så finns det att välja på.

Han har några förslag på träningsprogram, en anatomisk översikt, en stretch-del, en del om hemträning och ett speciellt kapitel om att komma i form för tävling.

Kostade inte så mycket heller, 198kr på bokus.se

Har set filmen Effektiv Bodybuilding. Vissa saker va bra men vissa saker gav mig ett rejäls skratt...

Karl_alfred
2004-12-02, 16:53
Har set filmen Effektiv Bodybuilding. Vissa saker va bra men vissa saker gav mig ett rejäls skratt...
Håller med, denna eviga discotränande Ove, bara smith och kablar i stort sett, med en massa lustiga namn.

Jag skulle istället varmt rekomendera The new encyclpedia of modern bodybuilding (Arnold Schwarzenegger) :thumbup:

Athletix
2004-12-02, 16:56
"Fitness För Honom" av Kim Justin tycker jag är bra även om den inriktar sig mest på fitness.

Sen är ju som nämt "Styrketräning - en anatomisk guide" av Frederic Delavier et måste i träningsbiblioteket.

aliquis
2004-12-02, 17:05
Kanske skulle vara bra med en specifikation på om det är program/upplägg/tankar du är ute efter eller enbart övningar och övningsutförande.

aliquis
2004-12-02, 17:09
karl_alfred: förutsatt att det verkligen är arnold som har skrivit/sagt vad som skall skrivas låter den ju väldigt trevlig, 158kr inkl frakt dessutom (118 utan), http://se.pricerunner.com/QuickCategory.jsp?f_f_isbn=0684857219&sort=10&category=books&f_title=The+New+Encyclopedia+of+Modern+Bodybuildin g+%3A+The+Bible+of+Bodybuilding%2C+Fully+Updated+a nd+Revised&f_author=Arnold+Schwarzenegger&f_subcategory=price&f_offerid=0684857219

Fitness för honom har jag men det är då inget jag skulle rekommendera, tråkig. Säkert bra med ett gäng stretchövningar o så men fortfarande fruktansvärt tråkig. Köpte body for life när den såldes ut väldigt billigt en gång i tiden, om träningsupplägget eller kosten är rätt har jag ingen aning om, inte provat (provade en 2-3 pass, de var jobbiga..), men själva texten är ganska inspirerande.

Med tanke på att åsikterna går isär så mycket om hur man bör träna är jag personligen mer intresserad av att läsa böcker och texter som inspirerar en mentalt.

Karl_alfred
2004-12-02, 17:11
karl_alfred: förutsatt att det verkligen är arnold som har skrivit/sagt vad som skall skrivas låter den ju väldigt trevlig, 158kr inkl frakt dessutom (118 utan), http://se.pricerunner.com/QuickCategory.jsp?f_f_isbn=0684857219&sort=10&category=books&f_title=The+New+Encyclopedia+of+Modern+Bodybuildin g+%3A+The+Bible+of+Bodybuilding%2C+Fully+Updated+a nd+Revised&f_author=Arnold+Schwarzenegger&f_subcategory=price&f_offerid=0684857219

Det tror jag inte att det är, men boken är väldigt inspirerande för oss som gillar 70-tals bb samt inte en massa maskiner och sånt :)

mange_
2004-12-02, 17:34
det jag egentligen är ute efter är en som går in lite mer på djupet om just träning och anatomi!

typ ove rytters bok är ju skit har läst den för länge sedan.
delaviers bok är ok, lite små fel och lite väl grundlig.

skulle heldre vilja ha en med lite mer text i.

Officer
2004-12-02, 17:36
Det enda du behöver i instruktionsväg är Orsak&Verkan, av Bengt Holmqvist.
Bibeln!

mange_
2004-12-02, 17:41
Det enda du behöver i instruktionsväg är Orsak&Verkan, av Bengt Holmqvist.
Bibeln!


intressant är det fler som har läst den å rekommenderar den??
är det korrekt fakta i den?

Karl_alfred
2004-12-02, 17:49
intressant är det fler som har läst den å rekommenderar den??
är det korrekt fakta i den?
Går att läsa i stort sett allt från den på b&k!

Arne Persson
2004-12-02, 18:12
Skit i alla konstiga böcker, gå mina kurser i stället! :D

Annars finns det RIKTIGA böcker som Bl.a Dinosaur training, Bill Pearls "Key to winner Mr Universe" Arnolds "The new encyclopedia of modern bodybuilding", Vince Girondas "Unleasing the wild Physique" mm. Det finns många underbara gamla böcker av Ex. Arthur Saxon, Edgar Müller mfl som är minst sagt läsvärda idag bland alla grasserande fjollträningsteorier.

jwzrd
2004-12-02, 18:15
Jag vill gärna föra Dorian Yates' bok till listan av bra träningsböcker. Han pratar en del om inställningen till träning där också.

n1klas
2004-12-02, 18:46
Arne, dina kurser kostar? :)

LBacker
2004-12-02, 18:48
Jag skriver under på Arnes och Jwzrds rekommendationer och lägger till John McCallums "The complete keys to progress".

Arne Persson
2004-12-02, 18:57
Arne, dina kurser kostar? :)


1825 kr inkl. gott mellanmål och kompendier.

mange_
2004-12-02, 19:01
1825 kr inkl. gott mellanmål och kompendier.

jag hade kunnat betalat 1825 bara för din frus goda mackor och bullar!
eller är det du som strå för bakandet arne ;)

Arne Persson
2004-12-02, 19:04
jag hade kunnat betalat 1825 bara för din frus goda mackor och bullar!
eller är det du som strå för bakandet arne ;)


Ha ha ha! Jo säkert! :D Då hade jag fått betala folk för att komma!

ops
2004-12-02, 19:13
1825 kr inkl. gott mellanmål och kompendier.
Äntligen känner jag att jag haft tur i träningen, Träningsprogram (Flertal), Superbowl på kabeltv (Delphi) med kanelbullar, och kostprogram med makrill file, utan att behöva betala ett öre! Men det skulle vatt värt 1825 oxå :bow:

Arne Persson
2004-12-02, 19:18
Äntligen känner jag att jag haft tur i träningen, Träningsprogram (Flertal), Superbowl på kabeltv (Delphi) med kanelbullar, och kostprogram med makrill file, utan att behöva betala ett öre! Men det skulle vatt värt 1825 oxå :bow:


Grattis att du har kommit så billigt undan och lärt dig så mycket! :)

ops
2004-12-02, 19:19
Angående böcker, jag har inte läst så många, men de som har satt djupast intryck på mig är EW:s Superbomber, Uffe Bengtsson och Bobbo Holmkvist gav ut ett grundtränings kompendium som var alldeles utmärkt till nybörjare, sen Arnolds och Francos små pamfletter om träning!

Arne Persson
2004-12-02, 19:23
Angående böcker, jag har inte läst så många, men de som har satt djupast intryck på mig är EW:s Superbomber, Uffe Bengtsson och Bobbo Holmkvist gav ut ett grundtränings kompendium som var alldeles utmärkt till nybörjare, sen Arnolds och Francos små pamfletter om träning!

Har en hel hög av Arnold's och Franco's små pamfletter! Dom är ultrakult!!! En varning bör dock utfärdas! Dom kan ge svåra mentala skador på lågsetsivrare! Har även nästan alla Ehrling Wahlgren's alster han gav ut. Han är faktiskt gravt underskattad när det gäller träning och träningsfilosofi!

Allan
2004-12-02, 19:25
Inner keys to Universe av Bill Pearl håller fortfarande, inte minst i och med sitt omfång.
Det har ju också att göra med vilken nivå du vill ligga på.

allan

ops
2004-12-02, 19:29
En person som vars tips alltid , i stort sett, funkat för mig är Jeff Everson och hans artiklar! Så Planet Muscle ( Läser bara på hemsidan) är läsvärt tycker jag!

pellepedal
2004-12-02, 20:17
En av de bästa om avancerad träning är helt klart Big Beyond Belief av Leo Costa Jr.

z_bumbi
2004-12-03, 08:36
är det nån som har några intressant titlar? gärna några med utförliga beskrivninar inklusive anatomisk text.

Rent spontant tror jag du blir besviken om du köper en bok för att den ska ge en djupare anatomisk inblick i hur övningar funkar.

En hel del av de böcker som har rablats upp här har jag inte läst (ännu) men det jag har upptäckt i de böcker jag har läst är att man oftast får välja mellan en enkel beskrivning och många övningar t ex En anatomisk guide, Fredreric Delavier eller djupare beskrivningar på utförandet och bara ett fåtal övningar t ex Insider's Tell-All Handbook on Weight-Training Technique - Stuart McRobert.
Ingen av dem går så djupt på själva anatomin och frågan är om man önskar det i en bok som beskriver övningarna? Jag letar snarare efter tips om vad man ska tänka på när man utför själva övningen då jag i alla fall har ett hum om hur det ser ut anatomiskt.
Med tanke på hur mycket anatomi du läser så bör du få en sådan inblick i hur anatomin fungerar i praktiken att du bör kunna applicera dina kunskaper ganska bra om du bara får en bra övningsbeskrivning att jobba efter?

En rad av böckerna i tråden skulle förövrigt behövas ges ut igen så att de är lättare att få tag på.

tokke
2004-12-03, 21:08
Jag skulle vilja addera "Anatomi och rörelselära inom idrotten" av Rolf Wirhed

Karl_alfred
2004-12-03, 21:10
Jag skulle vilja addera "Anatomi och rörelselära inom idrotten" av Rolf Wirhed
Kanon bok!

tokke
2004-12-03, 21:34
Kanon bok!

Bra bok för de grundläggande kunskaperna inom mekanik och anatomi. Men som vanligt i "sånna här" böcker är djupa knäböjningar (med extra vikter) totalt banlysta. :rolleyes:

emiste
2004-12-03, 23:07
Kan inte rekommendera annat än att köpa Arnold Schwarzeneggers böcker:


Arnold: The education of a bodybuilder [1]
The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding: The Bible of Bodybuilding [2]


För mig är de den ultimata kombinationen av motivation. Börja med att läsa hans självbiografi i nummer 1, där bland annat Arnolds uppväxt i Österrike beskrivs. Han går även in på hans innersta drivkrafter till kroppsbyggningen, ett utdrag:

I remember the first real workout I had as vividly as if it were last night. I rode my bike to the gym, which was eight miles from the village where I lived. I used barbells, dumbbells and machines. The guys warned me that I'd get sore, but it didn't seem to be having any effect. I thought I must be beyond that. Then, after the workout, I started riding home and fell off my bike. I was so weak I couldn't make my hands hold on. I had no feeling in my legs: they were noodles. I was numb, my whole body buzzing. I pushed the bike for a while, leaning on it. Half a mile farther, I tried to ride it again, fell off again, and then just pushed it the rest of the way home. This was my first experience with weight training, and I was crazy for it.

Det är helt underbar läsning. När man läst den och förstått vilket underbart liv det är att ägna sig åt att skulptera sin fysik kan man läsa nummer två, som istället är en praktisk/teknisk inriktad encyklopedi om allt vad bodybuidling innefattar. T.ex. träning, kost, sömn osv.

Sen kan man diskutera om det bara är jag gillar böckerna så skarpt, då Arnold är något av en förebild för mig.

Referenser:

För mer information om böckerna:
[1] http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0671797484/qid=1102111777/sr=2-2/ref=pd_ka_b_2_2/002-0586136-2810457
[2] http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0684857219/qid=1102111777/sr=2-1/ref=pd_ka_b_2_1/002-0586136-2810457

Allan
2004-12-03, 23:10
Dom är jättebra. Men en jätteapplåd går naturligtvis till Bill Dobbins, som var den som skrev alltihop.


allan

Arne Persson
2004-12-03, 23:15
En helt underbar bok är Calle Sven's "MINNEN FRÅN RING OCH ARENA". Ytterst läsvärd och välskriven! :thumbup:

ops
2004-12-04, 00:12
Henry Bergströms, Bygg dig stark, en bok ej att förglömma!

Tenzu
2004-12-04, 02:02
Henry Bergströms, Bygg dig stark, en bok ej att förglömma!
:thumbup: Första boken jag läste om styrketräning. Det var den som fick mig att börja styrketräna på ett rationellt sätt.

Arne Persson
2004-12-04, 11:13
Henry Bergströms, Bygg dig stark, en bok ej att förglömma!


Självklart inte!!!! :thumbup:

n1klas
2004-12-04, 11:20
Självklart inte!!!! :thumbup:


kan man hitta denna bok nånstans över internet? Sökte men hittade inte :S

Arne Persson
2004-12-04, 11:53
kan man hitta denna bok nånstans över internet? Sökte men hittade inte :S


Möjligen på bokantikvariat.