handdator

Visa fullständig version : Polaren har blåst mig på 4500...


Cupofcoffee
2004-12-02, 12:50
Fan vad surt det här känns.

En vän sedan gammalt - vi gick i gymnasiet tillsammans - har drivit ett eget företag (Atani HB - www.atani.se) sedan några år tillbaka. Jag bestämde mig för två månader sedan att byta ut mitt systemhus mot en digitalkamera och vände mig då till denne vän (Mupp) och frågade om han kunde lyfta momsen åt mig.

"Visst - inga problem!" - svarade han - så jag gjorde beställningen, skickade fakturainformationen samt pengarna till honom. Sedan hände inget. Det skulle ta tio dagar för pengarna att föras över till företaget, men efter tio dagar hade kameran fortfarande inte betalts. Jag frågade Mupp vad som hänt och han svarade att inga transaktioner som han genomfört den dagen verkar ha gått igenom, så han gör om det, och jag väntar igen.

Ja, tiden går och inget händer, vi snackar lite sporadiskt (ICQ) och han förstår inte heller vad som händer. För två veckor sedan skulle han iväg på ett möte med sin bank i jönköping för att ta reda på varför hans bankgiro inte fungerar, och lovade att han direkt efteråt skulle berätta för mig vad som hänt.

Sedan dess har han gömt sig för mig. Han ignorerar ICQ/MSN, han har blockerat mitt hemnummer i mobilen, hans sekreterare påstår att han är upptagen så fort jag ringer honom på jobbet.

Igår utförde jag lite detektivarbete och hittade hans hemnummer, så jag ringde dit och fick genom hans morsa tag i hans privata mobilnummer.

I efterhand gick det upp för mig att det finns två människor med samma namn på samma gata. De bor två hus ifrån varandra. Den ena är en fyrtio år gammal målare ifrån Göteborg, egen företagare med två döttrar och en utländsk fru. Den andra har lurat mig på fyra och ett halvt tusen kronor.

Behöver jag säga att jag fick tag i fel kille? Jag ringde upp honom på mobilen och presenterade mig.

- känner jag dig?

Jag tänkte att han kanske inte kände igen mig över telefon, så jag förklarade vad det handlade om och han säger - "jag vet inte vem du är, och jag vet inte vad fan du snackar om". Då "insåg" jag att den jäveln spelade ovetandes! Jag blev skitförbannad och ja... drog fram det tunga artelleriet.

Idag, när jag insett mitt misstag, ringde jag upp killen igen och bad om ursäkt. Och lovade att jag inte skulla komma upp och bränna hans bil.

Poängen är denna - om jag inte får tag i Mupp idag så ringer jag polisen imorgon. Men jag vet fan inte om de kan hjälpa mig. Vi hade ett muntligt avtal (skriftligt om man räknar ICQ-loggarna), och jag flyttade själv över pengarna till hans konto.

Men å andra sidan så har han 4500kr som inte hör hemma där, och det borde de kunna se. I vilket fall så vill ingen seriös företagare ha den uppmärksamheten, så förhoppningsvis skärper han sig om farbror blå ringer på.

Einar
2004-12-02, 12:56
Du ville alltså att "herr Mupp" skulle köpa en digitalkamera genom sitt företag så att du slipper momsen. Skulle farbror polis gilla det tro?

Prankie
2004-12-02, 12:57
SÅ du vet inte ens var din polare bor och ser ut? Bara fara hem till han och ta ett snack.

Cupofcoffee
2004-12-02, 12:59
SÅ du vet inte ens var din polare bor och ser ut? Bara fara hem till han och ta ett snack.

Självklart vet jag var han bor och hur han ser ut. Men han bor tio mil härifrån, så det ska till en del för att åka upp dit och sätta sig. Det är dock ett alternativ på dagordningen som jag bollar med.

Du ville alltså att "herr Mupp" skulle köpa en digitalkamera genom sitt företag så att du slipper momsen. Skulle farbror polis gilla det tro?

Köpet genomfördes aldrig. Inget brott har begåtts.

Mextreme
2004-12-02, 13:27
Köpet genomfördes aldrig. Inget brott har begåtts.


Tror att det finns ngt som heter stämpling till brott eller förberedelse till brott men jag kan inte mycket om det men jag skulle inte blanda in polisen för en så liten summa, speciellt om jag inte hade 100% rent mjöl i påsen.
Gör ett försök till att få tag i honom. Tror att det räcker att du säger att du avser att kontakta polisen. Tror inte han vill syna din bluff.

mini_Arnold
2004-12-02, 13:29
Planering av brott är ett brott i sig.
Men jag röstar för att du åker hem till honom och plockar det du vill ha för 4.5k + ränta

spas
2004-12-02, 13:29
Tror att det finns ngt som heter stämpling till brott eller förberedelse till brott men jag kan inte mycket om det men jag skulle inte blanda in polisen för en så liten summa, speciellt om jag inte hade 100% rent mjöl i påsen.
Gör ett försök till att få tag i honom. Tror att det räcker att du säger att du avser att kontakta polisen. Tror inte han vill syna din bluff.

Stämpling, anstiftan och förberedelse finns för vissa brott, dock inte för alla. Vi får vänta till nån jurist loggar in.

spas
2004-12-02, 13:31
Planering av brott är ett brott i sig.
Men jag röstar för att du åker hem till honom och plockar det du vill ha för 4.5k + ränta

inte i alla fall. Jag tror det ska finnas vissa straff för själva brottet med i straffskalan för att man ska kunna dömmas för olika förberedelser.

La_Pedro
2004-12-02, 14:10
finns bara ett sätt att hand om det här , own that motherfuka

Megatuttarna
2004-12-02, 14:20
Poängen är denna - om jag inte får tag i Mupp idag så ringer jag polisen imorgon. Men jag vet fan inte om de kan hjälpa mig. Vi hade ett muntligt avtal (skriftligt om man räknar ICQ-loggarna), och jag flyttade själv över pengarna till hans konto.



Att avtala om något olagligt i sig, kan ej ses som en grund för ett giltigt avtal. Det blir ett s k Pactum turpe, avtal som strider mot lag är ogiltigt helt enkelt.

Grejen är den att försökspunkten för brottet redan är passerad, då räcker det inte med att hävda att brott inte föreligger bara för att brottet inte har fullbordats.

Jag föreslår att du går och pratar med honom, till att börja med. Berätta att du vet hur det ligger till och att du förväntar dig att få dina pengar tillbaka eller ersatta omgående. Försök spela in allt som sägs, så har du lite mer konkret bevisning om det skulle behövas.

Hade inte detta fungerat så hade jag, personligen, åkt dit med ett par vänner för att förhandla mer intensivt. Men det kan man ju få massa skit för trots allt. Oerhört effektivt dock.

Metal_boy_
2004-12-02, 14:25
lika lyckat som du skulle gå till polisen och säga att han behöll pengarna men jag fick aldrig den stulna cykeln jag köpte

Cupofcoffee
2004-12-02, 14:42
lika lyckat som du skulle gå till polisen och säga att han behöll pengarna men jag fick aldrig den stulna cykeln jag köpte

:D

Ja, så kan man ju se det.

Fick för övrigt meddelande på ICQ när jag var ute nu.

13:35 Mupp: skicka ditt kontonummer så skickar jag över pengarna ifrån det nya kontot
13:37 Mupp: i förra veckan gorde vi så att vi lade upp ett nytt konto och förde över likviditeten från det gamla, samtidigt som et gamla spärrades och jag fick ny digipass

Verkar som att det tog skruv iaf. Hoppas bara det blir som han säger den här gången.

Numero1
2004-12-02, 15:09
Lycka till, att bli lurad på pegar är aldrig kul. Nästa gång betala momsen så slipper du strulet!!!

Själv köpte jag min kamera i Japan för 2800, när den kom hit 6 månader senare kostade den 5500 :-)

Jense
2004-12-02, 15:19
Delgivning o Indrivning i Malmö AB och http://www.balticinkasso.com/.

Prankie
2004-12-02, 15:53
Jag lägger hellre jobbet hos http://www.hells-angels.com/

Köttbullen
2004-12-02, 16:05
smack that bitch

Cupofcoffee
2004-12-07, 12:22
Pengarna kom idag. Fan vad skönt. *andas ut*

hampaN
2004-12-07, 13:56
Gött :)

Bra polare annars ju :smokin: