handdator

Visa fullständig version : vitaminer m.m.


Mr A
2004-12-01, 13:03
Är det nödvändigt att ta tex extra c-vitamin om man äter en bra och sund kost? Jag äter mycket grönsaker varje dag, över 500g. Jag har tillskott i c-vitamin i brustabletter 1000 mg av märket twinlab. Är detta för mycket att lägga till den vanliga kosten? Finns det andra vitaminer som kan vara lämpliga att ta som tillskott?

LunaSpice
2004-12-01, 15:01
1. C-vitamin är en vattenlöslig vilket gör den ofarlig vid måttlig överdosering.
2. Ett extra tillskott kan mkt väl vara på sin plats eftersom C-vitamin är en av våra viktigaste antioxidanter. Är man osäker på om man får i sig tillräckligt är det bra med tillskott.
3. Att köpa det från Twinlab anser jag vara onödigt. Friggs eller Naturapotekets C-brus går lika bra.

z_bumbi
2004-12-01, 15:17
Dela engrammarna i två delar så kan du ta det två gånger per dag (Överskott försvinner via urinen, delar man på tabletten så ökar chansen att det gör nytta.) eller kanske nöja sig med 500 mg varje dag.

Mr A
2004-12-01, 20:05
Dela engrammarna i två delar så kan du ta det två gånger per dag (Överskott försvinner via urinen, delar man på tabletten så ökar chansen att det gör nytta.) eller kanske nöja sig med 500 mg varje dag.

Tack för det tipset! Var ju både en smart och ekonomisk lösning ;) Jag läste i dataprogrammet trainerslab info om vitaminer att ett intag på 300-600 mg c-vitamin/dag var att rekommendera, men dtycker detta låter lite.. Eftersom jag äter mycket grönsaker, blir det för mycket med detta extra intag av c-vitamin då?? Eller det blir inte nån direkt påtaglig överkonsumtion?

LunaSpice
2004-12-01, 20:19
Eller det blir inte nån direkt påtaglig överkonsumtion?

Och om det nu skulle bli det så är det ofarligt i måttliga mängder.

Mr A
2004-12-01, 23:02
Och om det nu skulle bli det så är det ofarligt i måttliga mängder.

Ok! Tack för hjälpen! Nu kankse jag blir tjatig men räcker det med att äta mycket grönsaker o i viss mån frukt för att få i sig tillräckligt med c-vitamin utan att behöva ta tillksott. Alltså kan man vara lugn att man får i sig mängden man behöver? Och en annan sak jag undrar över är om man behöver ta tex multivitamintabletter när man deffar för att få i sig alla vitaminer o mineraler som man behöver? Har läst att för mycket vitamin b3 o b6 hämmar fettförbränningen.. Finns det något vitamin, mineral tillskott som någon kan rekommendera att använda??

LunaSpice
2004-12-01, 23:13
Vad du kan göra är att du köper ett multivitamintillskott...Aktiv från Apoteket t.ex. och äter mkt grönsaker till de lagade mål du äter samt frukt så kommer du få i dig så det räcker. Då slipper du balta runt med C-brus. C-vitamin finns i bl.a. paprika, kiwi, citrusfrukter mm.

Sverker
2004-12-02, 06:54
C-vitamin eller askorbinsyra är ju också en tillsats E300 och E301. Finns lite varstans som i skivad skinka !, krämer och pureer, saft, bröd !, potatismos osv.

Får man i sig kanske 60 mg C-vitamin från frukt och grönsaker under dagen får man också i sig 50 - 60 mg C-vitamin som tillsats i mer processade livsmedel :rolleyes:

Xponent
2004-12-03, 22:46
Tycker att det verkar som om alla tar C-vitamin som brustabletter. Finns det någon anledning till det eller duger det lika bra med apotekets tuggtabletter?

LunaSpice
2004-12-04, 11:53
Tycker att det verkar som om alla tar C-vitamin som brustabletter. Finns det någon anledning till det eller duger det lika bra med apotekets tuggtabletter?

Det spelar nog mindre roll. Jag har inte sett några studier (kanske andra som har dock) som visar skillnaden i upptaget. Rent teoretiskt så borde flytande tillskott ha ett marginellt bättre upptag men det kan jag inte säga att det gäller generellt.

John M
2004-12-04, 14:18
Runt träningspasset är det ju bra att inta dina brustabletter eftersom att det utsöndras mycket fria radikaler när du tränar.