handdator

Visa fullständig version : Avkortade böjar


Diggler
2004-11-30, 20:35
Har fått tipset av en duktig PT att köra kortare böjar, att istället för att köra vanliga, "stanna o vända när dina knän är högre än din ända", det skulle bygga bättre eftersom man kan lasta på mer vikt så, vad tycker ni?

Sen undrar jag om vi båda två, ptn o jag ändå är fel ute, eftersom så gott som alla stannar när låren är paralella med golvet eller ännu högre. Nu vet jag att alltid på forum o dyl. säger folk alltid att man skall köra djupt, men man ser det nästan aldrig på gymmet :confused:

Johan O
2004-11-30, 20:41
Nu vet jag att alltid på forum o dyl. säger folk alltid att man skall köra djupt, men man ser det nästan aldrig på gymmet :confused:

Jag säger detsamma... :smokin:
Antingen tror folk dom går djupt. Eller så mytar dom bara och kör med röven mot en bänk i smithen som alla andra. :thefinger

Allan
2004-11-30, 20:51
Sen undrar jag om vi båda två, ptn o jag ändå är fel ute, eftersom så gott som alla stannar när låren är paralella med golvet eller ännu högre. Nu vet jag att alltid på forum o dyl. säger folk alltid att man skall köra djupt, men man ser det nästan aldrig på gymmet :confused:

Korrekt iakttagelse!
:thumbup:

Man kan ju undra om den pissiga benutvecklingen hos 99% av alla som tränar kanske hör ihop med det övningsutförandet. Och kvartsböjjar, som jag kallar det, är en bra övning - men knappast för volym på benen. Däremot kan man träna både styrka och explosivitet effektivt med den.

allan

bubbe
2004-11-30, 20:59
jag förstod nog inte rikigt,

alltså, ska man köra "kvartsböjar" som är ungefär när låren är parallellt med golvet för att utveckla explosvitet och styrka?

shit jag kör alltid bara parallellt. det tycker jag är lagom djupt, men du menar att det bästa är ass to grass?

Allan
2004-11-30, 21:01
Nä, egentligen är det väl så här - kvartsböjar är när man går ner typ mot en bänk, parallellböjjar är när låren är parallella med golvet, och ner i botten är ....fulla böjjar. Och eftersom ämnet ändå är på tapeten - de få knäskador som uppkommer inom styrketräning på motionärsnivå är ofta relaterade till de kortare varianterna av knäböj.
Dessutom bygger alltså den fulla djupa knäböjen överlägsen styrka och volym.


allan

alle
2004-11-30, 21:06
Nä, egentligen är det väl så här - kvartsböjar är när man går ner typ mot en bänk, parallellböjjar är när låren är parallella med golvet, och ner i botten är ....fulla böjjar. Och eftersom ämnet ändå är på tapeten - de få knäskador som uppkommer inom styrketräning på motionärsnivå är ofta relaterade till de kortare varianterna av knäböj.
Dessutom bygger alltså den fulla djupa knäböjen överlägsen styrka och volym.


allan

Det beror väl på hur hög bänken är och hur långa ben man har trots allt?

När jag kör med en bänk under för säkerhetsskull är mina lår iallafall parallela mot golvet i bottenläget om det inte är ännu längre ner.

Zakath
2004-11-30, 21:08
Nä, egentligen är det väl så här - kvartsböjar är när man går ner typ mot en bänk, parallellböjjar är när låren är parallella med golvet, och ner i botten är ....fulla böjjar. Och eftersom ämnet ändå är på tapeten - de få knäskador som uppkommer inom styrketräning på motionärsnivå är ofta relaterade till de kortare varianterna av knäböj.
Dessutom bygger alltså den fulla djupa knäböjen överlägsen styrka och volym.


allan



Jag skadade knäna i djupa böjar, fast det var iof på grund av väldigt dåligt utförande sista reppen (inåtroterade knän) :(

jwzrd
2004-11-30, 21:10
Det beror väl på hur hög bänken är och hur långa ben man har trots allt?

När jag kör med en bänk under för säkerhetsskull är mina lår iallafall parallela mot golvet i bottenläget om det inte är ännu längre ner.


Du är 195 lång? (Eller har ni fotpallar som bänkar?)

alle
2004-11-30, 21:12
Du är 195 lång? (Eller har ni fotpallar som bänkar?)

Är 186 och har ganska långa ben, dessutom kör jag mest knäböjar på hemmagymmet och där är det en vanlig träbänk som inte direkt är särskilt hög. Skulle likaväl kunna köra utan bänk under men har fruktansvärd dålig balans och man vet aldrig när olyckan är framme.

Lillgrabben
2004-11-30, 21:18
Korrekt iakttagelse!
:thumbup:

Man kan ju undra om den pissiga benutvecklingen hos 99% av alla som tränar kanske hör ihop med det övningsutförandet. Och kvartsböjjar, som jag kallar det, är en bra övning - men knappast för volym på benen. Däremot kan man träna både styrka och explosivitet effektivt med den.

allan

Precis, halvböjar på tyngre vikter än vad man klarar av i djupa böjar är en mkt effektiv övning för att träna "överbelastningsträning".

Dock så tror jag att man ska vara lite restriktiv med halvböjarna & som huvudövning träna djupa böjar.

Tränar man aldrig djupt en längre tid så kommer man få "problem" att köra djupt då man väl försöker det.

Idén med att träna "halva" lyftbanan är förövrigt överförbart även i bänk samt marklyft. Detta görs oftast för att man har en svag punkt i sina lyft som man vill övervinna. Exempelvis om man missar sina bänkpressar sista 5 cm alltid så är det ganska bra att träna den biten av lyftet extra - exempelvis i powerrack eller med en distanskloss på bröstet.

(Bara för att jag skriver "halva" lyft så innebär det inte att man bara kan köra halva lyftvägen utan vilken slaglängd man väljer beror på vilket syfte man har med övningen.)


MVH / Tjocker

jwzrd
2004-11-30, 21:38
Är 186 och har ganska långa ben, dessutom kör jag mest knäböjar på hemmagymmet och där är det en vanlig träbänk som inte direkt är särskilt hög. Skulle likaväl kunna köra utan bänk under men har fruktansvärd dålig balans och man vet aldrig när olyckan är framme.

Att köra med bänk innebär iofs att du aldrig tränar balansen. Balans är en styrke- och koordinationsgrej. Kör utan bänk! :)

Man ska kunna få kompressionsskador i ryggen av att köra mot bänk också, antar att det har att göra med vad som händer om man vobblar till och landar aningen hårt i bänken.

bear.flowertwig
2004-11-30, 22:49
... de få knäskador som uppkommer inom styrketräning på motionärsnivå är ofta relaterade till de kortare varianterna av knäböj....

allan

Varför då?

Diggler
2004-12-01, 07:05
Tack för bra svar o fin diskussion hittils. Men Ändan nedanför knäna eller hela vägen ner?

Grahn
2004-12-01, 07:09
Jag skadade knäna i djupa böjar, fast det var iof på grund av väldigt dåligt utförande sista reppen (inåtroterade knän) :(

Samma här....men det berodde ju på att man fuskade med utförandet inte på att övningen var dålig.

z_bumbi
2004-12-01, 10:02
Tack för bra svar o fin diskussion hittils. Men Ändan nedanför knäna eller hela vägen ner?

Så långt ner du kan gå med bibehållen teknik.

Numero1
2004-12-01, 11:05
Korrekt iakttagelse!
:thumbup:

Man kan ju undra om den pissiga benutvecklingen hos 99% av alla som tränar kanske hör ihop med det övningsutförandet. Och kvartsböjjar, som jag kallar det, är en bra övning - men knappast för volym på benen. Däremot kan man träna både styrka och explosivitet effektivt med den.

allan
Dessutom är det ju skönt för ryggen att köra lite lättare men djupare...
Dessutom känner jag mer i baksidan av låret(!) när jag kör djupt.

Numero1
2004-12-01, 11:19
Svarade inte på frågan...

Jag varierar och tycker att efter en period med TUNGA 90 graders böjar har lättare att öka i de djupa böjarna. variation och psykologiskt antar jag...

aliquis
2004-12-01, 11:52
Jag skadade knäna i djupa böjar, fast det var iof på grund av väldigt dåligt utförande sista reppen (inåtroterade knän) :(
Just därför jag fegar med vikterna och "failure"-träningen, eftersom någon anmärkte på att jag vek in knäna. Vill inte försöka lyfta särskilt mycket mer i böj nu eftersom jag inte vill ha ännu sämre utförande.

Numero1
2004-12-01, 11:54
Just därför jag fegar med vikterna och "failure"-träningen, eftersom någon anmärkte på att jag vek in knäna. Vill inte försöka lyfta särskilt mycket mer i böj nu eftersom jag inte vill ha ännu sämre utförande.

Bra att du kör lättare och korrekt då. :thumbup:

aliquis
2004-12-01, 12:03
Men det e ju tråkigt att inte få pressa sig till max, å andra sidan är det väl "fusk" att mer eller mindre klämma ihop låren för det är väl en stabiliseringsgrej antar jag. Hur som helst, läste det där om att träna halva repetitioner där man var som svagast, men blir det inte lätt att man gör just tvärtom? Försöker lasta på mer vikt och fuskar lite med längden på utförandet, i exempelvis böjens fall är det väl sällan folk är svagast på den övre delen av övningen?

Numero1
2004-12-01, 12:07
Helt rätt. Du är starkare i en kort böj än en riktigt djup.
Att "pressa sig till max" på bekstnad på utförande är inget jag tillämpar eller rekomenderar.
Om du fuskar i övningarna betyder det att du har för tunga vikter och inte behärskar den vikten. (jajaja...jag cheatar med i vissa övningar...)

Gör om, gör rätt!