handdator

Visa fullständig version : Basövningar


ölobrännvin
2004-11-30, 19:15
Vad räknas som basövningar ?
Hur ofta kör ni basövningar ni som gör det och då menar jag tung och brutal träning och inge jävla disko det känns som att 2 basövnings pass i veckan är max för mej ex. bänk och hantelpress måndag 1 timma ungefär med uppvärmning tisdag vila eller kondition Onsdag Benböj tills jag inte kan stå och sedan lite raka marklyft och utfall, sen blir det ett diskopass för armar och axlar typ på fredag ... Hur gör ni när ni tränar tungt ni som gör det ?

emmzan
2004-11-30, 20:18
T.ex..

Fredag: Bröst/Axlar: Bänk, sittande hantelpressar,
Måndag: Rygg/Triceps/Biceps: Mark, T-bar, Latsdrag, Smalbänk, Hantelcurl
Torsdag: Ben: Böj, utfall, raka mark.

Med tillräcklig vila löser sig det mesta :)
Kör lågreps på de flesta basövningarna (lågreps: <5)

Vir
2004-11-30, 20:56
Vad som räknas som basövning är väl ganska suddigt men använd ditt förnuft så kan du säkert peka ut basövningarna. Själv är mina scheman väldigt flytande då jag periodiserar mycket, nu kör jag en helt annan typ av träning än för 2 månader sen. Men när det gäller basövningar så vill jag ha 1-2 st per pass och 3-4 pass i veckan.

bubbe
2004-11-30, 21:03
klipp och klistra från exrx.net

Basic

A principal exercise that can place greater absolute intensity on the muscles exercised relative to auxiliary exercises.

Auxiliary

An optional exercise that may supplement a basic exercise. Auxiliary exercises may place greater relative intensity on a specific muscle or a head of a muscle.

Numero1
2004-12-01, 11:55
Finns tidigare tråd i ämnet!

aliquis
2004-12-01, 12:53
Heh, jag kör 4-6 basövningar / pass av totalt 6 övningar.

Gårdagens pass var 5 set bänkpress, 4 set böj, 4 set marklyft, 4 set stående vadpressar, 4 set chins, 4 set stående hantelpress ;D

"Hur gör ni när ni tränar tungt ni som gör det ?", vilar och äter under passet... tog 2 timmar att slutföra. Å andra sidan säger planen 60sek vila mellan seten men det orkar jag inte med, eller, kanske jag gör, men frågan är hur mycket jag tappar i styrka, borde dock prova ett riktigt sådant pass en gång o skita i hur det går i set 2-4... Krävs ju även en del uppvärmning, pålastning av vikter osv.

Legance
2004-12-01, 15:59
Heh, jag kör 4-6 basövningar / pass av totalt 6 övningar.

Gårdagens pass var 5 set bänkpress, 4 set böj, 4 set marklyft, 4 set stående vadpressar, 4 set chins, 4 set stående hantelpress ;D


eh? hurdan split kör du, ser ju helt meningslöst ut typ....

aliquis
2004-12-01, 17:23
eh? hurdan split kör du, ser ju helt meningslöst ut typ....
ingen split vad gäller kroppsdelar, och oja, fruktansvärt meningslöst.

nottis
2004-12-01, 18:11
ingen split vad gäller kroppsdelar, och oja, fruktansvärt meningslöst.

:laugh:

ölobrännvin
2004-12-01, 18:34
ingen split vad gäller kroppsdelar, och oja, fruktansvärt meningslöst.
Har du börjat träna på ett riktigt gym nu ? Då kommer du nog växa så ini h.e. :D

aliquis
2004-12-02, 14:39
Har du börjat träna på ett riktigt gym nu ? Då kommer du nog växa så ini h.e. :D
tränat på riktigt ett halvår... lite lustigt det där gällande övningsval o grejer... undra om arnold o grabbarna också hade resonerat som så att nej det där går ju inte osv..