handdator

Visa fullständig version : Nybörjarschema - kommentarer


raschive
2004-11-30, 15:10
Hejsan hopp!
Jag är en kille på 17 år och jag började träna för typ 3 - 4 månader och skulle vilja höra era åsikter och synpunkter på träningsschemat som jag kör. Jag skriver vad jag kör och vilka övningar (jag kan inte namnet på alla, hoppas ni förstår ändå).

Mån: bröst + mage

Bänkpress 3*8
Snedbänkpress med hantlar 3*8
Cable Cross-overs 3*8
Sen gör jag så många dips jag orkar 3*12 ungefär

Sen magen blir det lite sit-ups på olika sätt.

Tis: ben + axlar

Benpress 3*8
Benspark (då man sitter i en maskin och sparkar rakt ut) 3*8
Baksida lår i en maskin 3*8
Vadpress 3*12

Axelpress med hantlar 3*8
Flyes 3*8
Sen en övning i cable-crossen (som axelpressen fast man drar neråt) 3*8

Ons: Rygg + traps

Latsdrag 3*8
Sittande kabelrodd 3*8
Hypersträck 3*20 (med vikt)
Chins 3*8 (med hjälp)
Skuldror i cable-cross 3*8

Hantelshrugs 3*16 (8 framåt, 8 bakåt)

Tors: biceps + triceps + mage

Rak skivstångscurl 3*8
Växlande hantelcurl 3*8

Kabel Pushdowns 3*8
Hantelsträck bakom huvudet 3*8
En övning i cable-crossen 3*8

Jag käkar också kreatin och gainers :)

Vill också berömma forumet, alla är så trevliga och glada. Bästa jag har sett :hbang:

Så var inte för snäll med mig, säg vad jag gör fel och vad som ska ändras, om det behövs!

:bpump:

GymTT
2004-11-30, 18:13
Hejsan hopp!
Jag är en kille på 17 år och jag började träna för typ 3 - 4 månader och skulle vilja höra era åsikter och synpunkter på träningsschemat som jag kör. Jag skriver vad jag kör och vilka övningar (jag kan inte namnet på alla, hoppas ni förstår ändå).

Mån: bröst + mage

Bänkpress 3*8
Snedbänkpress med hantlar 3*8
Cable Cross-overs 3*8
Sen gör jag så många dips jag orkar 3*12 ungefär

Sen magen blir det lite sit-ups på olika sätt.

Tis: ben + axlar

Benpress 3*8
Benspark (då man sitter i en maskin och sparkar rakt ut) 3*8
Baksida lår i en maskin 3*8
Vadpress 3*12

Axelpress med hantlar 3*8
Flyes 3*8
Sen en övning i cable-crossen (som axelpressen fast man drar neråt) 3*8

Ons: Rygg + traps

Latsdrag 3*8
Sittande kabelrodd 3*8
Hypersträck 3*20 (med vikt)
Chins 3*8 (med hjälp)
Skuldror i cable-cross 3*8

Hantelshrugs 3*16 (8 framåt, 8 bakåt)

Tors: biceps + triceps + mage

Rak skivstångscurl 3*8
Växlande hantelcurl 3*8

Kabel Pushdowns 3*8
Hantelsträck bakom huvudet 3*8
En övning i cable-crossen 3*8

Jag käkar också kreatin och gainers :)

Vill också berömma forumet, alla är så trevliga och glada. Bästa jag har sett :hbang:

Så var inte för snäll med mig, säg vad jag gör fel och vad som ska ändras, om det behövs!

:bpump:




Ser ju bra ut....men om du ska träna 4 ggr i veckan så vore det nästan bättre att lägga upp det typ måndag, onsdag,fredag,söndag så du får lite vila också. Tänk på att träning bryter NED och att vila bygger UPP.
Om du ska käka kreatine/gainers så ska du också köra hårt och äta mkt, tänk på det ! :thumbup: Lycka till med din träning! MVH TT

Tombzon
2004-11-30, 18:24
Hejsan hopp!
Tis: ben + axlar

Benpress 3*8
Benspark (då man sitter i en maskin och sparkar rakt ut) 3*8
Baksida lår i en maskin 3*8
Vadpress 3*12

:bpump:

Jag rekommenderar två övningar för vaderna, en sittande och en stående vadpress, så tränar du både den inre och yttre vadmuskeln. Håller också med föregående talare om att du borde dela upp passen med mer vila. Själv kör jag Mån, Tis, Tors, Fre, och det funkar kanon. Lycka till med träningen! :thumbup: :bpump:

raschive
2004-12-01, 08:48
Okej, tack för era svar men det ligger till såhär att jag kan inte köra några andra dagar på gymmet pga att jag bor inte på samma ställe som gymmet gör. Jag far hem på fredagar och kommer till "gym-orten" sent på söndag kväll. Men jag ska försöka att klämma in något på söndag kväll och stående vader ska jag börja köra på benpasset. Tack så mycket, bye!

Inzza
2004-12-01, 11:19
att köra latzdrag o flies tillsammans med axlar verkar lite mysko.. skulle rekomendera att lägga latzdragen till rygg. o flies till bröst..sedan lägga in sidolyft o shrugs på axlar. o flytta baksida axlar från rygg till axlar..

annars så ere perfa.

raschive
2004-12-01, 13:11
att köra latzdrag o flies tillsammans med axlar verkar lite mysko.. skulle rekomendera att lägga latzdragen till rygg. o flies till bröst..sedan lägga in sidolyft o shrugs på axlar. o flytta baksida axlar från rygg till axlar..

annars så ere perfa.

Skrev fel, med flies så menade jag att vi körde Stående framåtböjda hantellyft [ url: http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/framatbojda_sidolyft.asp ] Inte flies som har med bröst att göra *my bad* :smash:

stahlberg
2004-12-02, 00:16
I och för sig är jag inte intresserad av nybörjarträning. Har man "undervisat" över 1000 nybörjare så smakar det trä. (Inte min egen Alejandro förstås, han är ett undantag).

Det finns massor att säga om schemat.

Men jag reagerar direkt på två saker :
1. Du tränar först bröst (med övningar som tar på axlarna) och följnade dag axlar.
2. du tränar bröstövningar på axeldagen (en dag efter bröst).

Detta var två snabba reflexioner, utan att jag på nåt sätt tittat närmare på programmet (pga vad jag skrev här ovanför är jag inte det minsta intresserad av andra nybörjare än min egen 88). (Jag räknar inte Jompi mfl som RENA nybörjare, de närmar sig intermediate i sin åldersgrupp).

raschive
2004-12-02, 10:25
I och för sig är jag inte intresserad av nybörjarträning. Har man "undervisat" över 1000 nybörjare så smakar det trä. (Inte min egen Alejandro förstås, han är ett undantag).

Det finns massor att säga om schemat.

Men jag reagerar direkt på två saker :
1. Du tränar först bröst (med övningar som tar på axlarna) och följnade dag axlar.
2. du tränar bröstövningar på axeldagen (en dag efter bröst).

Detta var två snabba reflexioner, utan att jag på nåt sätt tittat närmare på programmet (pga vad jag skrev här ovanför är jag inte det minsta intresserad av andra nybörjare än min egen 88). (Jag räknar inte Jompi mfl som RENA nybörjare, de närmar sig intermediate i sin åldersgrupp).


"2. du tränar bröstövningar på axeldagen (en dag efter bröst)."
Som jag skrev i förra inlägget så skrev jag fel på axelpasset, det är inte flies.
Sedan att jag kör axlar efter bröstpasset, ska jag flytta om dagarna?

kalleHUND
2004-12-02, 11:24
Sedan att jag kör axlar efter bröstpasset, ska jag flytta om dagarna?

Ja, det skulle nog rekommenderas. Men byt då axelpasset mot nåt av dina övriga pass. Eftersom axlarna involveras i ditt bröstpass så blir vilan väldigt kort om du går på och kör axlar dagen efter bröstpasset.