handdator

Visa fullständig version : Triceps efter bröst...är jag rutten?


Prowler
2004-11-30, 08:15
Tjenare!

Igår tränade jag för första gången med mitt nya schema. Har gått ner från 4 dagar till 3 dagar i veckan pga tidsbrist. Jag tränade bröst triceps och axlar igår.
Förr tränade jag triceps en separat dag och började då med triceps det passet, nu när jag hade kört bröst innan så pallade jag ca 30% mindre än vad jag gjorde förr. Det säger kanske sig självt att man pallar mindre triceps när man kört ett tungt bröstpass innan, men det jag undrar är: blir min tricepsträning mindre effektiv än förr, nu när jag tar så mycket mindre i vikt???

Det kändes väldigt annorlunda också, förr så brann och "sved" det i triceps, men nu efter bröstträning så kändes triceps liksom bedövade och jag kände att jag inte orkade lika mycket, men det "brann" liksom inte i dom...hoppas ni förstår.

Idag så har jag träningsvärk i både bröst och triceps så det kanske funkade ändå, men vad tror ni? Kan jag fortsätta växa i triceps fast jag nu måste träna med lägre vikter??

Mycket tacksam för svar av någon som verkligen vet hur det ligger till!

MVH, P

tristan
2004-11-30, 08:35
Hur många set bröst (pressövningar) körde du innan triceps?

Officer
2004-11-30, 08:55
Ja du är "rutten"! :D


Personligen tycker jag inte att det är särskilt bra att köra två muskler som bröst och triceps, rygg och biceps osv på samma dag, då man blir nästan slut i de assisterande musklerna. Visst funkar på det på många, men också INTE.

Prowler
2004-11-30, 09:30
Jag körde 9 set pressövningar för bröst.

Anabolic: Hur ska jag göra då? Kan du fixa ett förslag på schema för 3 dagar åt mig?

Jag kör nu:
Mån: Bröst, Triceps, Axlar
Tis: Ben, Mage
Tor: Rygg, Biceps

Ska jag ändra schema?

bubbe
2004-11-30, 09:54
Jag körde 9 set pressövningar för bröst.

Anabolic: Hur ska jag göra då? Kan du fixa ett förslag på schema för 3 dagar åt mig?

Jag kör nu:
Mån: Bröst, Triceps, Axlar
Tis: Ben, Mage
Tor: Rygg, Biceps

Ska jag ändra schema?

du kan ju byta plats på triceps och biceps.

aliquis
2004-11-30, 09:56
bröst & axlar
rygg & triceps
ben, mage & biceps

så är det ju löst..

Sheogorath
2004-11-30, 16:45
Jag har testat båda varianterna och jag ökar bäst i triceps om de körs tillsammans med bröst och axlar. Det rimligaste antagandet är att jag kan dra nytta av den längre återhämtningen triceps får. Man kommer aldrig ifrån det faktumet att triceps får kortare återhämtning om träningen separeras från bröst och/eller axlar, men för vissa räcker denna korta återhämtning. För mig inte.

Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar (om jag kör högreps i chins gäller detta inte), varför jag kör biceps tillsammans med ben enligt samma logik som ovan. Veckor med högreps i chins får jag ofta skippa bicepsträningen helt på grund av träningsvärk.

Metal_boy_
2004-11-30, 16:49
Jag har testat båda varianterna och jag ökar bäst i triceps om de körs tillsammans med bröst och axlar. Det rimligaste antagandet är att jag kan dra nytta av den längre återhämtningen triceps får. Man kommer aldrig ifrån det faktumet att triceps får kortare återhämtning om träningen separeras från bröst och/eller axlar, men för vissa räcker denna korta återhämtning. För mig inte.

Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar (om jag kör högreps i chins gäller detta inte), varför jag kör biceps tillsammans med ben enligt samma logik som ovan. Veckor med högreps i chins får jag ofta skippa bicepsträningen helt på grund av träningsvärk.


tycker du gör rätt..det är onödigt att lägga ut bröst och triceps för sig för att orka vikterna om det inte är viktkåt du är? strävar du efter muskler så tror jag iaf att det är bättre att köra dom ihop och inte riva upp såret(triceps) flera gånger i veckan, dom behöver vila också som alla andra muskelgrupper

z_bumbi
2004-11-30, 16:56
Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar

"Korta" biceps?

Numero1
2004-12-01, 12:35
Jag har med testat båda verianterna och tycker bäst om bröst/triceps och rygg/biceps konceptet. dock kör jag 5 pass/v så jag behöver inte kläma in något ytterligare på dessa pass.

Sheogorath
2004-12-01, 13:56
z_bumbi: Vad menar du med "'korta' biceps?"?

Numero1
2004-12-01, 13:58
z_bumbi: Vad menar du med "'korta' biceps?"?
Att du kanske borde stretcha biceps för att undvika träningverk när du kör raka mark.....?

Toljanen
2004-12-01, 14:01
Jag har testat båda varianterna och jag ökar bäst i triceps om de körs tillsammans med bröst och axlar. Det rimligaste antagandet är att jag kan dra nytta av den längre återhämtningen triceps får. Man kommer aldrig ifrån det faktumet att triceps får kortare återhämtning om träningen separeras från bröst och/eller axlar, men för vissa räcker denna korta återhämtning. För mig inte.

Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar (om jag kör högreps i chins gäller detta inte), varför jag kör biceps tillsammans med ben enligt samma logik som ovan. Veckor med högreps i chins får jag ofta skippa bicepsträningen helt på grund av träningsvärk.
Kör du benpress på bendagen?

Winternal
2004-12-01, 14:52
Jag kör bröst och triceps i samma pass, har gjort det ganska länge och tycker det funkar helt okej. 4-5 bröst- och 2 tricepsövningar kör jag.

Jag kör tre olika pass i min träning, möjligen uppblandat med något cardio-pass ibland.

1. Rygg/axlar
2. Bröst/triceps
3. Ben/biceps

Lägger också in ett par mag-övningar ungefär varannat/var tredje pass, det varierar lite.

Sheogorath
2004-12-01, 15:18
Numero1: Jag kan översträcka armbågsleden så jag tror inte att dålig flexibilitet i böjarmusklerna är ett issue :cool:.

Toljanen: Nope. Kör frontsquats, hacksquats med skivstång och raka mark. Slänger in sittande bencurl emellanåt för att spara på ryggen. Why? Får du träningsvärk i biccarna av benpress? Läste om en kille här på forumet som fick träningsvärk i biccarna av böj, vilket fick mig att fundera på om det i själva verket är frontböjen som ger pump och värk i biccarna under benpasset och inte de raka marken som jag alltid antagit (belastad stretch etc.).

z_bumbi
2004-12-01, 15:18
z_bumbi: Vad menar du med "'korta' biceps?"?

Jag böjer inte armarna när jag kör rakbensmark så det enda sättet som jag kan koppla in biceps är om de är lite korta så att de jobbar statiskt i lyftet. Jag spänner däremot triceps men det är en annan historia. :)

Toljanen
2004-12-01, 15:27
Numero1: Jag kan översträcka armbågsleden så jag tror inte att dålig flexibilitet i böjarmusklerna är ett issue :cool:.

Toljanen: Nope. Kör frontsquats, hacksquats med skivstång och raka mark. Slänger in sittande bencurl emellanåt för att spara på ryggen. Why? Får du träningsvärk i biccarna av benpress? Läste om en kille här på forumet som fick träningsvärk i biccarna av böj, vilket fick mig att fundera på om det i själva verket är frontböjen som ger pump och värk i biccarna under benpasset och inte de raka marken som jag alltid antagit (belastad stretch etc.).
Jag får träningsvärk i biceps av benpress (håller hårt i hantagen). Av frontböj får jag träningsvärk i biceps dom gångerna som stången vill glida av, och då trycker jag in stången mot halsen med biceps.

Sheogorath
2004-12-01, 15:28
Jag böjer inte armarna när jag kör rakbensmark så det enda sättet som jag kan koppla in biceps är om de är lite korta så att de jobbar statiskt i lyftet. Jag spänner däremot triceps men det är en annan historia. :)

Så det enda sättet som hamstrings kan jobba statiskt i raka mark (och det är statiskt de jobbar i den övningen) är om de är lite korta? Med den logiken skulle raka mark vara en verkningslös övning för de som har flexibla hamstring-muskler...

z_bumbi
2004-12-01, 20:25
Så det enda sättet som hamstrings kan jobba statiskt i raka mark (och det är statiskt de jobbar i den övningen) är om de är lite korta? Med den logiken skulle raka mark vara en verkningslös övning för de som har flexibla hamstring-muskler...

Jag trodde du pratade om biceps brachii i ditt första inlägg? Annars ser jag ingen anknytningen till ryggträning i övrigt. Specielt sambandet mellan chins och hamstrings får du i så fall förklara?

Med biceps är det lite annorlunda för mig. Mitt benpass med två set raka mark belastar biceps mer än mitt ryggpass med 7-9 set horisontella och vertikala dragövningar (om jag kör högreps i chins gäller detta inte), varför jag kör biceps tillsammans med ben enligt samma logik som ovan. Veckor med högreps i chins får jag ofta skippa bicepsträningen helt på grund av träningsvärk.

Sheogorath
2004-12-02, 14:44
Jag trodde du pratade om biceps brachii i ditt första inlägg? Annars ser jag ingen anknytningen till ryggträning i övrigt. Specielt sambandet mellan chins och hamstrings får du i så fall förklara?

Korrekt. Jag talade om biceps brachii eller kanske möjligen brachials. Men när det skrivs att biceps endast kan aktiveras isometriskt i raka mark om de är för "korta" (osmidiga, m.a.o.) för ju det tankarna automatiskt till hur det ligger till med hamstringsträningen vid raka mark. Här arbetar ju hamstrings endast isometriskt, vilket, efter den logiken, skulle innebära att de inte kan aktiveras om man är smidig i musklerna i fråga. Gäller det för biceps borde det väl gälla för hamstrings, eller har jag missat något i resonemanget?

z_bumbi
2004-12-03, 08:13
Korrekt. Jag talade om biceps brachii eller kanske möjligen brachials. Men när det skrivs att biceps endast kan aktiveras isometriskt i raka mark om de är för "korta" (osmidiga, m.a.o.) för ju det tankarna automatiskt till hur det ligger till med hamstringsträningen vid raka mark. Här arbetar ju hamstrings endast isometriskt, vilket, efter den logiken, skulle innebära att de inte kan aktiveras om man är smidig i musklerna i fråga. Gäller det för biceps borde det väl gälla för hamstrings, eller har jag missat något i resonemanget?

Lyfter du inte vikten i raka mark med hamstrings så får du förklara hur du i så fall får upp vikten?

Sheogorath
2004-12-03, 17:30
Lyfter du inte vikten i raka mark med hamstrings så får du förklara hur du i så fall får upp vikten?

Du skriver: "Jag böjer inte armarna när jag kör rakbensmark så det enda sättet som jag kan koppla in biceps är om de är lite korta så att de jobbar statiskt i lyftet".

Därmed påstår du ju, som jag förstår det, att endast om en muskel är för kort kan den jobba "statiskt" (jag tror att det korrekta namnet är "isometriskt" men är inte helt säker) i utsträckt läge, som t.ex. biceps och hamstrings i raka mark. Men jag är smidig i hamstrings och de rekryteras ju ändå i raka mark (notera att JAG aldrig påstått att jag inte lyfter vikten med hamstrings: det är precis det jag påstår att jag gör), vilket torde indikera att även smidiga biceps (som jag också har) kan aktiveras isometriskt i raka mark.

Lösningen på problemet kan vara följande: höftrörelsen bakåt gör att man ALDRIG kan vara "för smidig" i hamstrings då de ändå kan sträckas. Ingen människa på denna jord (undantaget för vanskapta) kan nå tårna utan att kröka ryggen, vilket gör att hamstrings alltid kan sättas i ett utsträckt/spänt läge genom att föra höften bakåt.

Men detta förklarar ändå inte träningsvärken i mina smidiga biceps. Men som en skribent skrev ovan: kanske är det frontböjen som jag får värk av snarare än de raka marken.

Någon som vet och kan utreda?