handdator

Visa fullständig version : "Uppbyggnadsperiod innan man pumpar/maxar"


GymTT
2004-11-29, 21:50
Hejsan!

Jag har pratat med min tränare (tennistränare, spelar mycket tennis).
Då jag berättade situationen, som är följande: vill gå upp i vikt, bli muskulös och större. Jag satsar på att bli så stor som möjligt inför beach 2005.
Då sa han att jag skulle börja köra 5 set och 15 reps på alla övningar för att bygga upp styrkan, bli stark i alla övningar så jag sedan efter jag kört såhär i cirka 3 månader inte skadar mig när jag går ned till cirka 8 reps i 3 sets. Jag tyckte detta lät bra och har kört så i nu cirka 2 veckor. Man blir ju ganska slut i sista setet, men låter det inte troligt att köra 5 sets 15 reps i alla övningar i 3 månader med lite mindre vikter för att bygga grundstyrkan för att sedan efter dessa 3 månader kunna öka i vikter och verkligen pumpa/maxa?
Tacksam även här för seriösa svar. MVH TT

lauria
2004-11-29, 22:18
Jag tycker att det lätt vettigt att du kör ganska lätt första tiden..det är även bra för att få inte tekniken på övningar, så man slipper skada sig i framtiden..Men en sak som jag inte tyckte stämmde var att fem set på varje muskelgruppp..man måste ju ta hänsyn till att t.ex låren är en större muskelgrupp än armarna..
Så jag skulle ha kör mera på de "större" grupperna..
Så här delar jag upp mina set per muskel..Inte så att du behöver köra så här men bara så att du vet vilken grupp som är större än den andra osv..

Framsidalår 16set
Baksidalår 12set
Biceps 12set
Tricpes 14-15set
Axlar 16set
Bröst 16set
Rygg 20set
Vader 12set
och trapetzius köra jag med ryggen och då brukar jag köra runt 4-8set på dem..För att de får så pass mkt i ryggövningarna..

Hoppas att jag inte strulade till det alldeles för mkt..

GymTT
2004-11-29, 22:45
Jag tycker att det lätt vettigt att du kör ganska lätt första tiden..det är även bra för att få inte tekniken på övningar, så man slipper skada sig i framtiden..Men en sak som jag inte tyckte stämmde var att fem set på varje muskelgruppp..man måste ju ta hänsyn till att t.ex låren är en större muskelgrupp än armarna..
Så jag skulle ha kör mera på de "större" grupperna..
Så här delar jag upp mina set per muskel..Inte så att du behöver köra så här men bara så att du vet vilken grupp som är större än den andra osv..

Framsidalår 16set
Baksidalår 12set
Biceps 12set
Tricpes 14-15set
Axlar 16set
Bröst 16set
Rygg 20set
Vader 12set
och trapetzius köra jag med ryggen och då brukar jag köra runt 4-8set på dem..För att de får så pass mkt i ryggövningarna..

Hoppas att jag inte strulade till det alldeles för mkt..



Tjena, tack för ett bra svar! Då vet jag och forsätter som jag tidigare gjort, med "uppbyggnadsperioden". Hm okejj men du kör väl samanlagt 16 set för alla övningar för den muskleln menar du? MVH TT

lauria
2004-11-29, 23:39
Tjena, tack för ett bra svar! Då vet jag och forsätter som jag tidigare gjort, med "uppbyggnadsperioden". Hm okejj men du kör väl samanlagt 16 set för alla övningar för den muskleln menar du? MVH TT

Förstår inte riktigt hur du menar...Ex Framsida lår Knäböj 4set, benpress 4set, benspark 4set, front squat/knäböj (ass to the greas) 4set...

SNAJPAh
2004-11-30, 00:09
Förstår inte riktigt hur du menar...Ex Framsida lår Knäböj 4set, benpress 4set, benspark 4set, front squat/knäböj (ass to the greas) 4set...

Jo, det var så han menade. Han menade att du kör 16 set sammalagt på den dagen, (BEN DAGEN) så, det hans tränare ville att han skulle träna var så här: ex Framsida lår Knäböj 5set, benpress 5set, benspark 5set, front squat/knäböj (ass to the grass;)) 5set...

lauria
2004-11-30, 09:12
Visst kan amn köra så men ja kör inte så...SÅ här ser schemat ut:
Dag1: Vila
Dag2: Bröst, baksidalår
Dag3: Triceps,biceps,underarmar
Dag4: Framsida-lår, vader
Dag5: Vila
Dag6: Rygg,traps
Dag7:Axlar,mage

GymTT
2004-11-30, 09:30
Visst kan amn köra så men ja kör inte så...SÅ här ser schemat ut:
Dag1: Vila
Dag2: Bröst, baksidalår
Dag3: Triceps,biceps,underarmar
Dag4: Framsida-lår, vader
Dag5: Vila
Dag6: Rygg,traps
Dag7:Axlar,mage

Tjena, jo precis jag menade att du måste menat samanlagda summan av alla set på bendagen, och så var det också tydligen. Okejj men jag kör alltså 5 set per övning. så det kanske blir 15 set samanlagt.
Det där schemat ser bra ut men det känns som jag måste lägga mest fokus på överkroppen och kanske lite mer på rygg,biceps,mage för att få så mkt som möjligt till Beach 2005? MVH TT

GymTT
2004-11-30, 09:30
Jo, det var så han menade. Han menade att du kör 16 set sammalagt på den dagen, (BEN DAGEN) så, det hans tränare ville att han skulle träna var så här: ex Framsida lår Knäböj 5set, benpress 5set, benspark 5set, front squat/knäböj (ass to the grass;)) 5set...


Precis, tack för ifyllandet Snajpah :thumbup: MVH TT