handdator

Visa fullständig version : Bänkrehab


Doctor Snuggles
2004-11-29, 20:36
För några veckor sedan överansträngde jag någon muskel/muskler då jag körde tung partiell bänk. Det var på höger sida och kändes under nyckelbenet samt upp bakom trapsen och ner en bit på ryggen.
Efter det så började jag känna av tryck runt nyckelbenen då jag körde vanlig bänk också.
Efter lite googling konstaterade jag att det som kändes vid nyckelbenen torde vara subclavius (en liten bröstmuskel som just löper under nyckelbenet).
Antagligen har jag en muskelobalans och är för svag i den, men nu undrar jag - någon som vet hur man tränar/aktiverar den på bästa sätt?
Läste att den hjälper till vid stabilisering av axlarna/skuldrorna och bl a för axelleden framåt. Skulle det då funka att göra något liknande detta:
http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html (fast kanske på plan bänk) ?
Eller finns det någon effektivare övning?

Doctor Snuggles
2004-11-30, 14:30
Bump...

Ingen anatomikunnig som kan hjälpa?

Doctor Snuggles
2004-12-01, 23:32
Bump
försök nr 2

Doctor Snuggles
2005-01-19, 23:32
Försöker igen med denna gamla obesvarade tråd. *grr27*
Problemet är kvar. Är inte (märkbart) svagare pga detta, men det känns likväl obehagligt, oftast vid vardagsaktiviteter. Mer en en månads uppehåll har inte hjälpt heller egentligen.
Inget jag försökt verkar hjälpa märkbart.
:confused:

Anonym112
2005-01-19, 23:50
lite offtopic men,

Vad menas med rehab? :confused:

z_bumbi
2005-01-19, 23:50
Inget jag försökt verkar hjälpa märkbart.
:confused:

Vad har naprapat, kiropraktor, sjukgymnast eller läkare sagt om det hela då?

Pudzianovski
2005-01-20, 00:05
Har lite samma problem. Var hos en kiropraktor och vi kom fram tillsammans till att jag hade en låsning i på ryggen vid skuldran som gör att kraften felfördelas när jag pressar framåt. Dvs, kör jag med stång så lägger jag mer tyngd på högersidan.

Detta problem har stoppat mig från tung träning länge nu. Dock så har jag börjat köra något tyngre igen men bara med hantlar eftersom jag inte kan snedbelasta på samma sätt som med stång då.

Du kan alltid kolla upp med en kiropraktor eller läkare.

Det låter dock väldigt likt mitt fall och har du några tips till mig så välkommnas de.

Övriga symtom på mig är: knastrer i hela axeln..samt känns strammande vid nyckelbenet vid pressar.

Doctor Snuggles
2005-01-29, 13:59
Vad har naprapat, kiropraktor, sjukgymnast eller läkare sagt om det hela då?

Har inte haft tillfälle att besöka en än. Om någon har ett tips på en BRA sådan i stockholmsregionen vore jag tacksam. De jag varit hos tidigare har inte varit särskilt bra, i mitt tycke.

Doctor Snuggles
2005-01-29, 14:04
Har lite samma problem. Var hos en kiropraktor och vi kom fram tillsammans till att jag hade en låsning i på ryggen vid skuldran som gör att kraften felfördelas när jag pressar framåt. Dvs, kör jag med stång så lägger jag mer tyngd på högersidan.

Detta problem har stoppat mig från tung träning länge nu. Dock så har jag börjat köra något tyngre igen men bara med hantlar eftersom jag inte kan snedbelasta på samma sätt som med stång då.

Du kan alltid kolla upp med en kiropraktor eller läkare.

Det låter dock väldigt likt mitt fall och har du några tips till mig så välkommnas de.

Övriga symtom på mig är: knastrer i hela axeln..samt känns strammande vid nyckelbenet vid pressar.

Kanske, har visserligen lite låsning i vänstra skuldran, men då borde jag känna det mer på vänsta sidan? Nu är det på högersidan mest.
Knaster i axeln har jag haft länge, det verkar inte vara ett problem. Men just trycket över nyckelbenet känner jag igen.
Vad jag gör nu är att jag skippar bänken helt och hållet. Kör dips och snedbänk istället. Samt att jag gör "bänkshrugs" som jag länkade till i första posten. Det verkar hjälpa.
Dips är dessutom bra då jag kan köra mer negativa, apropå att köra tungt :D (jag kör dips som bröstövning, inte triceps)

Doctor Snuggles
2005-02-17, 23:34
BUMP

Kan någe snäll mederator kanske flytta denna tråd till rehab delen?
Problement är återkommande nämligen.
Pretty please? :D

olwe
2005-02-18, 02:19
hmm, jag har inte haft problem i bänken. Däremot brukar det kunna kännas, göra lite ont, i nyckelbenen när jag löptränar...

Kan det ha nått samband?

Doctor Snuggles
2005-02-18, 15:42
hmm, jag har inte haft problem i bänken. Däremot brukar det kunna kännas, göra lite ont, i nyckelbenen när jag löptränar...

Kan det ha nått samband?

Eh.. ingen aning.
Däremot har jag läst att vissa har liknande känningar när de kör dips (vilket jag inte har)..

Åse Columbus
2005-02-19, 15:19
Låter som rotatorcuffen har oblans i sina muskler...

Men som Bumbi sa.....kolla med en naprapat eller liknande

Subscalpularis verkar svag.

Doctor Snuggles
2005-04-09, 18:22
Låter som rotatorcuffen har oblans i sina muskler...

Men som Bumbi sa.....kolla med en naprapat eller liknande

Subscalpularis verkar svag.

Det där är lite hugget som stucket. Naprapat/kiropraktor/sjukgymnast o dyl beror helt på vem man får tag på. Mina sista 3 besök hos olika har gett sisådär resultat.
Jag tror min teori om subclavius håller, eftersom jag märkt att den muskeln (eller en intillliggande) stramar när jag sjunker ner i axelpartiet helt och hållet i dips i toppläget (med raka armar). Så nu har jag börjat stretcha i det läget, samt göra hävningar i den positionen där jag bara häver på axelpartiet med raka armar.