handdator

Visa fullständig version : Rakapparat


ante
2004-11-29, 18:18
Skulle vilja ha en kort åsikt om vilken rakapparat ni vet något om, och lite allmänna tips bara.

Hade tänkt mig runt 1500kr, och det lutar åt en braun eller phillips.

m1cke
2004-11-29, 18:40
Braun och Philips är väldigt olika, skärbladen är ju helt olika.

Jag har Philips, och borde helt klart köpt en Braun..
Så har du möjlighet att provköra någon kompis maskin så vore det bra, då vet du om du föredrar något av de olika typerna.

ante
2004-11-29, 19:13
ok, du vet inte vad som skiljer dem generellt åt ? förutom utseendet ?

emmphiil
2004-11-29, 19:28
Har haft både Philips och Braun... har braun nu... tycker den är mkt bra...känns på något sätt som att det är lättare att raka sig med en braun än en philips... så lustiga skärblad på philips...

mystic[-_-]
2004-11-29, 19:30
Har Braun och det funkar :thumbup:

Arnesson
2004-11-29, 19:39
Kör med en Braun FreeGlider jag. Funkar utmärkt :thumbup:

Philips skärblad gillar jag inte alls (hade en Philips innan)

kharon
2004-11-30, 10:52
Har philips runda skärblad? De är ju helt fruktansvärda!

Arnesson
2004-11-30, 10:55
Alla philips jag sett har det.. o det gillas inte!


=)

Mextreme
2004-11-30, 11:00
Instämmer med de övriga.
Braun är bättre om man nu skall använda rakapparat. Bättre lösning på skärhuvud.
Köp en som rengör sig själv så slipper du klabba med det.
Philips har tre runda skärhuvud med roterande knivar Braun har ett skärhuvud som rör sig sida - sida.

Papi
2004-11-30, 11:14
Jag har rätt kraftig skäggväxt och kör med hyvel. Nån som kan tipsa om en bra maskin, för jag skulle gärna slippa hyveln?
Testade med nån maskin för typ 10 år sen och det funkade inte alls, kört med hyvel sen dess.
Nån annan med kraftig skäggväxt som kan rekommendera nån modell? Braun låter ju som om de ska vara bra.

Mextreme
2004-11-30, 11:45
Jag har rätt kraftig skäggväxt och kör med hyvel. Nån som kan tipsa om en bra maskin, för jag skulle gärna slippa hyveln?
Testade med nån maskin för typ 10 år sen och det funkade inte alls, kört med hyvel sen dess.
Nån annan med kraftig skäggväxt som kan rekommendera nån modell? Braun låter ju som om de ska vara bra.


Då är det våtrakning som gäller.

Jejje
2004-11-30, 11:48
någon som har bra tips på skäggtrimmer?! har köpt 2 olika men lämna tillbaka de för det funkade riktigt uselt.. minns inte vilka modeller det var.. men som sagt.. har nån nåt DIREKT bra tips på en skäggtrimmer så välkomnas det..

Chris
2004-11-30, 12:18
Gör inte som jag bara, och glöm att tömma den på några månader, sen tappa rakapparaten i golvet så de flyger gammlt skäggstubb i hela badrummet. :MrT:

Pez
2004-11-30, 14:38
Ja..alltså - rakapparat är alltid det sämre alternativet jämfört med en bra hyvel. Om man inte har så riklig skäggväxt så funkar rakapparat ok.
Hyvel är snabbare, bättre, enklare helt enkelt. Men också dyrare i längden.

n1tro
2004-11-30, 14:55
vilken är bäst för huden då?

Pez
2004-11-30, 15:16
vilken är bäst för huden då?
Tippar på att rakhyvel är bäst för huden, förutsatt att man rakar sig på rätt sätt och använder rätt prylar (skarpt blad, bra rakprodukter osv.) men att rakapparat är mildare mot huden om man inte har koll på vad man sysslar med. :D

ante
2004-11-30, 15:47
har kikat på brauns sortiment, och de som har ett ställ som laddar och rengör skiten, verkar vara grymma. Nackdelen är att man säkert måste byta den här vätskan som den sköljs i, ganska ofta. Och den är inte billig.

Braun Freeglider verkar vara jävligt prisvärd om inte annat.

Philips har en coolskinapparat, som är helt vattentät, dvs går att använda i duschen. Det låter jävligt skönt, men philips apparater verkar inte vara min typ de heller. Det är ganska mycket pengar, så man vill inte behöva hålla på att lämna tillbaka den.

Angående vad som är mildast för huden så är jag inne på samma bana som Pez. Orkar man så är det nog skonsammare med en hyvel, och bra grejer efter rakningen.

Mextreme
2004-11-30, 16:25
Ja..alltså - rakapparat är alltid det sämre alternativet jämfört med en bra hyvel. Om man inte har så riklig skäggväxt så funkar rakapparat ok.
Hyvel är snabbare, bättre, enklare helt enkelt. Men också dyrare i längden.


Det bästa och billigaste alternativet är en juste rakkniv men det kräver handlag både för att raka sig och lite för att rigla bladet.
Jag rekommenderar Puma werks rakknivar som man kan beställa på www.toolshop.de.
Lägg lite deg en gång och sedan rakar du dig nästan gratis resten av livet.
Dessutom är det en riktigt manlig rit som håller på att dö ut.
Ett bälte med polish för att rigla och ett keramiskt bryne och du är set for life.

Kreout
2004-11-30, 17:16
Nån mer än jag som lider av väldigt känslig hud i ansiktet, och skäggstrån som gärna vill växa inåt om man rakar för hudnära? Som det är just nu så kör jag med gamla slitna rakblad därför att de låter en tillräckligt stor del av stråna vara kvar utanför huden för att inte orsaka problem... tips på apparat eller annan metod?

AcidSleeper
2004-11-30, 18:24
Jag har en Braun 7630 med rengöringsmodul! En mycket bra köp och jag ångrar det inte.... Köp en braun är mitt råd! :D

ante
2004-11-30, 22:55
Jag har en Braun 7630 med rengöringsmodul! En mycket bra köp och jag ångrar det inte.... Köp en braun är mitt råd! :D

hur ofta byter man den här vätskan i ? den är nämligen svindyr...

AcidSleeper
2004-11-30, 22:58
Det står att den är slut efter 1månad men mina räcker iaf i två... sen så för att låta dem räcka längre så kan man alltid trycka fast locket på rengöringsvätskans behållare!

ante
2004-11-30, 23:00
Det står att den är slut efter 1månad men mina räcker iaf i två... sen så för att låta dem räcka längre så kan man alltid trycka fast locket på rengöringsvätskans behållare!

ok, funkar den som vanligt om man skiter i vätskan :D förutom att man får rengöra själv då ?

ja jag är en snål jävel

Metal_boy_
2004-11-30, 23:03
använder en rosa Philips....fråga inte