handdator

Visa fullständig version : Köpa borätt och behålla hyresrätt?


Gabber
2004-11-29, 15:13
Tja,

Någon som kan reglerna eller vet vart man kan läsa om de angående borättsköp då man vill behålla sin hyreslägenhet?

Det är inget jag funderar på men jag vill veta och lära mig.

ossie
2004-11-29, 18:12
Ska du köpa en bostadsrätt eller vad menar du?

Action
2004-11-29, 18:25
Tja,

Någon som kan reglerna eller vet vart man kan läsa om de angående borättsköp då man vill behålla sin hyreslägenhet?

Det är inget jag funderar på men jag vill veta och lära mig.

Man måste vad jag vet ha någon speciell anledning för att kunna behålla hyresrätten. Exempelvis dubbelt boende pga arbete i annan stad osv. Eller om man ska under en viss period pröva samboförhållande.

Men det finns ju rika som äger fler bostäder, så äga fler borätter borde inte vara några problem!

z_bumbi
2004-11-29, 18:30
Måste jag bo i en hyresrätt jag hyr?
Det står det inget om i mitt kontrakt vad jag vet.

ossie
2004-11-29, 18:48
Måste jag bo i en hyresrätt jag hyr?
Det står det inget om i mitt kontrakt vad jag vet.


Oftast inte.
Däremot brukar bostadsrättsföreningar inte vilja godkänna köpare som tex redan har en annan lägenhet och inte har någon avsikt att själv bo i föreningen. Men detta gäller ju bostadsrätter.
Föreningens styrelse kan neka dig att köpa lägenheten även om säljaren godkänner dig som köpare.

Gabber
2004-11-30, 10:39
ok, tack.

Arnesson
2004-11-30, 11:09
Det är nog beroende på hyresvärden. Uppsala hem tvinga pappa att bo i sin hyreslägenhet alt. säga upp den. Men då var han skriven i sin bostadsrätt. Hemmaboende barn som bott i lägenheten (de senaste 3 åren) fick bo kvar om de ville. Men Uppsalahem gick ej med på att jag skulle få bo i lägenheten, då jag bara hade varit skriven på adressen ca 2år. De hota att ta det till domstol, och de hade lagen på sin sida.

Vet inte vilka regler som är lagar och vilka som kan vara skrivna i kontraktet.'

Dock är ju Upppsalahem kommunens bostadsbolag, och det är ju alltid trassel. Fungerar antagligen mycket bättre att resonera med privatägda bolag (det är min erfarenhet iaf, de vill bara ha in pengarna och att man sköter lägenheten)