handdator

Visa fullständig version : Fördelar & Nackdelar m. bärbara datorer????


AcidSleeper
2004-11-29, 13:02
Ja precis som rubriken antyder så har jag lite problem med att bestämma mig om jag ska köpa en bärbar dator eller en ny stationär dator!


Så vad jag vill är att ha lite exempel på födelar samt nackdelar med bärbara datorer gentemot stationära!


Hoppas ni har många idéer om de båda! Bring it to me! :D

JJ
2004-11-29, 13:04
Den bärbara kan man bära och den tar mindre plats. Det är väl enda fördelarna.

z_bumbi
2004-11-29, 13:05
Vad ska den användas till?

Tabac
2004-11-29, 13:11
Fördelar med bärbar:
Tar liten plats
Lätt att ta med sig
Kan ta med sig datorn till köket eller vardagsrummet
Ser trendig ut
Den pajjar inte om man spiller en öl i tangentbordet

Nackdelar med bärbar dator:
Är dyrare än motsvarande stationär
När datorn blir gammal är det nästan omöjligt att uppgradera den
Dålig ergonomi på tangentbord
Går inte att slänga i den där 250giggaren eller det där feta grafikkortet du sett just gått ner i pris
Den pajjar om man spiller öl i tangentbordet

Edit: En polare till mig köpte en bärbar modell större på datorbutiken. Acer tror jag det var.
Den hade rätt ok grafikkort och använda vanliga minnen och vanliga hårddiskar. En sån skulle jag köpa om jag skulle köpa en bärbar. Nackdelen är att den är stor och tung så man bär bara på den i nödfall. Inget man har med sig till skolan t.e.x.

AcidSleeper
2004-11-29, 13:11
Vad ska den användas till?

Om jag skulle köpa en så skulle den mest användas till och på skolan, samt koppla ihop den med stereon vid fester och spela mp3:or! =)

Orkar inte köpa och dra kabel tvärs över lägenheten! :rolleyes:

kalleHUND
2004-11-29, 13:24
Om jag skulle köpa en så skulle den mest användas till och på skolan, samt koppla ihop den med stereon vid fester och spela mp3:or! =)

Orkar inte köpa och dra kabel tvärs över lägenheten! :rolleyes:

Isåfall låter ju en bärbar vettigast. Ljudkorten i bärbara brukar dock inte vara mycket att hurra för, bryr du dig om ljudet så finns räddningen i externa usb-ljudkort.

z_bumbi
2004-11-29, 14:34
Om jag skulle köpa en så skulle den mest användas till och på skolan, samt koppla ihop den med stereon vid fester och spela mp3:or! =)

Då låter det som en billig bärbär är lösningen.

Halldin
2004-11-29, 15:15
Någon strömsnål jäkel isåfall, nyare bärbara klarar inte mycket mer än en timme utan laddare i.

Wahlgrenus
2004-11-29, 15:18
Nackdel: Folk kan slå ner dig med en klubba bakifrån och sno den :)
Fördel: Spela var du vill

eller om du inte gillar spel.

Kolla porr var du vill. Kom bara ihåg hörlurar eller skruva ner om du inte vill få skumma blickar.

Prankie
2004-11-29, 15:22
skaffa båda, slipper du fundera. :D

AcidSleeper
2004-11-29, 16:32
skaffa båda, slipper du fundera. :D

Tanken är att den stationära jag har nu ska jag behålla om jag köper en bärbar... men om jag istället köper en ny stationär så kommer jag sälja denna som jag sitter vid just nu! :D

AcidSleeper
2004-11-29, 16:38
Någon strömsnål jäkel isåfall, nyare bärbara klarar inte mycket mer än en timme utan laddare i.

Beror kanske på att du inte har de nya processorerna i de bärbara du har testat!?

Dessa är strömsnålare än vanliga processorer!

De heter iaf Pentium M, M = Mobile!

m1cke
2004-11-29, 17:39
Har en Centino processor i min bärbara, batteritid på ca 3 timmar.
Mycket skönt med WLAN hemma oxå, det är standard på de med Centrino processor.

Halldin
2004-11-29, 19:17
Beror kanske på att du inte har de nya processorerna i de bärbara du har testat!?

Dessa är strömsnålare än vanliga processorer!

De heter iaf Pentium M, M = Mobile!
Trodde det var just en Pentium-M jag hade testat, men det var nog en vanlig P4.

En Pentium-M 1.6 klarar tydligen 3.5-4h utan laddare vid kontorsarbete, men om man sätter på något spel så att processorn inte throttlar ner så slukar den ström.

emmphiil
2004-11-29, 19:25
Helt klart en bärbar... finns det något bättre än att ligga kvar i sängen med datorn på magen? :naughty:

AcidSleeper
2004-11-29, 19:28
Halldin: Jo det förstår nog jag med att det minskar rätt så snabbt om man spelar spel på en bärbar, men då får man nog ha strömsladden i!

emmphiil: Inte direkt det jag hade tänkt ha den till men.... nu när du säger det så! :D

aliquis
2004-11-29, 20:04
Till att börja med om du nu skall ha en bärbar dator och skall använda den som en bärbar finns det väl bara ett fåtal cpuer som håller måttet:
* Intel Centrino (x86)
* Transmeta (x86)
* PPC750/74xx (PPC)

Vill du bara ha en snabb dator och kunna flytta på den lätt blir det ju Athlon64 som gäller, och välj absolut inte en Intel Celeron eller AMD Duron.

Nackdelarna är väl sämre grafik (tills nyligen var radeon 9700/9800 bäst, nu borde du ju kunna få en pci-expressvariant av atis eller nvidias grafikkort, satsa isf på nvidias 6600 eller atis x600 för mest prestanda/krona). Du får ju även problem att uppgradera grafikkortet om du skulle vilja det. Tänker du köra något annat än windows på maskinen är nvidias drivrutiner till linux/freebsd något bättre än atis, båda är dock sämst på att ge specar åt open-sourcefolket.
En annan nackdel är ju att du antagligen får en slö disk.

Till fördelarna hör ju såklart att den är släpbar och bättre andrahandsvärde.

Vid en bärbar maskin betalar du redan extra för det faktum att den är bärbar, så då skulle jag ta en mac.

aliquis
2004-11-29, 20:06
Ah, stor fördel, sålänge du inte köper en transmeta eller centrinostationär kommer du troligtvis få en mycket tystare dator med.

aliquis
2004-11-29, 20:07
Går inte att slänga i den där 250giggaren eller det där feta grafikkortet du sett just gått ner i pris

Lösning: Sätt upp en filserver hemma eller använd en usb2.0/firewire-disk.

AcidSleeper
2004-11-29, 20:35
Till att börja med om du nu skall ha en bärbar dator och skall använda den som en bärbar finns det väl bara ett fåtal cpuer som håller måttet:
* Intel Centrino (x86)
* Transmeta (x86)
* PPC750/74xx (PPC)

Menar du i avseendet strömförbrukning eller tänker du på något annat?

aliquis
2004-11-29, 21:05
Menar du i avseendet strömförbrukning eller tänker du på något annat?
Strömförbrukning, om du vill använda den som bärbar men bara har 1-2 timmars batteritid är den ju rätt värdelös.

Celeron och duron är ju långsamma processorer, den första sämre än den senare. Athlon64 lär ju ge mest cpu/krona om du inte bryr dig om strömförbrukningen. Centrino är ju en strömsnål Intel som motsvarar en mycket högre (typ 2ggr) klockad P4 i hastighet, transmeta gör ju cpuer som fungerar som x86-cpuer via "mjukvara". Vet att deras senaste variant var bra mycket snabbare än vias (även de x86-processorer) strömsnåla varianter. PPC är ju också strömsnålare än vanlig x86 men om du måste ha Windows av någon anledning är det ju dock kört, om du dock gärna ersätter Windows med något annat så är det ju lämpligaste alternativet eftersom du får med MacOS X också.

ossie
2004-11-29, 22:39
Det jag stör mig på är att hårddiskarna inte är speciellt snabba på bärbara datorer. Om du köper en köp tillräckligt med ram minne så datorn inte behöver "swappa" så mycket då det annars blir olidligt att arbeta.

AcidSleeper
2004-11-29, 22:52
Vad brukar hastigheten ligga på?

Och vad rekommenderas i minne?

ossie
2004-11-29, 22:56
Minne beror helt och hållet på vilken typ av program du skall köra i datorn. För en "normal användare" skulle jag rekommendera 512 MB.

Halldin
2004-11-29, 23:02
5400rpm är väl standard på bärbara.

Om du bara ska spela upp musik och surfa lär varken den långsamma hårddisken eller "lite" minne ha någon större inverkan. I alla fall inte så att det motiverar de extra pengarna.

Bjorne
2004-11-30, 01:19
Som innehavare av modern laptop och stationär kan jag ge min åsikt.

Jag spelar visserligen lite, men bort sett från det.

Det är inte så bekvämt som många tror att ligga på sängen med laptopen i famnen. Blir väldigt varm undertill, inte bekvämt för handlederna. Finns en hel del att räkna upp, mer obekvämt än bekvämt.

Batteriet slits ut relativt snabbt och nytt kostar minst 600kr. Är datorn igång och du har laddaren inkopplad så går strömmen via batteriet ändå, dvs sliter lika mycket på det.

Tangentbordet är ett av de äkligaste du någonsin kommer få känna på.

Hårddisken är inte helt tålig, går du runt med den när den är i gång så är det stor risk för att disken pajar.

Den är bara tyst i början, efterhand som mer damm kommer in, desto oftare går fläkten igång. Det är heller inte så lätt att rensa som du kan tror.

Reservdelar är svindyra.

Inte gjorde för att hålla mer än något år.



Dock så är den bra då man :confused:

:)

Bjorne
2004-11-30, 01:22
5400rpm är väl standard på bärbara.Är det inte 4200?

Är ju sådana där små 2.5" diskar, tror standarn är 4200rpm, dock inte säker.

aliquis
2004-11-30, 07:25
Tror det brukar sitta minst 5400 rpm i, vad gäller värme så är ju det bara en följdfråga av strömförbrukningen/processorval. Strömsnålare cpu == mindre värme och mindre oväsen från fläktar.

AcidSleeper
2004-11-30, 10:14
Låter som flertalet av er hatar bärbara datorer!? :confused:

Är det inget som har något positivt att säga om dem? :D

-AG-
2004-11-30, 10:51
Det jag stör mig på är att hårddiskarna inte är speciellt snabba på bärbara datorer. Om du köper en köp tillräckligt med ram minne så datorn inte behöver "swappa" så mycket då det annars blir olidligt att arbeta.


Jag har en hitachi 60Gb (travelstar 7k60) som snurrar med 7200rpm i min laptop. Ger en överföring på 36Mb/s enligt hdparm i linux. Så den är inte mycket sämre än en hårddisk till en stationär, dock så är den mindre än en typisk hårdisk till en stationär. Men man kan ju alltid ansluta en disk via USB om man behöver extra utrymme.

-AG-
2004-11-30, 10:55
Låter som flertalet av er hatar bärbara datorer!? :confused:

Är det inget som har något positivt att säga om dem? :D

Jag skulle inte vilja vara utan min bärbara, och kommer antagligen inte att ha nån stationär i fortsättningen.

AcidSleeper
2004-11-30, 11:52
Jag skulle inte vilja vara utan min bärbara, och kommer antagligen inte att ha nån stationär i fortsättningen.

Då är ju frågan: Varför?

internethjälten
2004-11-30, 11:55
Hej där...

Jag går i samma tankar nu när jag ska skaffa ny dator om jag ska skaffa en stationär eller en bärbar men efter lite övervägande så kommer jag faktiskt skaffa mig en Barebone samt TFT-skärm och ett trendigt tangentbord (som ändå är skönt att knappa på) samt mus...

Extra hårddiskar med mera kan man ju koppla in via USB2.0 så även om Barebone-burken är liten så går det att bygga ut.

joonah
2004-11-30, 12:24
Jag har nyligen sålt min stationära och köpt mig en bärbar och jag är då riktigt nöjd med mitt val. Det bästa med den bärbara är hur pass tyst den är. Jag brukar spela musik på nätter och datorn låter mindre än min cd-spelare.

Jag köpte iofs bärbar just för att jag inte skulle kunna spela. Sen så är den ju hur skön som helst att kunna ta med sig om man ska bort någonstans, för vem saknar inte datorn när man är borta en vecka lr så?

Ytterligare en fördel är ju om du pluggar och jobbar mycket hos andra eller på skolan, rätt skönt att ha sin egen dator med dina egna progg på.

Abjorn: Säker på att den laddar batteriet om datorn är ipluggad? Mitt batteri går nämligen att ta ut under drift, vilket det inte borde om det skulle laddas samtidigt, kan ju iofs vara något som de börjat med nyss oxå.

Bjorne
2004-11-30, 13:12
Abjorn: Säker på att den laddar batteriet om datorn är ipluggad? Mitt batteri går nämligen att ta ut under drift, vilket det inte borde om det skulle laddas samtidigt, kan ju iofs vara något som de börjat med nyss oxå.Kan också plugga ur mitt under drift, men jag har lärt mig att det dras från batteriet oavsett.

aliquis
2004-11-30, 17:05
jag skulle då hellre ta en bärbar.

High1ander
2004-12-02, 07:35
Som innehavare av modern laptop och stationär kan jag ge min åsikt.

Jag spelar visserligen lite, men bort sett från det.

Det är inte så bekvämt som många tror att ligga på sängen med laptopen i famnen. Blir väldigt varm undertill, inte bekvämt för handlederna. Finns en hel del att räkna upp, mer obekvämt än bekvämt.

Batteriet slits ut relativt snabbt och nytt kostar minst 600kr. Är datorn igång och du har laddaren inkopplad så går strömmen via batteriet ändå, dvs sliter lika mycket på det.

Tangentbordet är ett av de äkligaste du någonsin kommer få känna på.

Hårddisken är inte helt tålig, går du runt med den när den är i gång så är det stor risk för att disken pajar.

Den är bara tyst i början, efterhand som mer damm kommer in, desto oftare går fläkten igång. Det är heller inte så lätt att rensa som du kan tror.

Reservdelar är svindyra.

Inte gjorde för att hålla mer än något år.



Dock så är den bra då man :confused:

:)
Håller verkligen INTE med.
Jag har en gammal bärbar dator, som jag hade i skolan i 3 år och sedan köpte ut. 4 år gammal nu, funkar fortfarande fint, seg, men det är inte nå hårdvarufel på den.

Tangentbordet är det mest överlägsna jag använt, så himla härligt att plinka på det, fingrarna bara flyter fram, behöver nästan ingen kraft alls för att trycka ner en tangent...

Är väl bara skönt med en dator som värmer magen såhär i vinterkylan? :)

Den bärbara kan man ta med sig utomlands om man råkar plugga i t.ex. USA som jag utan en massa strul :)

En bärbar är helt klart överlägsen om du ska ha den till "BÄRBAR" mp3-spelare sak typ... en HD på 30 gig ger mer musik än du kan lyssna på under veckor, tryck i en DVD så har du 4,7 gig musik du kan spela upp.